Skip to content

ועידת הנשיא פונה אל המחר, בדמותו של הנשיא פרס עצמו

הוועידה, שתסתיים היום, אירחה כחמשת אלפים אורחים, מישראל ומעשרים מדינות נוספות. כל המוזמנים הם אישים מתחומי הכלכלה, המדיניות, הביטחון, המדע והטכנולוגיה. ראש הממשלה ביטל את השתתפותו בטקס הנעילה עקב פציעתו, אך שלח נאום מוקלט
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הוועידה, שמסתיימת היום, אירחה כחמשת אלפים אורחים, מישראל ומעשרים מדינות נוספות. כל המוזמנים הם אישים מתחומי הכלכלה, המדיניות, הביטחון, המדע והטכנולוגיה. נתניהו לא השתתף בטקס הנעילה בשל הפציעה ברגלו, אך שלח נאום מוקלט

מאת ג'נין תמי וולף

ועידת הנשיא "פונים אל המחר" נפתחה השבוע ביום שלישי, בחסות נשיא המדינה שמעון פרס ובשיתוף האוניברסיטה העברית. בטקס חגיגי העניק הנשיא את מדליית "עיטור הנשיא" לד"ר הנרי קיסנג'ר, מזכיר המדינה לשעבר של ארצות הברית, על פועלו ומאמציו הרבים למען מדינת ישראל. קיסנג'ר בן ה-89 פתח את נאומו במילים: "חבל שההורים שלי לא כאן. הם היו גאים בעיטור הזה יותר מכל האחרים".  אחרי שקיבל את העיטור, הוא הודה לפרס ואמר: "הייתה לי הזכות לשרת כמזכיר המדינה של ארץ שנתנה למשפחתי מקלט כאשר ברחה מגרמניה הנאצית".

קיסינג'ר בנאום אחרי קבלת המדליה (צילום: חן גלילי)
חבל שהורי לא כאן. קיסינג'ר בנאום אחרי קבלת המדליה (צילום: חן גלילי)

בין המשתתפים בשלושת הימים של הוועידה, שר הביטחון אהוד ברק, ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, חתן פרס נובל לכלכלה פרופ' דניאל כהנמן, יו"ר גוגל אריק שמידט, ד"ר יוסי ורדי ועוד.

בין האורחים הרבים מחו"ל שנכחו בטקס היו גם נשיא אלבניה ונשיא חוף השנהב. עלות הוועידה, שמומנה על ידי תרומות, היא כעשרה מיליון שקלים. לדבריי המארגנים הוועידה עושה שירות אדיר למדינת ישראל כמקור החשיבה העולמית על המחר. הכניסה לוועידה היא למוזמנים בלבד, אך נמסר כי מי שמתעניין יכול לפנות למטה המוזמנים של ועידת הנשיא.

האירוע שפתח את הוועידה התחיל אחר הצהריים במליאה בכותרת: "המתכון שלי לעתיד טוב יותר". טוני בלייר, ראש ממשלת בריטניה לשעבר ונציג הקוורטט במזה"ת, אמר בנאומו שדמוקרטיה היא לא רק פרקטיקה אלא גם דרך מחשבה. בהתייחסו לאיראן אמר בלייר: "איראן היא לא רק הבעיה של ישראל. גם לנו יש מוטיבציה למנוע מהם נשק גרעיני. עלינו להמשיך לדון עמם ולהישאר חזקים". הוא התייחס גם לנושא השלום עם הפלסטינים ואמר: " אני מאמין ששלום באמצעות פתרון של שתי מדינות לשני עמים הוא צורך אסטרטגי של ישראל".

פרס מארח למופת (צילום: חן גלילי)
פרס מארח למופת (צילום: חן גלילי)

יזם ההייטק יוסי ורדי הציג על הבמה שאלות לד"ר רות וסטהיימר, הסקסולוגית הידועה. ורדי הציג את השאלות בנימה הומוריסטית, בהתייחס להתפתחות של הקשרים הווירטואלים שנוצרים היום בניו-מדיה. "מה דעתך על זה שיזמים צעירים עושים אקזיט מוקדם מדי?" היתה אחת מההתבדחויות של ורדי.

האורחת הבאה היתה השחיינית והמדליסטית קרן ליבוביץ, שהשתתפה בשתי אולימפיאדות הנכים, זכתה בארבע מדליות זהב ושברה שיאי עולם. ליבוביץ שיתפה את הקהל ברגעיה הקשים באולימפיאדה ואמרה: "אל תפחדו להיכשל כי זה צעד הכרחי לפני הניצחון."

יו"ר גוגל, אריק שמידט, אמר שהמדע הבדיוני הופך למציאות. הוא טען כי תוך כמה שנים יתנהל כל העולם ברשת בכל תחומי החיים. הוא התנבא שתוך כמה שנים העיתונות המודפסת, למעט עיתונים בודדים – תיעלם, וכי מחיר הטלפונים החכמים ירד לדולרים בודדים.

הוועידה, שנמשכה יומיים וחצי, מארחת כחמשת אלפים אורחים, מישראל ומעשרים מדינות נוספות. כל המוזמנים הם אישים מתחומי הכלכלה, המדיניות, הביטחון, המדע והטכנולוגיה. ביומיים הראשונים התקיימו מליאות וכיתות אומן בתחומים רבים. היום (יום ה') בשעה שש בערב ננעלה המליאה. ראש הממשלה התנצל שלא יכל היה להגיע עקב הפציעה ברגלו ושלח נאום מוקלט בו דיבר על חזונו לגבי ישראל: "אנו חיים במאה שבה המדינות שיצליחו הן אלה שיוכלו ליצור מוצרים קונספטואליים, מוצרי ידע. ישראל נמצאת במקום הראשון בעולם בתחום זה".

הנשיא פרס נעל את הוועידה והסביר שמטרתה הייתה הרצון להבין אם ביכולתנו לטעות פחות בדרך אל העתיד, אל המחר. "רצינו להבין לאן מועדות פניה של הכלכלה העולמית או יותר נכון של החברה העולמית. רצינו להבין יותר את ההתפתחויות המלהיבות בתחומי המדע והטכנולוגיה, בחידושי חקר המוח… ומהם לקחי השינויים האדירים מבחינתה של ישראל, העם היהודי והעולם בכלל".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן