Skip to content

דרמה באיווה: רומני ניצח בהפרש של שמונה קולות בלבד

מיט רומני, מושל מסצ'וסטס לשעבר, ניצח הלילה בפריימריז הרפובליקניים של מדינת איווה בהפרש זעום: שמונה קולות בלבד ממתחרהו המפתיע, הסנטור לשעבר מפנסילבניה, ריק סנטורום. מאת אושר ידגר ואורי קציר מיט רומני, מושל מסצ'וסטס לשעבר, ניצח הלילה בפריימריז הרפובליקניים של מדינת איווה בהפרש זעום: שמונה קולות בלבד ממתחרהו המפתיע, הסנטור לשעבר מפנסילבניה, ריק סנטורום. במשך שעה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מיט רומני, מושל מסצ'וסטס לשעבר, ניצח הלילה בפריימריז הרפובליקניים של מדינת איווה בהפרש זעום: שמונה קולות בלבד ממתחרהו המפתיע, הסנטור לשעבר מפנסילבניה, ריק סנטורום.

מאת אושר ידגר ואורי קציר

השקיע מעט, קיבל הרבה. ריק סנטורום

מיט רומני, מושל מסצ'וסטס לשעבר, ניצח הלילה בפריימריז הרפובליקניים של מדינת איווה בהפרש זעום: שמונה קולות בלבד ממתחרהו המפתיע, הסנטור לשעבר מפנסילבניה, ריק סנטורום. במשך שעה ארוכה הובילו רומני וסנטורום לסירוגין,כשהפער ביניהם עומד על מספר דו ספרתי של קולות וכל תוצאה המגיעה מאחד מאתרי הבחירות מובילה לחילופי מקומות. המאבק היה צמוד כד כדי כך שלאחר ספירת 98% מהקולות ובעוד סנטורום, ואחריו רומני, נואמים את נאומי הסיכום בפני מטות הבחירות שלהם, הפער עמד על חמישה בוחרים לטובת סנטורום. הפער צומצם לארבע קולות לאחר ספירת 99% מהקולות. אבל הקלפיות האחרונות היטו את הפער לטובת רומני. המועמד הבדלני רון פול, שנחשב לאחד המובילים עד אתמול, מפגר אחריהם עם 21% מהקולות, ואחריו ניוט גינגריץ' עם 13%, מושל טקסאס ריק פרי עם 10%, חברת בית הנבחרים ממינסוטה מישל בקמן עם 5% וג'ון הנטסמן עם אחוז אחד בלבד.

אף שלא ניצח, הסיפור של איווה הוא ללא ספק הסיפור שלו. האיש שהוא כל מה שרומני אינו: אדם שהגיע משום מקום, נטול חשיפה תקשורתית, אידיאולוג, נתפס כישר אמין והוגן, קתולי, שמרן, ובעל משאבים מוגבלים. ההישג של סנטורום בולט בייחוד כשמביאים בחשבון שבעוד הקמפיין של רומני הוציא כמאה וחמישים דולר עבור כל מצביע, סנטורום הוציא רק דולר וחצי. ממטה סנטורום נמסר כי בעשרת הימים האחרונים, בהם ניכרה עלייתו המהירה בסקרי דעת הקהל, גדל זרם התרומות לקמפיין שלו ב-300 עד 400 אחוזים וכי סכום הכסף שגויס עבור הקמפיין שלו בחודש האחרון עולה על זה שגויס בששת החודשים האחרונים יחד. סנטורום עצמו, שביקש למתן ציפיות בימים שקדמו להצבעה, אמר הלילה בזהירות: "אני מרגיש  שאם נצליח לפצח את שלושת הראשונים (הכוונה למדינות הפרימריז הראשונות, א.ק.), זה יהיה נהדר". הוא העריך הרקע הבולט שלו כמחוקק בעל עמדות חברתיות שמרניות ממצב אותו טוב יותר לקראת ההתמודדות לנשיאות מול ברק אובמה. "אם מסתכלים על ההיסטוריה של המועמדים הרפובליקנים … מועמדים מתונים שפונים אל קהל מתון יותר, בדרך כלל מפסידים", אמר באירוע פומבי בעיר פולק סיטי.

דבריו האחרונים של סנטורום מתייחסים להערכות לפיהן בחירתו של מועמד רפובליקני בעל עמדות שמרניות במיוחד תרתיע בוחרים מהמרכז הפוליטי להצביע עבורו ותשחק לידי הדמוקרטים בבחירות לנשיאות בנובמבר.

הבחירות המוקדמות הראשונות במדינות כאיווה וכניו המפשיר אינן מהוות אינדיקציה לגבי המועמד הסופי. יותר משהן מסמנות את המועמד המוביל חשיבותן בסימון המועמדים שאין להם סיכוי. מועמדים אלה צפויים לנשור מהמירוץ ולאפשר איחוד כוחות. ריק פרי ומישל בקמן כבר צפויים לקיים הערכה מחודשת לגבי המשך דרכם.

קישור לתוצאות האמת של הפריימריז הרפובליקניים באיווה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן