Skip to content

אלי ישי: "בזמן כהונתי נעשה מאמץ בשיעור שאין דומה לו כדי לשקם את מערך הכיבוי"

מלשכת ראש הממשלה נמסר, כי הוא לומד את ממצאי הביקורת. "חלק מהליקויים עליהם מצביע המבקר תוקנו. הוקמה טייסת כיבוי ומערך הכיבוי הועבר ממשרד הפנים למשרד לביטחון הפנים, והוקצו לו עוד מאות מיליוני שקלים". ממשרד האוצר נמסרה התייחסות לאקונית לדו"ח: "לצערנו, בכל הנוגע לאוצר, הדו"ח נשאר הזוי וחסר שחר". מרצ דורשת את פיטורי השר ישי. תנועת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מלשכת ראש הממשלה נמסר, כי הוא לומד את ממצאי הביקורת. "חלק מהליקויים עליהם מצביע המבקר תוקנו. הוקמה טייסת כיבוי ומערך הכיבוי הועבר ממשרד הפנים למשרד לביטחון הפנים, והוקצו לו עוד מאות מיליוני שקלים". ממשרד האוצר נמסרה התייחסות לאקונית לדו"ח: "לצערנו, בכל הנוגע לאוצר, הדו"ח נשאר הזוי וחסר שחר". מרצ דורשת את פיטורי השר ישי. תנועת אומ"ץ דורשת להעביר את ישי ושטייניץ מתפקידיהם

מאת צבי זינגר

דו"ח מבקר המדינה עורר, כצפוי, סערה פוליטית וגרר תגובות בעד ונגד מבקר המדינה ובעד ונגד השרים שנמצאו על ידיו כנושאים ב"אחריות המיוחדת" למחדל השריפה בכרמל.

ראש הממשלה

מלשכת ראש הממשלה נמסר, כי הוא לומד את ממצאי הביקורת של מבקר המדינה. "חלק מהליקויים עליהם מצביע המבקר תוקנו כבר, מייד אחרי האסון בכרמל", נמסר מלשכת נתניהו. "הוקמה טייסת כיבוי שכיבתה בשנה האחרונה יותר ממאה שריפות, לרבות שריפת הענק בירושלים, ומערך הכיבוי הועבר ממשרד הפנים למשרד לביטחון הפנים, והוקצו לו עוד מאות מיליוני שקלים לטובת פתיחת שמונה תחנות כיבוי אש, גיוס עוד 300 לוחמי אש, ורכישת עוד 89 רכבי כיבוי.

"בנוסף, מציין מבקר המדינה בדו"ח, כי 'למעורבותו האישית של ראש הממשלה להשגה דחופה של אמצעי כיבוי מחו"ל, תוך ניצול מערכת קשריו עם מנהיגי המדינות שהביעו נכונות לסייע בכיבוי, היתה תרומה חיובית וחשובה', זאת בהתייחסו לכך, שזמן קצר אחרי פרוץ השריפה פעל ראש הממשלה להבאת 38 כלי טיס, מטוסים ומסוקים מ-12 מדינות שונות.  ללא מטוסי הכיבוי האווירי שהובאו מחו"ל, לא ניתן היה להתמודד בהצלחה עם האש. ראש הממשלה מודה למבקר המדינה על עבודתו והוא ימשיך לפעול לתיקון הליקויים", נאמר בתגובת לשכת ראש הממשלה.

שר הפנים

שר הפנים אלי ישי הגיב: "לבי עם המשפחות השכולות ביום קשה וכואב זה. דוח המבקר מוכיח שיש להתייחס בכובד ראש לדרישות השרים בנושאים מצילי חיים, והדבר החשוב ביותר כעת הוא להפיק לקחים שימנעו אסון דומה בעתיד. אני מתכוון לדרוש דיון בממשלה להפקת לקחים מהדוח, וקביעת כללים מיוחדים לטיפול בדרישות הנוגעות לנושאים מצילי חיים.

השר ישי באירוע לזכרו של תנ"צ ליאור בוקר ז"ל (צילום: ציפי מנשה)
לא אשקוט ולא ארפה עד שיופקו הלקחים. השר ישי באירוע לזכרו של תנ"צ ליאור בוקר ז"ל (צילום: ציפי מנשה)

"קביעתו הברורה של המבקר, המבחינה בין האסון הנורא ומותם האכזרי של 44 הקורבנות לבין מוכנות מערך הכיבוי מוכיחה כי אסון שכזה יכול היה להתרחש גם אילו היה מערך הכיבוי נמצא בשיא כושרו ומצויד בציוד המתקדם ביותר, ואין כל קשר בין מוכנות מערך הכיבוי להחלטות שהובילו לאסון", נאמר בתגובת השר אלי ישי.

"במשך 26 פסקאות חסרות תקדים, קובע המבקר במפורש, שבזמן כהונתי נעשה מאמץ בשיעור שאין דומה לו כדי לשקם את מערך הכיבוי. דברי המבקר חדים ונחרצים: 'יש לציין לזכותו של שר הפנים, מר ישי, כי הוא אכן הצליח במקום בו אחרים לא הצליחו'.

"התגובות אותן אני מקבל מלוחמי האש וממרבית המשפחות השכולות מרגשות אותי מאוד. חובתי האישית היא להיאבק למענם, ולהבטיח להם שלא אשקוט ולא ארפה עד שיופקו הלקחים. זה לא ישיב את יקיריהם, אך ימנע עצב וכאב ממשפחות אחרות בעתיד ובכך אולי תהא מעט  נחמה עבורם".

שר האוצר

ממשרד האוצר נמסרה התייחסות לאקונית לדו"ח מבקר המדינה: "לצערנו, בכל הנוגע לאוצר, הדו"ח נשאר הזוי וחסר שחר באופן הקיצוני ביותר. הדו"ח מאיים על היציבות הכלכלית של ישראל מאחר שהוא הופך את השמירה על חוק התקציב לבלתי אפשרית".

אולם לצידו של שר האוצר התייצבה קבוצה של אישים – ובהם חתן פרס נובל ישראל אומן, פרופ' איתן ששינסקי, פרופ' ידידיה שטרן, פרופ' אבי בן בסט ואנשי אקדמיה נוספים, ששיגרו מכתב לראש הממשלה, עם העתק למבקר המדינה – ובו ביקורת קשה על הדו"ח.

"המדינה מתקצבת מערכות מצילות חיים בתחומים רבים – וביניהן מערכות הביטחון, הבריאות והתחבורה", נאמר במכתב. "הקצאת התקציב בין היעדים השונים צריכה להתחשב בסיכונים הקיימים בכל תחום, בהסתברות להתרחשותם ובמחיר שהם יגבו מאיתנו, אם חלילה הם יתממשו. מגבלת המשאבים הלאומיים אינה מאפשרת לספק הגנה מוחלטת נגד כל הסיכונים ומטבע הדברים הממשלה מחליטה על הקצאת המקורות בהתחשב במכלול הגורמים שמנינו. דרישה שמשרד האוצר יעביר תקציבים לתחומים מצילי חיים, מעבר למסגרת התקציב, מנוגדת להיגיון הכלכלי והחברתי וגם אינה מתיישבת עם הדין. היא תפגע גם בצורך להקצות משאבים ראויים לתחומים חיוניים אחרים, אף שאינם בחזקת מצילי חיים, כגון חינוך ורווחה. גישה זאת, המשתמעת מדוח המבקר, תעודד כל משרד ממשלתי להעביר אחריות למשרד האוצר על-ידי הצגת דרישות מופרזות לתוספת תקציב בנושאים מצילי חיים. כמקובל זה שנים, מחלוקות בין משרד תחומי למשרד האוצר צריכות לבוא להכרעת הממשלה והכנסת".

 אופוזיציה

ח"כ גלאון (צילום: אתר הכנסת)
שימוש ציני במשפחות השכולות. ח"כ גלאון (צילום: אתר הכנסת)

באופוזיציה, כצפוי, תבעו את התפטרות האחראים למחדלי בשריפה. ח"כ זהבה גלאון, יו"ר מרצ: "הדברים הקשים שהציג המבקר בדו"ח רק מדגישים כי על שר הפנים להתפטר מתפקידו. במדינה מתוקנת, שר הפנים היה חייב להסיק את המסקנות בעצמו, וללכת הביתה, אך בתנאים הקיימים בתרבות הפוליטית הקלוקלת בישראל, נראה, לצערנו, שזה לא יקרה, והציבור ימשיך לשלם את המחיר היקר על מחדליו השר ישי". גלאון הוסיפה כי היא מקבלת את המסקנות בנוגע לאחריותו של שר הפנים, אלי ישי, ודוחה את המסקנות בנוגע לשר האוצר, יובל שטייניץ, ואומרת: "זה אבסורד ששר האוצר מוצג כאחראי על כל המחדלים. הוא אחראי על הגירעונות והצמיחה, אך לא על שירותי הכבאות, שבאחריות שר הפנים, ישי".

עוד אומרת גלאון: "מצער שהשר ישי עושה שימוש ציני במשפחות השכולות, ומנהל מסע יחסי ציבור שמזכיר את קמפיין ה'אני מאשים' של אריה דרעי".

גם חבר הכנסת יואל חסון מסיעת קדימה, שכיהן בזמן האסון כיו״ר הוועדה לביקורת המדינה ודרש כי מבקר המדינה יחקור את המחדל, הגיב לדוח. "על סיעת קדימה והעומד בראשה לדרוש העברת השרים מתפקידם באופן מיידי", אמר. "מסקנות המבקר אולי לא ישיבו למשפחות את יקיריהן אך ראוי כי המסקנות ייושמו במלואם וכי השרים שכשלו יועברו מתפקידיהם".

יאיר לפיד, ראש מפלגת "יש עתיד": "המבקר הגיש בדוח היום, בדומה לדוח הקודם על המרמרה, כתב אישום חמור נגד נתניהו על ניהול רשלני וחסר אחריות של ענייני המדינה".

תנועת אומ"ץ פנתה, בתגובה לדוח, אל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שגם עליו נמתחת ביקורת בדוח, ודרשה ממנו להעביר את ישי ושטייניץ מתפקידיהם. "אומ"ץ סבורה שחומרת הביקורת של המבקר על שר הפנים ושר האוצר אינה מאפשרת להם להמשיך ולעמוד בראש משרדים שבהם כשלו ויש להחליפם בשרים אחרים", אמרו. לדבריהם, התנהלותו של ישי חמורה במיוחד, שכן הוא "לא השכיל לנצל סכום של 100 מיליון שקלים לצורכי שיקום מערך הכבאות הכושל ועתה רוחץ ידיו ומככב בסרטוני תעמולה של ש"ס, שנועדו לזרות חול בעיני הציבור".

יצוין שתנועת אומ"ץ הגישה בשעתו עתירה לבג"ץ באמצעות עו"ד שמואל שנהר להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת אסון הכרמל, אך החליטה למשוך את העתירה אחרי שהתברר לה שמשרד מבקר המדינה מבצע עבודה יסודית.

"הפורום לצדק חברתי": על הממשלה, העומד בראשה, שר העל לכלכלה, ובמיוחד שר האוצר, יובל שטייניץ, להתפטר כבר עכשיו. זה כ-15 שנה עובר מערך הכבאות הפרטה וייבוש תקציבי. ייבוש זה הוביל את המערך לקריסה בפועל ולאי יכולתו לתפקד בזמן אמת. "שנה אחר שנה מזהירים הכבאים מפני האסון הקרב. הם עשו זאת כי השלכות מדיניות הייבוש נראו בכל פינה והיו ידועות לכל משרדי הממשלה. מדיניות זו התרחבה, התפתחה והשתכללה במשמרת של רה"מ, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ שנגזרת מתפיסתם שמהווה מלחמה במגזר הציבורי ובכבאים שהופקרו.

"דו"ח מבקר המדינה מאשר את מה שכולם כבר יודעים: לא מדובר ברשלנות או בכשל שנעשה בהיסח הדעת, מדובר במדיניות ברורה, מדיניות הרואה בהפרטה דת של ממש, שיטה אשר מקצצת ומייבשת באופן שיטתי את  המגזר הציבורי ונלחמת בעובדיו. שיטה אשר תוצאותיה היו קריסתו של מערך הכבאות והפקרתם של אזרחי ישראל תוך עצימת עיניים מהסכנה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן