Skip to content

תחזיות במצרים בתום הסיבוב השני: מורסי יהיה הנשיא הבא

במצרים ינעל הערב הסיבוב השני של הבחירות והתחזיות מדברות על ניצחון סוחף של המועמד האסלאמיסטי מוחמד מורסי. על ניצחונו הצפוי, עם זאת, יצטרך מורסי להודות לצעירי המהפכה ולגורמים חילוניים רבים שהעדיפו להצביע לאסלאמיסט ובלבד שלא לתת את קולם לנציג המשטר הישן אחמד שפיק. חם בקהיר, ולא מדובר רק על מזג האוויר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במצרים ינעל הערב הסיבוב השני של הבחירות והתחזיות מדברות על ניצחון סוחף של המועמד האסלאמיסטי מוחמד מורסי. על ניצחונו הצפוי, עם זאת, יצטרך מורסי להודות לצעירי המהפכה ולגורמים חילוניים רבים שהעדיפו להצביע לאסלאמיסט ובלבד שלא לתת את קולם לנציג המשטר הישן אחמד שפיק. חם בקהיר, ולא מדובר רק על מזג האוויר

מאת הילאל עאדל

חם בקהיר, חם מאוד. החום השורר בעיר גרם לכך שכל ועדות הקלפיות דיווחו דיווח אחיד על ירידה חדה בשיעורי ההצבעה בשעות הצהריים המאוחרות בהשוואה לאחוז ההצבעות אתמול (א'). השיעור הנמוך גרם לוועדת הבחירות המרכזית במצרים ללהודיע על הארכת שעת ההצבעה עד לשעה עשר בלילה, זאת על מנת לתת עוד זמן לאלו שבחרו להישאר בבתים או לאלה שפשוט בחרו לא להצביע כי אף אחד משני המועמדים אינו לטעמם.

לפי שעה אין דיווחים על מהומות או על מקרים חריגים של אלימות, אולם מרבית הדיווחים כוללים ידיעות על תקיפת פעילים, עיתונאים ואנשים שונים בקלפיות על-ידי אנשים שמזוהים עם המועמד החילוני אחמד שפיק. בקהיר הותקף העיתונאי המצרי הידוע טארק עבד אל-ג'באר על-ידי פעילים של שפיק. הם היכו אותו וקרעו את בגדיו. אולם, זולת הידיעה הזו, שכמובן משכה תשומת לב בגלל זהותו של עבד אל-ג'באר, לא נרשמו פעולות חריגות ביום ההצבעות השני והאחרון במצרים.

ייתכן כי כל זאת נובע מהסיבה שבכל רגע מדווחים כלי התקשורת על ביקורים תכופים של מפקדי צבא בכירים בקלפיות הממוקמות בבתי הספר במחוזות השונים במצרים שמטרתם לבדוק אם הכל מתנהל כשורה. מלבד זאת, כמעט מיותר לציין שנוכחות הצבא ברחובות מאסיבית, נראית לעין ולפי הדיווחים אף מרתיעה. כל הספקלוציות על מהומות מצד האחים המוסלמים ופעיליהם התבדו לפי שעה.

כרזה של אחמד שפיק בדמות היטלר בהפגנה בכיכר א-תחריר בשבוע שעבר. בכיתוב: "היזהרו משפיק" (Flickr/Gigi Ibrahim))
כרזה של אחמד שפיק בדמות היטלר בהפגנה בכיכר א-תחריר בשבוע שעבר. בכיתוב: "היזהרו מאחמד שפיק" (Flickr/Gigi Ibrahim))

המצרים מתנגדים לשלטון הישן והרווח כולו של האסלאמיסטים

ברשת התקשורת RNN המצרית, דיווחו שבסקר עדכני, שהם ביצעו נכון לשעות הצהריים, מוחמד מורסי זוכה בבחירות בשיעור ניכר ומוחץ וגובר על המועמד אחמד שפיק עם לא פחות מ-85% אחוז מהקולות.

כמובן שאם עובדה זו תתברר כנכונה, וגם אם האחוזים ישתנו ב-10% לכאן או לכאן, אז ההשערה הצפויה משהו אכן התרחשה: אנשי המהפכה מוכנים להצביע למורסי הדתי ולא לשפיק החילוני, רק בשל הזיהוי שלו  עם שלטונו של חוסני מובארק.

השחקן המצרי הידוע, ח'אלד סאווי, הידוע כחילוני ביותר, אמר הבוקר: "במצב הקיים, אין לנו ברירה אלא להצביע למורסי. אסור לנו לתת למועמד שמזוהה עם שלטון מובארק להיות נשיא המדינה. אם זה יקרה – כל מה שעשינו לא היה שווה דבר". סאווי הוסיף והסביר מה היא תקוותו: "אני אצביע מורסי, ואני בטוח שכל אלו שנטלו חלק במהפכה וגם כאלו שלא – יצביעו למורסי גם אם הם לא אוהבים את הדרך של האחים המוסלמים. תקוותנו היא שמורסי יזכור מי הביא אותו אל כס הנשיאות לכשיבחר ובשל כך יפעל לשפר את חיינו וידאג שמצרים לא תהפוך למדינה אסלאמית, אלא תישאר מדינה אזרחית שבה כל אדם חיי לפי אורח החיים שהוא מוצא לנכון מבלי לפגוע באחר".

כמות הדיווחים על מה שקורה ביום הבחירות השני והאחרון של הסיבוב השני הינה רבה מאוד ודבר אחד בולט בה: "לא לשפיק". כולם אומרים לא לשפיק, כשאפילו האנשים המזוהים עם הנאצריזם, מורשתו של הנשיא המנוח גמאל עבד אל-נאצר, משמיעים את קולם ואומרים באופן חד-משמעי "לא לשפיק". פעיליהם נמצאים בכל מקום – ונרשם מקרה מעניין כשברחוב המוביל לבית הספר היסודי בעיר דומיאט שבדלתה, כתבו פעילים נאצריסטים על קירות ברחוב "זכרו – לא לשפיק".

אם להסתמך על הדיווחים, מצרים תכתיר באופן רשמי ביומיים הקרובים, לאחר ספירת הקולות, נשיא חדש – איסלאמיסט מובהק ובעל דעות ברורות המשתקפות במצע הבחירות שלו. רוב המצרים כנראה יחגגו את ניצחונו שמסמל את סוף עידן מובארק באופן רשמי, אך רגע לאחר שאגות הניצחון, יחשבו כולם על דבר אחד: איך תראה מצרים תחת השלטון החדש שמונהג על-ידי חבר בכיר באחים המוסלמים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן