Skip to content

האופוזיציה הסורית: השהיית פעילות משלחת האו"ם – הפקרה של אזרחי סוריה

המועצה הלאומית הסורית קראה לאו"ם להתערב ולשנות את ההחלטה, ולחמש את הפקחים, על פי סעיף 7 של אמנת האו"ם. בהודעה נמסר: "הפסקת פעילות המשלחת משחקת לידי האינטרסים של השלטון הנפשע, ומונעת מן העם הסורי את מעט ההגנה שעוד נותרה לו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המועצה הלאומית הסורית קראה לאו"ם להתערב ולשנות את ההחלטה, ולחמש את הפקחים, על פי סעיף 7 של אמנת האו"ם. בהודעה נמסר: "הפסקת פעילות המשלחת משחקת לידי האינטרסים של השלטון הנפשע, ומונעת מן העם הסורי את מעט ההגנה שעוד נותרה לו"

מאת נועה גרבר

המועצה הסורית הלאומית, ארגון הגג של ארגוני האופוזיציה הסורית, הגיבה אתמול (א') בחריפות על הודעתו של הגנרל רוברט מוד, ראש משלחת משקיפי האו"ם לסוריה, על ההחלטה להשהות את פעילות המשקיפים עד למועד בלתי ידוע. בהודעה לכלי התקשורת אמרה המועצה, כי "בזמן שהשלטון מבצע את הפשעים הנתעבים ביותר נגד העם הסורי, אנו המומים לנוכח החלטת פקחי האו"ם להשהות את פעילות המשלחת בשל התגברות האלימות", לשון ההודעה. "לצערנו, המשלחת לא ציינה את מקור האלימות והגורמים לו. הפסקת פעילות המשלחת משחקת לידי האינטרסים של השלטון הנפשע, ומונעת מן העם הסורי את מעט ההגנה שעוד נותרה לו".

רוברט מוד
לא צוין מקור האלימות. גנרל רוברט מוד, ראש משלחת משקיפי האו"ם בסוריה (צילום: אתר האום)

המועצה קראה לאו"ם להתערב ולשנות את ההחלטה, ולחמש את הפקחים – על פי סעיף 7 של אמנת האו"ם – על מנת שיוכלו להמשיך ולפקח על מתווה הפסקת האש של שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, קופי אנאן. באמה קודמאני, דוברת המועצה, אמרה היום כי "המדינה כולה נתונה תחת התקפה אלימה. אזרחי סוריה נאלצים לשרוד בנסיבות טרגיות, ימים ולילות. אנו קוראים להתערבות הומניטרית מיידית למען אזרחי המדינה".

כזכור, ראש משלחת פקחי האו"ם לסוריה, הגנרל רוברט מוד, הודיע שלשום (ש') על השהיית פעילות משלחת הפקחים שהגיעה לסוריה במסגרת יישום מתווה אנאן, בעקבות התגברות האלימות בעשרת הימים האחרונים, שבמהלכם הותקפו גם פקחי האו"ם מספר פעמים. מוד אמר כי "חוסר ההסכמה של הצדדים להגיע להסכם בדרכי שלום וההסלמה הנוכחית במעשי האלימות מונעת מאיתנו לממש את המנדט שלנו". אחמד פאוזי, דוברו של קופי אנאן, ציין גם הוא את הצורך לשמור על שלומם של הפקחים, באומרו כי "המדינות ששלחו את הפקחים דורשות לשמור על חייהן".  עם זאת הוא הדגיש כי השהיית הפעילות היא זמנית, והיא תימשך עד ששני הצדדים יוכיחו שהם מחויבים להפסקת ההרג ההדדי.

משלחת פקחי האו"ם הגיעה לסוריה באמצע אפריל, במסגרת מתווה הפסקת אש שהציע קופי אנאן – הפסקת אש שמעולם לא יצאה על הפועל. מאז שהגיעה למדינה, לא הצליחה המשלחת לרשום כל הישג, ולמרות שאכן בוצע ירי על פקחים בשבועות האחרונים, את ההחלטה להשהות את פעילות המשלחת אפשר לראות גם כניסיון לגלגל את הבעיה הסורית לפתחה של רוסיה כמוצא אחרון.

הפסקת המאמצים הדיפלומטיים מצד האו"ם עשויה להפעיל לחץ על רוסיה, בת הברית של סוריה, להפעיל את השפעתה בקרב הממשל הסורי המבודד. עד כה, רוסיה "ישבה על הגדר" – מצד אחד, הביעה תמיכה במתווה אנאן ובהנחה העומדת בבסיסו, שעל פיה יש להפסיק מיד את הלחימה במדינה; מצד שני, היא המשיכה לחמש את הצבא הסורי, ולשמור על קשריה עם המשטר הסורי והבסיס הצבאי שהוא מעניק לה בשטחו.

מנגד, גם המערב, ולימינו ערב הסעודית, נמנעים מהחלטות קשות. עבור המערב, כישלון משלחת האו"ם עשוי לסמל את כישלון הסיכוי האחרון להצלת סוריה לפני התערבות צבאית, שיכולה לצאת לפועל בשני אופנים – כניסה של כוחות נאט"ו לתוך סוריה, או חימוש של כוחות המורדים ותמיכה בהם. כל אחת מן האופציות הללו היא תסריט בלהות בפוטנציה: כניסה של נאט"ו לסוריה תגרום, לפחות בתחילה, לעלייה חדה במספר האבידות האזרחיות, שכן משמעותה היא לוחמה אווירית במדינה שברובה היא עירונית – בניגוד ללוב. כמו כן, כניסת נאט"ו עלולה לגרור את איראן למעגל הלחימה, ואולי, אם בוחרים לקחת את איומי הממשל האיראני ברצינות, גם את ישראל. התערבות צבאית עלולה גם לגרום לאסד לפתוח את מחסני הנשק הכימי, בין אם לטובת חזבאללה או כנשק נגד המורדים.

מנגד, חימוש המורדים משמעו העברת נשק למיליציות עלומות  וחסרות שדרת מנהיגות מוגדרת וברורה, שעלול ליפול לידיים הלא נכונות. החשש העיקרי הוא שהקבוצות שמרכיבות את חילות המורדים ייעשו בו שימוש זו כנגד זו, ובכך המצב רק יחמיר. אם רוסיה לא תצליח להנמיך את הלהבות בתוך סוריה ואם האלימות מצד המשטר תמשיך להתגבר, יצטרך המערב להחליט איזה משני תסריטים אלו הוא מעדיף.

בתוך כך, הלחימה בתוך סוריה ממשיכה. ארגון המוניטור לזכויות אדם בסוריה, היושב בלונדון, מדווח כי מניין האזרחים ההרוגים ברחבי המדינה היום עומד על 45 איש, מהם 15 בעיר חומס, מספר דומה של הרוגים נרשם במחוזות פרברי דמשק, ובעיר חלבּ.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן