Skip to content

ועידת ישראל לתחבורה או כנס מרכז הליכוד

ועידת ישראל לתחבורה התקיימה זו הפעם הרביעית ומאומה לא השתנה. עשייה ללא הקשבה, כיבוד והתרפסות בפני ה"בוס" היושב על התקציב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועידת ישראל לתחבורה התקיימה זו הפעם הרביעית ומאומה לא השתנה. עשייה ללא הקשבה, כיבוד והתרפסות בפני ה"בוס" היושב על התקציב

מאת דני בר

"ועידת ישראל לתחבורה" יכולה להיות הזדמנות שנתית על מנת להפגיש בין בעלי המאה, משרדי הממשלה האמונים על תקציבי הפיתוח, חברות תחבורה על מגוון סוגי התחבורה הציבורית, קצת דוגמאות מחו"ל – כי הרי יש ממי ללמוד איך מתקיימת תחבורה ציבורית יעילה, וגם חידושים והתחלות של רעיונות הייטקיים יכולים לרענן מעמד זה.

חשבתי לתומי שאולי השנה, לאחר הקיץ החברתי התוסס, ולפני הקיץ שלפנינו, תהיה גם במה וגם הקשבה וייצוג למעמד הביניים שיכול להשתמש בתחבורה ציבורית ולא עושה כן. אבל לא כך היה. מיותר לציין שמגרש החנייה היה מלא עד אפס מקום במכוניות ליסינג עם סמלי החברות שהגיעו ואני כנראה היחיד שהגיע לכפר-המכבייה בתחבורה ציבורית.

שר התחבורה ישראל כ"ץ פתח את הכנס בנוכחותו וקיבל גם תעודת הוקרה מטעם הועידה וחברי הועדה שבחרה בו היו למרבי הפליאה מנהלי ארגונים הסמוכים על שולחן הממשלה ותקציבי משרדו של כץ, ויש לציין שגם השר כץ העיר על כך שיש בבחירה זו טעם לפגם ( דבר שלא הפריעה לו לקבל התעודה ).

כץ בפני המליאה ( צילום דני בר )

שר התחבורה דיבר לאולם הועידה וסיפר על ההצלחות והתקציבים הרבים המוקצים לפרויקטים ברחבי הארץ. מיד עם תחילת דבריו, ואחרי שהעיר כי ראה שלטי מחאה בכניסה לאולם, קמה והתפרצה לדבריו מפגינה ושאלה "מתי לאחרונה נסעת בתחבורה ציבורית? ,מתי ראית מקרוב את בעיות התחבורה הציבורית ?"

שר התחבורה ענה למפגינה בטון מלגלג שהוא בצעירותו נסע הרבה בתחבורה ציבורית. כץ הטיח במפגינה שכל ארגוני ועמותות התחבורה למיניהן לא פצו פה בעשור האחרון וציין שארגוני ההתנדבות הפועלים למען התחבורה חייבים לצעוק כי לשם כך משלמים להם וכך הם מגייסים כסף.

ישראל כץ-שר התחבורה ( צילום דני בר )

להפתעתי, כל האולם התרעם על המפגינה והיה ברור שהנוכחים בעד השר. לרגע אפשר היה לחשוב שזה כנס אוהדים של ישראל כץ במרכז הליכוד. נעשה אף ניסיון לזרוק המפגינה מהאולם ( יש לציין שבכנסי כלכלה רבים יש תנועות חברתיות שמפגינות בתוך האולם, ואף זוכות לאהדה ותמיכה, כל עוד זה בטעם ולא שהם כובשים הבמה, וכאן לא רצו לשמוע מלבד את דברי שר התחבורה היושב על ברז התקציב ).

לאחר שפרש רשימת הישגים ורפורמות שיצאו לדרך ( שדה תעופה תמנע מצפון לאילת, הרכבת הקלה בגוש דן, הרפורמה בקווי התחבורה בגוש דן וכו' ) אי אפשר שלא היה להתייחס לרפורמה ברכבת שלדברי שר התחבורה מתבצעת ( עוד ימים יגידו ) וכן על הצלחת הנתיב המהיר, המצריך כבר הגדלת החניון מאלפיים מקומות חנייה היום לשלושת אלפים מקומות נדרשים.

שר האוצר יובל שטייניץ כיבד גם הוא את הועידה ולא חידש מאומה מעבר לקבלת אהדה מהנוכחים ( ועידת ליכוד כבר אמרנו ? ).

מנכ"ל הרכבת בועז צפריר סיפר על התרחבות הרכבת בשנים הקרובות :
• הגדלת מצבת הקרונות מ-380 היום לכדי 500 קרונות בסוף שנה זו
• הגעה ל-75,000 מושבים בסוף 2015
• 1,100 ק"מ מסילות היום ובשנת 2020 עתידים להיות 1,700 ק"מ
• 53 תחנות רכבת היום, ובניית עוד 10 תחנות חדשות עד 2017
• הגדלת שינוע מטענים מנתח של 8% היום לכדי 25% בשנת 2020. לדבריו רבע בהתובלה היבשתית בעולם המערבי מתבצעת ברכבת ( על חשבון ירידת מספר המשאיות הנעות בכבישים )
• הכנסת כל מערך התחנות והקרונות לאינטרנט WIFI חינם לאחר החגים
• סיכרון תחבורה ציבורית משלימה עם הרכבות ( אוטובוס ומוניות מהתחנה לרחבי הערים )- יש מודל שפועל באשדוד ויורחב עד סוף השנה ל- 18 ערים נוספות

מנכ"ל בומברדייה ישראל יוסי דסקל, המייצג את חברת ייצור ציוד רכבות מהגדולות בעולם, סיפר על רכבות בעולם. מחקר שנערך בעיר פורטו שבפורטוגל, הוכיח כי כניסת הפעלת הרכבת הקלה המקומית, הפחית תאונות הדרכים בעיר בחצי.

דסקל סיפר כי בשנות ה-70 של המאה הקודמת השימוש בתחבורה הציבורית היה כ- 70% מהנסועה ואילו כיום רק 20%, וזאת בניגוד למגמה העולמית.

לדבריו מחקרים הראו כי נוסע בתחבורה ציבורית סובלני לחכות 10 דקות לאוטובוס או רכבת, וזה צריך להיות הבסיס לבניית מערכת תחבורה ציבורית ידידותית ותוכל להיות תחליף לנסיעה ברכב הפרטי.

מנכ"ל משרד התחבורה לא טרח להגיע לועידת התחבורה ושלח את אחד מראשי האגפים העוסקים בתחבורה ציבורית במשרדו.
נציג משרד התחבורה פרש לפני הנוכחים את מבט המקרו של משרד התחבורה :
• 6 מטרופולינים של תחבורה ( ת"א, גוש-דן, חיפה, קריות, ירושלים ובאר-שבע )
• הגדלת השימוש בתחבורה מ-20% מהנוסעים ל-30%
• 400 קווי מוניות שרות ו-24 אלף מוניות ישולבו בהזנה לקווים ראשיים ( רכבת בעיקר )
• יוצעו תמריצים למעסיקים שיתנו לעובד חודשי חופשי – הנחה במס למי שיעניק חודשי חופשי וקנס למי שיעדיף רכב צמוד או החזר הוצאות רכב
• צמצום תעריפי הנסיעה מ- 900 היום לארבעים תעריפים פשוטים ואחידים
• התקנת 4,000 צגים חכמים בתחנות אוטובוס על מנת לדווח לנוסע על מיקום האוטובוס שלו, וזאת עד סוף 2014
• התקנת מצלמות בנתיבי תחבורה ציבורית, שישלחו תוך ימים דו"ח לנהגים עבריינים והגדלת הקנס על נסיעה ברכב פרטי בנתיב ציבורי ל- 1,500 ש'
• הפעלת מטרונית חיפה עד אפריל 2013
• הרכבת הקלה בירושלים כבר מסיעה 90,000 נסיעות ביום

לסיכום, חשיבות ועידת ישראל לתחבורה הוא בעצם קיומה ועצם הניסיון לקדם את נושא התחבורה הציבורית, ע"י שיח ודיון תרבותי. אבל ארוכה עוד הדרך שבה נוכל לראות גם שיח עם צרכני התחבורה הציבורית, שקשה להם עם שינויים, ולכן גם הטמעת השינויים נתקלת בהתנגדות ומחאה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן