Skip to content

אושר נוסח "חוק הריכוזיות" בוועדת השרים לחקיקה

תוך שש שנים לא יוכל אדם (או חברה) להחזיק בבנק או בחברה פיננסית, ביחד עם חברה ריאלית משמעותית. החוק קובע גם כי יישקלו שיקולי מניעת ריכוזיות והגברת תחרותיות בהפרטות של נכסי מדינה. שטייניץ: "מהלך היסטורי". יחימוביץ' התלהבה פחות: "מדובר בתיקונים קוסמטיים, המנציחים את השעבוד לבעלי ההון על חשבון חסכונותיהם של אנשים עובדים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תוך שש שנים לא יוכל אדם (או חברה) להחזיק בבנק או בחברה פיננסית, ביחד עם חברה ריאלית משמעותית. החוק קובע גם כי יישקלו שיקולי מניעת ריכוזיות והגברת תחרותיות בהפרטות של נכסי מדינה. שטייניץ: "מהלך היסטורי". יחימוביץ' התלהבה פחות: "מדובר בתיקונים קוסמטיים, המנציחים את השעבוד לבעלי ההון על חשבון חסכונותיהם של אנשים עובדים"

מאת צבי זינגר

לאחר דיון סוער אישרה ועדת השרים לחקיקה את הצעת "חוק הריכוזיות" ברוב של שבעה שרים נגד שלושה מתנגדים ושני  נמנעים.

באוצר הגיבו בסיפוק על אישור ההצעה ואמרו כי "ההצעה המהפכנית תביא להקטנת הריכוזיות במשק הישראלי ולהגדלת התחרותיות – דבר שיפעל לטובת ההתפתחות הכלכלית בישראל ולהקטנת מחירים ועלויות לאזרחים".

 על פי ההחלטה, תוך שש שנים מהיום לא יהיו יותר פירמידות כלכליות במשק, לא יוכל אדם (או חברה) להחזיק בבנק או בחברה פיננסית, ביחד עם חברה ריאלית משמעותית. החוק קובע גם, כי יישקלו שיקולי מניעת ריכוזיות והגברת תחרותיות בהפרטות של חברות ממשלתיות או של נכסי מדינה.

"מדובר במהלך היסטורי, של רפורמה מקיפה במבנה המשק הישראלי כולו, בשילוב של תעוזה מחשבתית מצד אחד וזהירות שהביאה לגידור החששות מצד שני", ", אמר שר האוצר יובל שטייניץ בתגובה לאישור החוק. "אנחנו משיגים היום רפורמה היסטורית בתולדות ישראל".

ראש האופוזיציה, שלי יחימוביץ', התלהבה פחות ואמרה כי טיוטת החוק שאושרה היום מאפשרת לבעלי ההון להמשיך לנצל לרעה את כוחם ולקדם את התעשרותם על חשבון הציבור. לדבריה, מגוננת טיוטת החוק על בעלי ההון הקיימים,  בכך שהיא מאפשרת להם להמשיך ולשמור באין מפריע על פירמידות שליטה של שלוש קומות. "מדובר בתיקונים קוסמטיים, המנציחים את השעבוד לבעלי ההון על חשבון חסכונותיהם של אנשים עובדים. לא פלא שאפילו בכירי האוצר ובכירי הרגולטורים, שאינם ידועים בידם הקשה, מסתייגים מהצעת החוק".

עוד אמרה יחימוביץ': "הכללים הנוגעים למניעת עסקאות בעלי עניין בחוק מאפשרים לבעלי ההון להמשיך לנצל לרעה את כוחם ולקדם את התעשרותם, על חשבון הציבור. החוק לא עוסק במשיכת דיווידנדים חריגים, שבעלי הון נוטלים גם כשלא נוצרים רווחים, כדי למנף את העסקאות הפרטיות שלהם, ולא נוצר ולו כלל נוקשה חדש אחד שיש ביכולתו להגביל את יכולתם של בעלי השליטה לנצל כספי ציבור".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן