Skip to content

מחקר: אילת מסתמכת הסתמכות קיצונית על ענף התיירות ונדרש פיתוח ענפים נוספים

מחקר שערך משרד התמ"ת העלה שאחד החסמים של העיר אילת הוא כלכלה חד ממדית - הסתמכות קיצונית יחסית על ענף התיירות, דבר המחייב פיתוח ענפים נוספים בהם יש לה יתרון יחסי. בין השאר מציע המשרד מציע להפוך את העיר למרכז של ביו טכנולוגיה ימית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

מחקר שערך משרד התמ"ת העלה שאחד החסמים של העיר אילת הוא הסתמכות קיצונית יחסית על ענף התיירות, דבר המחייב פיתוח ענפים נוספים.  בין השאר מציע המשרד להפוך את העיר למרכז של ביו טכנולוגיה ימית

מאת עירית רוזנבלום

שר התעשייה, המסחר והתעסוקה (תמ"ת) שלום שמחון, הציג בשבוע שעבר בישיבת צוות שרים לקידום העיר אילת, את הצעת משרד התמ"ת לפיתוח כלכלי של העיר, וכן הצעת מחליטים להפיכת אילת למרכז של ביו טכנולוגיה ימית. צוות השרים כונס לבקשת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במטרה לסייע באופן נקודתי לעיר אילת. בין השרים החברים בצוות: שר התחבורה ישראל כץ, שר התיירות סטס מיסז'ניקוב, שרת התרבות והספורט לימור ליבנת והשר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום. בראש צוות עבודה לקידום ענייני אילת עומד מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר.

ביולוגיה ימית באילת. מתוך קמפיין אילת פלוס. צילום באדיבות עיריית אילת
ביולוגיה ימית באילת. מתוך קמפיין אילת פלוס. צילום באדיבות עיריית אילת

עבודת מחקר שערך משרד התמ"ת העלתה שאחד החסמים של העיר אילת הוא כלכלה חד ממדית, שכן קיימת בה הסתמכות קיצונית יחסית על ענף התיירות, דבר המחייב פיתוח ענפים נוספים בהם יש לה יתרון יחסי. לפי המחקר, כל שינוי בענף התיירות משפיע באופן מהותי על העיר, שלמעלה מ-50% מהמועסקים בה עוסקים בתיירות, מדובר במשק סגור ומרוחק, עם תחלופה גבוהה של עובדים, שיעור גבוה של מהגרים אפריקאים ופליטים, והיעדר כח אדם מקצועי.

בעבודת המחקר זוהו ארבעה עוגנים עיקריים לקידום ופיתוח העיר אילת, שיש לה בהם יתרון יחסי ויכולת אמיתית למימוש: אנרגיה מתחדשת, תיירות ומסחר, אקדמיה וביולוגיה ימית.

שילוב של יתרונות

בתחום הביולוגיה הימית העלו הנתונים שלעיר אילת יתרונות בתחום המחקר הביולוגיה הימית, אשר אינם קיימים במשולב במיקום אחר בארץ:

שונית אלמוגים טרופית – הופכת את מפרץ אילת לשטח מחקר ימי ייחודי בעולם.
עומק המים – עקב השבר הסורי אפריקני, מגיעים המים במפרץ אילת לעומק רב מאד במרחק קצר מן החוף. נתון זה מאפשר ביצוע מחקר באזור החוף ללא שימוש באמצעי תעבורה שונים, המייקרים את עלויות המחקר.
רמת קרינה שמש גבוהה – באזור אילת (ובפרט באזור אילות) קיימת רמת קרינה גבוהה, אשר מסייעת בפיתוחם של חומרי טבע שונים, בדגש על תעשיית המיקרו אצות.
אזור עתיר בקרקע פנויה – שטחי הקרקע המצויים בשפע באזור אילת מהווים יתרון גדול על פני אזורי גידול אחרים במרכז הארץ, עם דגש על תעשיית גידול דגי נוי ומאכל בשטחים יבשתיים.
ריכוז גורמי אקדמיה, כח אדם מקצועי וגורמים מסחריים בתחום באילת וסביבתה – באילת ובסביבתה מספר מוקדי ידע בתחום מדעי הים (מחקריים ותעשייתיים), אשר אינם קיימים בריכוז כזה באזורים אחרים בישראל. חלק ממוסדות אלו נחשבים למוסדות המובילים בתחומם בישראל.

השר שמחון הציג לשרים הצעת מחליטים לממשלה, לתמוך ביצירת תכנית לפיתוח כלכלי של תחום הביולוגיה הימית באילת וסביבתה. כן הוצע לבחון הקצאת המשאבים הנדרשים לפעילות התוכנית לצורך מימוש הפוטנציאל המדעי מחקרי, הכלכלי והתעסוקתי של תחום הביולוגיה הימית תוך ניצול יתרונותיו הייחודים של האזור.

אילת. מתוך קמפיין אילת פלוס. צילום באדיבות עיריית אילת
אילת. מתוך קמפיין אילת פלוס. צילום באדיבות עיריית אילת

שר התמ"ת הציע בהחלטה להקים ועדת היגוי, אשר תמליץ בפני מנכ"ל המשרד על תכנית לפיתוח תחום הביולוגיה הימית. כן תיבחן אפשרות הקמת מאגד באילת, אשר יוכל לשמש כמטה פעילות התוכנית ולהוות גוף מתאם ומנחה בתחום הביולוגיה הימית בתחומי התעשייה, ארגון ומינהל, הנגשת מידע, הכשרה מקצועית וחינוכית ועוד.

שמחון: "מטרתנו להביא לפיתוח תחומי הכלכלה, החברה, הסביבה והממשל, באמצעות הפיכתה של העיר אילת למרכז לאומי ובינלאומי לביולוגיה ימית, קידום מקצועי של ענף הביולוגיה הימית, הבאת מסה קריטית של אוכלוסייה אקדמית ומקצועית לאזור (הן כמבקרים והן כתושבי קבע), הרחבת הגיוון התעסוקתי באזור וחיזוק הכלכלה המקומית, הגדלת המעגל התעסוקתי המשני של התחום (נותני השירותים ותמיכה), חיזוק אקדמי והגדלת אוכלוסיית הסטודנטים באזור.

להפוך את אילת ל"עיר ירוקה"

בתחום האנרגיה מתחדשת מציע משרד התמ"ת לבחון את המשמעויות להפיכת אילת ל"עיר ירוקה", באמצעות סיוע בקידום פרויקטים של התייעלות אנרגטית בעסקים ובבתי מגורים, סיוע בהתקנת מתקנים פוטו וולטאיים ביתיים ומסחריים (עד – 50K) לצורך התפתחותה של תעשייה מקומית.

המשרד החליט לאמץ את כנס אילת אילות לאנרגיה מתחדשת והוא תומך בו ושותף מלא כבר מספר שנים לרבות הבאת משלחות מחו"ל, יזמים ואנשי ממשל. המשרד הוביל והוציא לפועל הקמת המרכז הטכנולוגי לאנרגיות מתחדשות בחבל אילות, מה שיתרום משמעותית לפיתוח כלכלי וטכנולוגי באזור. לדברי שמחון יש לפעול למיתוג האזור כולו והעיר כעיר ירוקה המקדמת תחום האנרגיה המתחדשת לאור יתרונות האזור, מיתוג שישפיע על תפיסת העיר ועל האוכלוסייה הפוטנציאלית להגיע אליה.

בתחום התיירות והמסחר הציע משרד התמ"ת להקים צוות משותף לעיר ולמשרד שיקדם נוכחות נציגי ממשלה בעיר על ידי קיום כנסים תקופתיים קבועים להצגת מידע בפני יזמים, תכניות וכלי סיוע, ולקיצור תהליכי הגשת מסמכים ותהליכים בירוקרטיים.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן