מי מתנגד להקמת מרכז חלל על-שם אילן רמון בטייבה?

האם ראוי להנציח את האסטרונאוט אילן רמון בשמו של מרכז החלל החדש שרוצה המדינה לבנות בעיר טייבה? האם התנגדותו של ח"כ אחמד טיבי לעניין היא עניינית או נעשית כל-כולה למען גריפת הון פוליטי? ואולי בניית המרכז טומנת בחובה יתרונות עבור העיר למודת הבעיות? והייתכן שבני העיר דווקא מעוניינים במרכז החינוכי החדש?

מי מתנגד להקמת מרכז חלל על-שם אילן רמון בטייבה?

האם ראוי להנציח את האסטרונאוט אילן רמון בשמו של מרכז החלל החדש שרוצה המדינה לבנות בעיר טייבה? האם התנגדותו של ח"כ אחמד טיבי לעניין היא עניינית או נעשית כל-כולה למען גריפת הון פוליטי? ואולי בניית המרכז טומנת בחובה יתרונות עבור העיר למודת הבעיות? והייתכן שבני העיר דווקא מעוניינים במרכז החינוכי החדש?

אילן רמון במדי אסטרונאוט, לפני העלייה למשימה שממנה לא שב (Wikimedia/NASA)
הנצחתו בטייבה ראויה? אילן רמון במדי אסטרונאוט, לפני העלייה למשימה שממנה לא שב (Wikimedia/NASA)

בכלי התקשורת נטען לעתים מזומנות שהבעיה המרכזית של טייבה היא מלחמת החמולות או ארגוני הפשע המתחוללת בשטחה. נדמה שאין דבר רחוק יותר מן המציאות מאשר הטענה הזו, ממש כשם שהכותרת "טייבה – עיר מלחמה" רחוקה מהמציאות. זאת, עוד לפני שהזכרנו את  התיאורים על תושבי העיר ה"חיים בפחד מתמיד" מהפשיעה "הגואה" בעיר. בין הדברים האלה לבין המציאות בטייבה אין דבר וחצי דבר.

אם יש דבר אחד שבאמת מדיר שינה מעיניהם של תושבי העיר, הרי זו בראש ובראשונה מערכת החינוך המידרדרת בעיר, שאיכות החינוך היא ממנה והלאה ואילו השחיתות והנפוטיזם הפכו בה ללחם חוק בשנים האחרונות. בימים האחרונים, אחרי שהמדינה הודיעה כי תשקיע בהקמתו של מרכז חלל בעיר ותקרא למרכז על-שמו של אילן רמון, הביע ח"כ ד"ר אחמד טיבי, תושב העיר, מחאה רמה נגד הרצון לקרוא למרכז על-שם טייס חיל האויר שנהרג בהתרסקות המעבורת קולומביה בשנת 2003.

טענתו של מר טיבי היא שהנצחת שמו של רמון במרכז החלל בטייבה, תהווה פגיעה ברגשות של תושבי העיר משום שרמון היה טייס קרב בחיל האוויר הישראלי והפציץ אוכלוסייה אזרחית-ערבית בלבנון בזמן מלחמת לבנון הראשונה. מחאתו של טיבי מתעלמת מהעובדה שהמדינה ושר המדע, פרופ' דניאל הרשקוביץ', מבקשים להנציח את שמו של רמון בשל היותו אסטרנאוט, ולא בשל היותו טייס חיל האוויר שהפציץ אוכלוסייה אזרחית.

טייבה, שהיא גם עיר הולדתי, היא עיר שמשוועת למערכת חינוך איכותית בעקבות ההידרדרות של השנים האחרונות. עם זאת, מר טיבי בחר לתקוף את המדינה, המבקשת להשקיע בחינוך המדעי בטייבה, במקום לתקוף באופן פומבי וישיר את אנשי החינוך בטייבה, שפוגעים יום-יום ובאופן פעיל במערכת החינוך בעיר. אני סמוך ובטוח שמר טיבי יודע שהשחיתות עולה כפורחת בשני בתי ספר מרכזיים בעיר, אני בטוח שהוא שמע שיש זיופים רבים במבחני בגרויות בעיר ואני משוכנע בוודאות גמורה שמר טיבי יודע על מינויים לא-תקינים ולא ראויים של מנהלי בית ספר בעיר, כאלה שרמתם נמוכה ושאינם מתאימים לקבל אחריות על גידול נוער איכותי. אולם נדמה שיותר קל לצאת נגד המדינה ולא נגד בני עירו, שהם האחראים האמיתיים לנזקים במערכת החינוך של טייבה. האם הכל, כולל הכל, נמדד בהתחנפות לקהל הבוחרים?

ואם נחזור לסוגיית רמון – אינני רואה כל פסול בקריאת מרכז החלל בעיר על-שמו של רמון האסטרונאוט. הלוואי שכל נער ערבי בארץ ישאף להיות אסטרונאוט כמו רמון. לדידי, כל עוד המדינה מבקשת להשקיע כסף עבור משהו בעל ערך חינוכי ומדעי לטובת צעירי טייבה, יש לה כל זכות להנציח את מי שתחפוץ בשמו של המרכז החדש, גם אם עשוי להצטייר שהמדינה כופה הנצחה על בני העיר.

אינני מקבל תפיסת טרמפים וחרחורי ריבים ומחלוקות עם המגזר היהודי

לא זו אף זו, המדינה לא ביקשה לקרוא למרכז על-שם רחבעם זאבי, למשל, אדם שדעותיו הגזעניות ידועות, אלא בחרה בשם אחד שאין רלוונטי ממנו עבור מרכז כזה. מעבר לכך, לא שמעתי מעולם על התבטאות גזענית נגד הערבים המיוחסת לרמון. עד שהמדינה כבר משקיעה במרכז חינוכי איכותי בעיר, בני העיר אמורים להפסיד את ההזדמנות רק בגלל קריאת המרכז לחלל על-שמו של רמון? הנצחת רמון בשמו של המרכז אינה פוגעת ברגשותיי כערבי בכלל וכתושב טייבה בפרט. המגזר הערבי וגורלו חשובים לי ויקרים לי, אבל אינני מקבל תפיסת טרמפים וחרחורי ריבים ומחלוקות עם המגזר היהודי. וכל זה בשביל מה?

הייתי רוצה לדעת מה חושב מר טיבי, שפועל בלא כל מנדט מתושבי טייבה, שירוויחו צעירי טייבה אם תחליט המדינה שלא להקים בסופו של דבר את מרכז החלל בשל חוסר שביעות הרצון שלו להנצחתו של רמון? שאלתי בעניין זה בחור בן 19 שסיים לפני שנה את לימודיו בתיכון לגבי הסוגיה הזו, והופתעתי מאוד לגלות שהוא מודע לפרטי הפרשה באופן מפורט. הנער השיב לי בזו הלשון: "הסוגיה הזו אינה פשוטה, אך אם הנצחתו של רמון האסטרונאוט היא התנאי להקמת המרכז – אני בהחלט בעד. נראה לי שגם אם יונצח רמון בשם המרכז, סביר להניח שאיש מתושבי העיר לא יקרא למרכז בשמו המלא". בן טייבה אחר, איש עסקים בן 42, אמר לי כך: "מצידי, שיקראו למקום על-שמו של רמון – העיקר שיהיה לבני הנוער מוקד שבו יוכלו להשקיע זמן איכות ויפסיקו להסתובב ברחובות או לשרוף שעות בבטלה".

מר טיבי אומר שהנצחתו של רמון בשם המרכז תהיה פגיעה ברגשות תושבי העיר. האומנם? הייתי רוצה לומר למר טיבי שהדברים שפוגעים ברגשות תושבי טייבה היא המשך עצימת העיניים על מעשים פסולים ונפסדים מצידן של דמויות מפתח בעיר ובמערך החינוך העירוני. האם תוכל לתת פומבי לסוגיה זו בתקשורת ומעל דוכן הכנסת? חוששני, למרבה הצער, שהתשובה היא 'לא'. אם כך, שמרכז החלל ייקרא על-שמו של רמון ושהנוער בטייבה יוכל לזכות למרכז חינוכי איכותי מהמדינה.

  1. נאדיה, את ירדת מהפסים והתגובה שלך אלי היא תגובה של אדם קטן שלא מוכן לקבל דיעה אחרת. ואני לא אשתמש בעוד מילים לתאר את דעתי על דברייך. אולם, התגובה שלך אינה מפתיעה אותי בכלל. המילים "בוגד" ו"יזרקו אותך" ועוד מילים שרשמת, ציפיתי לראות אותן כאן כחלק מהתגובות לדברים שרשמתי.

    את חוצפנית שאת טוענת שהשם שלי אינו שמי. ואני אגיד לך מאיפה המסקנה הזו שלך: בראש שלך את מכירה רק שם פרטי ושם משפחה. מהסיבה לא מעניינת אותי כלל משפחתי הגדולה, מה היא ומי היא – אז אני משתמש בשם היחיד שאני מרגיש משוייך אליו: שמו של אבא שלי. אז אל תדאגי, שמי הוא זה האמיתי. אבל כמובן את לא תאמיני.

    נקודה שלישית: אני לא לקקן ולא עושה דברים למען משיהו או מישהו. הדיעות שלי הן הדיעות שלי. די ברורות. אם את חושב שאני נוצרי יותר מהאפיפיור, אז תחשבי כרצונך. דעתך עלי אישית מעניינת אותי כמו קליפת השום. יתרה מכך: אם את חושב שאני בוגד ומוכר את עמי, אז את שוב מראה ומציגה ברורות: תלכי ותקראי דברים שאני כותב ואז תחזרי עם המסקנות הללו שלך.

    אני קנאי למגזר הערבי יותר מכל ערבי אחר. מהסיבה שאני לא משחק אותה "לאומן ערבי", אני לא מלקק לאף אחד ועושה בדיוק את הדברים שאני מאמין בהם. הדיברוים שלך על כך שיזרקו אותי וכל הדברים האחרים, הם דיבורים של פרימטיביים ערבים מיושנים. ולצערי את כזו. דברי ההפחדה הזו לא עובדים עלי וגם לא עוברים אצלי.

    ותזכרי דבר אחד, ביום שאהיה חבר כנסת, את תראי איך ערבי דואג למגזר שלו. ולא יתעסק בשטויות רק כדי למשוך סיקורים.

    רמדאן כרים

  2. הדיון פה כמובן לא כלל אותך או מישהו מחבריך, עמית, התגובה שלי נגעה אך ורק להילאל עאדל. אתם לא יכולים להיות האחראים היחידים על דברי כל הישראלים. אז אם לא אכפת לך.(ואני לא אומרת שמה שכתבת שקר) אני אחכה בסבלנות לתגובה שלו ולך אני לא אענה.

    • נאדיה, אני חייב להתערב, כי את בעצם קוראת לי ולחברי גזעניים. אולי לא הבנת, במגפון לאף אחד לא אכפת שהילאל ערבי, מצידנו הוא יכול להיות מטימבוקטו עם דרכון קורדיסטני. והוא כותב את את מה שעולה על רוחו, מבלי שניגע או נחליט על מה יכתוב. אני מצטער אני ישראלי ובחיים שלי לא קראתי לאף אחד מסריח אלה אם כן לא הצליח לעצור פליטת אוויר ריחנית במיוחד. וגם אז זה היה בצחוק והקרבן היה יהודי.

  3. להילאל: אתה לא נשמע לי כהילאל עאדל, אז למה אתה לא כותב את שם האמיתי שלך? היות ויש לך "דיעות" כל כך חזקות, צריך שיהיה להן בעל אמיתי שיעמוד אחריהן. חוץ מזה בן אדם שיש לו אמא ואבא ערבים, צריך להיות קצת ערבי או שזה כבר לא באופנה? אתה חושב שאם תתמוך בקריאת המרכז על שם אילן רמון כשרואים אותך יהודים "ישראלים" ברחוב לא יגידו עליך ערבי מסריח? או שאם תעמוד בתור לא ינסו להידחף לפניך כי אתה ערבי? או שיכניסו אותך לכל הפאבים בגלל זה? אתה טועה ובגדול. עצם העובדה שזה לא כתוב לך על המצח (התמיכה בשם, אני מתכוונת) זאת הבעיה. מה שלא תעשה אתה תישאר ערבי, מהעיר פשע שלך, מהעיר שאין בה בתי ספר כמו שיש בשער אפריים, שקורה בה מקרה רצח כל שני וחמישי, שהורגים בן אדם על מקום חניה,שיש זבל ברחובות, שמלא בזבל אנושי, שהחוק הוא בידי החזקים, ושאין מי שיעזור כי לאף אחד לא אכפת. אז למה אתה מתאמץ? למה אתה צריך לבגוד בעם שלך? בהזדמנות ראשונה יתנו לך בעיטה בתחת ויחזירו אותך למציאות! למציאות שלך! כי אתה יודע, זה שאתה פה וכותב בשבילם עכשיו, זה לא אומר שזה שלך. ברגע שזה לא ישרת אינטרס שלהם, אתה עף. כי אתה ערבי! כי אתה טיבאוי, בדיוק כמוני!

  4. בכללי: אני, לא עסקן ולא כתבתי את המאמר הזה על טיבי בגלל טיבי אלא על הנושא של רמון ומרכז החלל בלבד. אבל פתאום הנושא הפך טיבי ועל פעילותו וזה ממש אבל ממש לא מעניין אותי כי זה אינו הנושא. את טיבי אני מעריך חברת הכנסת הערבי הטוב ביותר. אני חולק עליו בנושאים שונים ומסכים איתו ברבים אחרים. אבל מכאן ולהפוך את התגובות כאן כתגובות של עסקנים למען טיבי, רק מראה ומוכיחה שאי אפשר לתת דיעה אחרת, שהיא שונה, בלי לקבל עליהום מיותר וקטן.

    המרכז לא נפתח וזה שהוא קיים אינו אומר שהוא נפתח. אין לי מושג מי זה רדא, אך כדאי לו לבדוק טוב מאוד איך ולמה הגיע מרכז החלל לטייבה. גם אם טיבי פעל למען הבאתו באחוז בודד, כל הכבוד לו, אף אחד לא באל אליו בתלונות. אבל נושא המאמר זה אינו טיבי אלא הרבה יותר מזה. אבל כמובן, כשערבי מבקר ערבי, זה לא טוב.

    כמובן, לא פלא שלא ראיתי שום התייחסות לכך שטיבי לא מדבר על מערכת החינוך הרקובה בעיר ועל האנשים העומדים ברשותה. זה כמו לצפות מאתר הזבל פאנט לדבר על דברים רעים בטייבה.

    עינת, איכסה תגידי לעצמך על תגובה אנטי-תרבותית שלך כלפיי. אין לך שמץ של מושג מי אני ומה אני. ואין לך שמץ של מושג מה הדיעות שלו ומה אני חושב על ישראל וערבי ישראל וכמה חשוב לי המגזר הערבי.

    איכסה אומרים לאדם ברברי וחסרת תרבות. ואני לא כזה. אבל את כן כזו שאת מעזה לתאר אותי במילה כזו בלי להכיר מי אני. עוד מעט היית מתארת אותי כבוגד.

  5. הילאל הכתיבה שלך שטחית ולא נכונה . בגלץ נאמר שהמרכז כבר הוקם ורק טקס הפוטואופ של הרשקוביץ הוא המכשול..
    חייב שאתה נכנע לתכתיבים של שר על בני עמך
    איכס

  6. לאורי שלום
    אתה צודק והמרכז כבר הוקם ובחוכמתו אחמד טיבי מחה רק על השם ולא על עצם הקמתו
    הרשקוביץ רוצה להכתיב לנו משהו תמורת סיוע שהמדינה מחוייבת לתת!
    זו אדנות וסחיטה!!

  7. בקיצור הבעיה היא לא עצם הקמת המרכז אלא השם על השלט !! וזה נושא קל אבל עקרוני מאוווד !
    מה דעתך למשל שיקראו לבית הספר של הבן שלך ע"ש נעמי שמר למשל תמורת חצי מליון שח??

    לאיפה נגיע?? עד איפה?!!!
    למשל מה תעדיף לקרוא לכיכר ע"ש המשורר מחמוד דרוויש בחינם או ע"ש נעמי שמר תמורת מליון שח??

  8. הילאל סלאמאת:
    המרכז כבר הוקם.זאת עובדה ! תוכל ללכת לבקר שם אתמול ולא היום . ולכן זה משנה את כל התמונה ואת מה שכתבת . לדעתי טוב תעשה את תשקול מחדש את דבריך שנכתבו
    ב- לסאמי וסוסו: חד משמעית הכסף גויס ע"י חכ טיבי ותוכל לפנות לר מועתז תילאוי או לקרוא את מכתב התודה שנשלח לפני שנה בערך לטיבי. אבל בעם השר הרשקוביץ בעצמו הודה ברשת ב שהפנייה להקמת המרכז אליו היתה של אחמד טיבי ( כאילו כך הוא תקף אוךו!)
    ג- נאדל חסנין- שאפו על הסגנון لا فض فوك

  9. להלן תרגום תגובתו של נאדל חסניין:

    1. אני לא מתומכיו של אחמד טיבי ואני ממש לא מצביע לו, אבל בעניין זה אני איתו באותה סירה.
    2. הממשלה מתייחסת אלינו על פי עיקרון "השוט בידיי" – או שתאכלו מצה או שתמותו ברעב, כלומר – כל עזרה מותנית בישראליזציה עד העצם.
    3. רמתו של החינוך בטייבה ירודה לא בגלל אנשי טייבה אלה בגלל קוצר-ידה של הממשלה בהשקעה בתלמידים שלנו. די אם נשווה את ההוצאה לתלמיד ביישוב השכן (כוכב יאיר; ע"ב) למול ההוצאה לתלמיד בטייבה מתוך התקציב, כדי שנבין את מידת הסבל.
    4. המורים בטייבה הם הקדושים היחידים בעיר הזאת. אין עוד איש שמדיר שינה מעיניןו לטובת הכלל זולתם, למרות שיש ביניהם כאלה שרק ממלאים את חובתם כעובדים ולא יותר.
    5. טייבה מלאה בפשיעה להתפקע, כפי שקורה בכל חברה שאינה מוצאת את הטיפול הראוי לכך. הממשלה נתנה לבני טייבה להבין כי כל איש רשאי לקחת את החוק לידיו, זאת משום שהחוק אינו קיים בנמצא, המשטרה אינה קיימת בנמצא והמדינה אינה קיימת בנמצא. החוק השולט בעיר הוא החוק שלפיו הכוח בידי החזקים. איך זה בדיוק שהרשויות האלה נזכרו עכשיו שלבן טייבה יש זכות לקיום בשלווה?
    6. את הדימוי של טייבה ציירו הרשויות, העיתונות העברית וזו הנספחת לה, במידה גדולה יותר מאשר אנשי טייבה. בעבר, כל ידיעה על טייבה הייתה נפתחת בחמור גורר עגלה כשפלאח נוהג בעגלה. היום, כל ידיעה נפתחת בניידת משטרה או באמבולנס ובצעירים יושבים בבתי-קפה.
    7. קריאת מרכז החלל בטייבה על שמו של אילן רמון מזכיר את האנדרטה שהוקמה פעם בקרבת הגשר (על הכביש הראשי במרכז העיר טייבה; ע"ב) שיש בו ברז מים ולא יותר וכתוב עליו באותיות הגדולות יותר מן המבנה עצמו "הוקם בתקופתו של זלמן שז"ר".

כתבות אחרונות באתר

אילן רמון במדי אסטרונאוט, לפני העלייה למשימה שממנה לא שב (Wikimedia/NASA)
הנצחתו בטייבה ראויה? אילן רמון במדי אסטרונאוט, לפני העלייה למשימה שממנה לא שב (Wikimedia/NASA)

בכלי התקשורת נטען לעתים מזומנות שהבעיה המרכזית של טייבה היא מלחמת החמולות או ארגוני הפשע המתחוללת בשטחה. נדמה שאין דבר רחוק יותר מן המציאות מאשר הטענה הזו, ממש כשם שהכותרת "טייבה – עיר מלחמה" רחוקה מהמציאות. זאת, עוד לפני שהזכרנו את  התיאורים על תושבי העיר ה"חיים בפחד מתמיד" מהפשיעה "הגואה" בעיר. בין הדברים האלה לבין המציאות בטייבה אין דבר וחצי דבר.

אם יש דבר אחד שבאמת מדיר שינה מעיניהם של תושבי העיר, הרי זו בראש ובראשונה מערכת החינוך המידרדרת בעיר, שאיכות החינוך היא ממנה והלאה ואילו השחיתות והנפוטיזם הפכו בה ללחם חוק בשנים האחרונות. בימים האחרונים, אחרי שהמדינה הודיעה כי תשקיע בהקמתו של מרכז חלל בעיר ותקרא למרכז על-שמו של אילן רמון, הביע ח"כ ד"ר אחמד טיבי, תושב העיר, מחאה רמה נגד הרצון לקרוא למרכז על-שם טייס חיל האויר שנהרג בהתרסקות המעבורת קולומביה בשנת 2003.

טענתו של מר טיבי היא שהנצחת שמו של רמון במרכז החלל בטייבה, תהווה פגיעה ברגשות של תושבי העיר משום שרמון היה טייס קרב בחיל האוויר הישראלי והפציץ אוכלוסייה אזרחית-ערבית בלבנון בזמן מלחמת לבנון הראשונה. מחאתו של טיבי מתעלמת מהעובדה שהמדינה ושר המדע, פרופ' דניאל הרשקוביץ', מבקשים להנציח את שמו של רמון בשל היותו אסטרנאוט, ולא בשל היותו טייס חיל האוויר שהפציץ אוכלוסייה אזרחית.

טייבה, שהיא גם עיר הולדתי, היא עיר שמשוועת למערכת חינוך איכותית בעקבות ההידרדרות של השנים האחרונות. עם זאת, מר טיבי בחר לתקוף את המדינה, המבקשת להשקיע בחינוך המדעי בטייבה, במקום לתקוף באופן פומבי וישיר את אנשי החינוך בטייבה, שפוגעים יום-יום ובאופן פעיל במערכת החינוך בעיר. אני סמוך ובטוח שמר טיבי יודע שהשחיתות עולה כפורחת בשני בתי ספר מרכזיים בעיר, אני בטוח שהוא שמע שיש זיופים רבים במבחני בגרויות בעיר ואני משוכנע בוודאות גמורה שמר טיבי יודע על מינויים לא-תקינים ולא ראויים של מנהלי בית ספר בעיר, כאלה שרמתם נמוכה ושאינם מתאימים לקבל אחריות על גידול נוער איכותי. אולם נדמה שיותר קל לצאת נגד המדינה ולא נגד בני עירו, שהם האחראים האמיתיים לנזקים במערכת החינוך של טייבה. האם הכל, כולל הכל, נמדד בהתחנפות לקהל הבוחרים?

ואם נחזור לסוגיית רמון – אינני רואה כל פסול בקריאת מרכז החלל בעיר על-שמו של רמון האסטרונאוט. הלוואי שכל נער ערבי בארץ ישאף להיות אסטרונאוט כמו רמון. לדידי, כל עוד המדינה מבקשת להשקיע כסף עבור משהו בעל ערך חינוכי ומדעי לטובת צעירי טייבה, יש לה כל זכות להנציח את מי שתחפוץ בשמו של המרכז החדש, גם אם עשוי להצטייר שהמדינה כופה הנצחה על בני העיר.

אינני מקבל תפיסת טרמפים וחרחורי ריבים ומחלוקות עם המגזר היהודי

לא זו אף זו, המדינה לא ביקשה לקרוא למרכז על-שם רחבעם זאבי, למשל, אדם שדעותיו הגזעניות ידועות, אלא בחרה בשם אחד שאין רלוונטי ממנו עבור מרכז כזה. מעבר לכך, לא שמעתי מעולם על התבטאות גזענית נגד הערבים המיוחסת לרמון. עד שהמדינה כבר משקיעה במרכז חינוכי איכותי בעיר, בני העיר אמורים להפסיד את ההזדמנות רק בגלל קריאת המרכז לחלל על-שמו של רמון? הנצחת רמון בשמו של המרכז אינה פוגעת ברגשותיי כערבי בכלל וכתושב טייבה בפרט. המגזר הערבי וגורלו חשובים לי ויקרים לי, אבל אינני מקבל תפיסת טרמפים וחרחורי ריבים ומחלוקות עם המגזר היהודי. וכל זה בשביל מה?

הייתי רוצה לדעת מה חושב מר טיבי, שפועל בלא כל מנדט מתושבי טייבה, שירוויחו צעירי טייבה אם תחליט המדינה שלא להקים בסופו של דבר את מרכז החלל בשל חוסר שביעות הרצון שלו להנצחתו של רמון? שאלתי בעניין זה בחור בן 19 שסיים לפני שנה את לימודיו בתיכון לגבי הסוגיה הזו, והופתעתי מאוד לגלות שהוא מודע לפרטי הפרשה באופן מפורט. הנער השיב לי בזו הלשון: "הסוגיה הזו אינה פשוטה, אך אם הנצחתו של רמון האסטרונאוט היא התנאי להקמת המרכז – אני בהחלט בעד. נראה לי שגם אם יונצח רמון בשם המרכז, סביר להניח שאיש מתושבי העיר לא יקרא למרכז בשמו המלא". בן טייבה אחר, איש עסקים בן 42, אמר לי כך: "מצידי, שיקראו למקום על-שמו של רמון – העיקר שיהיה לבני הנוער מוקד שבו יוכלו להשקיע זמן איכות ויפסיקו להסתובב ברחובות או לשרוף שעות בבטלה".

מר טיבי אומר שהנצחתו של רמון בשם המרכז תהיה פגיעה ברגשות תושבי העיר. האומנם? הייתי רוצה לומר למר טיבי שהדברים שפוגעים ברגשות תושבי טייבה היא המשך עצימת העיניים על מעשים פסולים ונפסדים מצידן של דמויות מפתח בעיר ובמערך החינוך העירוני. האם תוכל לתת פומבי לסוגיה זו בתקשורת ומעל דוכן הכנסת? חוששני, למרבה הצער, שהתשובה היא 'לא'. אם כך, שמרכז החלל ייקרא על-שמו של רמון ושהנוער בטייבה יוכל לזכות למרכז חינוכי איכותי מהמדינה.

  1. נאדיה, את ירדת מהפסים והתגובה שלך אלי היא תגובה של אדם קטן שלא מוכן לקבל דיעה אחרת. ואני לא אשתמש בעוד מילים לתאר את דעתי על דברייך. אולם, התגובה שלך אינה מפתיעה אותי בכלל. המילים "בוגד" ו"יזרקו אותך" ועוד מילים שרשמת, ציפיתי לראות אותן כאן כחלק מהתגובות לדברים שרשמתי.

    את חוצפנית שאת טוענת שהשם שלי אינו שמי. ואני אגיד לך מאיפה המסקנה הזו שלך: בראש שלך את מכירה רק שם פרטי ושם משפחה. מהסיבה לא מעניינת אותי כלל משפחתי הגדולה, מה היא ומי היא – אז אני משתמש בשם היחיד שאני מרגיש משוייך אליו: שמו של אבא שלי. אז אל תדאגי, שמי הוא זה האמיתי. אבל כמובן את לא תאמיני.

    נקודה שלישית: אני לא לקקן ולא עושה דברים למען משיהו או מישהו. הדיעות שלי הן הדיעות שלי. די ברורות. אם את חושב שאני נוצרי יותר מהאפיפיור, אז תחשבי כרצונך. דעתך עלי אישית מעניינת אותי כמו קליפת השום. יתרה מכך: אם את חושב שאני בוגד ומוכר את עמי, אז את שוב מראה ומציגה ברורות: תלכי ותקראי דברים שאני כותב ואז תחזרי עם המסקנות הללו שלך.

    אני קנאי למגזר הערבי יותר מכל ערבי אחר. מהסיבה שאני לא משחק אותה "לאומן ערבי", אני לא מלקק לאף אחד ועושה בדיוק את הדברים שאני מאמין בהם. הדיברוים שלך על כך שיזרקו אותי וכל הדברים האחרים, הם דיבורים של פרימטיביים ערבים מיושנים. ולצערי את כזו. דברי ההפחדה הזו לא עובדים עלי וגם לא עוברים אצלי.

    ותזכרי דבר אחד, ביום שאהיה חבר כנסת, את תראי איך ערבי דואג למגזר שלו. ולא יתעסק בשטויות רק כדי למשוך סיקורים.

    רמדאן כרים

  2. הדיון פה כמובן לא כלל אותך או מישהו מחבריך, עמית, התגובה שלי נגעה אך ורק להילאל עאדל. אתם לא יכולים להיות האחראים היחידים על דברי כל הישראלים. אז אם לא אכפת לך.(ואני לא אומרת שמה שכתבת שקר) אני אחכה בסבלנות לתגובה שלו ולך אני לא אענה.

    • נאדיה, אני חייב להתערב, כי את בעצם קוראת לי ולחברי גזעניים. אולי לא הבנת, במגפון לאף אחד לא אכפת שהילאל ערבי, מצידנו הוא יכול להיות מטימבוקטו עם דרכון קורדיסטני. והוא כותב את את מה שעולה על רוחו, מבלי שניגע או נחליט על מה יכתוב. אני מצטער אני ישראלי ובחיים שלי לא קראתי לאף אחד מסריח אלה אם כן לא הצליח לעצור פליטת אוויר ריחנית במיוחד. וגם אז זה היה בצחוק והקרבן היה יהודי.

  3. להילאל: אתה לא נשמע לי כהילאל עאדל, אז למה אתה לא כותב את שם האמיתי שלך? היות ויש לך "דיעות" כל כך חזקות, צריך שיהיה להן בעל אמיתי שיעמוד אחריהן. חוץ מזה בן אדם שיש לו אמא ואבא ערבים, צריך להיות קצת ערבי או שזה כבר לא באופנה? אתה חושב שאם תתמוך בקריאת המרכז על שם אילן רמון כשרואים אותך יהודים "ישראלים" ברחוב לא יגידו עליך ערבי מסריח? או שאם תעמוד בתור לא ינסו להידחף לפניך כי אתה ערבי? או שיכניסו אותך לכל הפאבים בגלל זה? אתה טועה ובגדול. עצם העובדה שזה לא כתוב לך על המצח (התמיכה בשם, אני מתכוונת) זאת הבעיה. מה שלא תעשה אתה תישאר ערבי, מהעיר פשע שלך, מהעיר שאין בה בתי ספר כמו שיש בשער אפריים, שקורה בה מקרה רצח כל שני וחמישי, שהורגים בן אדם על מקום חניה,שיש זבל ברחובות, שמלא בזבל אנושי, שהחוק הוא בידי החזקים, ושאין מי שיעזור כי לאף אחד לא אכפת. אז למה אתה מתאמץ? למה אתה צריך לבגוד בעם שלך? בהזדמנות ראשונה יתנו לך בעיטה בתחת ויחזירו אותך למציאות! למציאות שלך! כי אתה יודע, זה שאתה פה וכותב בשבילם עכשיו, זה לא אומר שזה שלך. ברגע שזה לא ישרת אינטרס שלהם, אתה עף. כי אתה ערבי! כי אתה טיבאוי, בדיוק כמוני!

  4. בכללי: אני, לא עסקן ולא כתבתי את המאמר הזה על טיבי בגלל טיבי אלא על הנושא של רמון ומרכז החלל בלבד. אבל פתאום הנושא הפך טיבי ועל פעילותו וזה ממש אבל ממש לא מעניין אותי כי זה אינו הנושא. את טיבי אני מעריך חברת הכנסת הערבי הטוב ביותר. אני חולק עליו בנושאים שונים ומסכים איתו ברבים אחרים. אבל מכאן ולהפוך את התגובות כאן כתגובות של עסקנים למען טיבי, רק מראה ומוכיחה שאי אפשר לתת דיעה אחרת, שהיא שונה, בלי לקבל עליהום מיותר וקטן.

    המרכז לא נפתח וזה שהוא קיים אינו אומר שהוא נפתח. אין לי מושג מי זה רדא, אך כדאי לו לבדוק טוב מאוד איך ולמה הגיע מרכז החלל לטייבה. גם אם טיבי פעל למען הבאתו באחוז בודד, כל הכבוד לו, אף אחד לא באל אליו בתלונות. אבל נושא המאמר זה אינו טיבי אלא הרבה יותר מזה. אבל כמובן, כשערבי מבקר ערבי, זה לא טוב.

    כמובן, לא פלא שלא ראיתי שום התייחסות לכך שטיבי לא מדבר על מערכת החינוך הרקובה בעיר ועל האנשים העומדים ברשותה. זה כמו לצפות מאתר הזבל פאנט לדבר על דברים רעים בטייבה.

    עינת, איכסה תגידי לעצמך על תגובה אנטי-תרבותית שלך כלפיי. אין לך שמץ של מושג מי אני ומה אני. ואין לך שמץ של מושג מה הדיעות שלו ומה אני חושב על ישראל וערבי ישראל וכמה חשוב לי המגזר הערבי.

    איכסה אומרים לאדם ברברי וחסרת תרבות. ואני לא כזה. אבל את כן כזו שאת מעזה לתאר אותי במילה כזו בלי להכיר מי אני. עוד מעט היית מתארת אותי כבוגד.

  5. הילאל הכתיבה שלך שטחית ולא נכונה . בגלץ נאמר שהמרכז כבר הוקם ורק טקס הפוטואופ של הרשקוביץ הוא המכשול..
    חייב שאתה נכנע לתכתיבים של שר על בני עמך
    איכס

  6. לאורי שלום
    אתה צודק והמרכז כבר הוקם ובחוכמתו אחמד טיבי מחה רק על השם ולא על עצם הקמתו
    הרשקוביץ רוצה להכתיב לנו משהו תמורת סיוע שהמדינה מחוייבת לתת!
    זו אדנות וסחיטה!!

  7. בקיצור הבעיה היא לא עצם הקמת המרכז אלא השם על השלט !! וזה נושא קל אבל עקרוני מאוווד !
    מה דעתך למשל שיקראו לבית הספר של הבן שלך ע"ש נעמי שמר למשל תמורת חצי מליון שח??

    לאיפה נגיע?? עד איפה?!!!
    למשל מה תעדיף לקרוא לכיכר ע"ש המשורר מחמוד דרוויש בחינם או ע"ש נעמי שמר תמורת מליון שח??

  8. הילאל סלאמאת:
    המרכז כבר הוקם.זאת עובדה ! תוכל ללכת לבקר שם אתמול ולא היום . ולכן זה משנה את כל התמונה ואת מה שכתבת . לדעתי טוב תעשה את תשקול מחדש את דבריך שנכתבו
    ב- לסאמי וסוסו: חד משמעית הכסף גויס ע"י חכ טיבי ותוכל לפנות לר מועתז תילאוי או לקרוא את מכתב התודה שנשלח לפני שנה בערך לטיבי. אבל בעם השר הרשקוביץ בעצמו הודה ברשת ב שהפנייה להקמת המרכז אליו היתה של אחמד טיבי ( כאילו כך הוא תקף אוךו!)
    ג- נאדל חסנין- שאפו על הסגנון لا فض فوك

  9. להלן תרגום תגובתו של נאדל חסניין:

    1. אני לא מתומכיו של אחמד טיבי ואני ממש לא מצביע לו, אבל בעניין זה אני איתו באותה סירה.
    2. הממשלה מתייחסת אלינו על פי עיקרון "השוט בידיי" – או שתאכלו מצה או שתמותו ברעב, כלומר – כל עזרה מותנית בישראליזציה עד העצם.
    3. רמתו של החינוך בטייבה ירודה לא בגלל אנשי טייבה אלה בגלל קוצר-ידה של הממשלה בהשקעה בתלמידים שלנו. די אם נשווה את ההוצאה לתלמיד ביישוב השכן (כוכב יאיר; ע"ב) למול ההוצאה לתלמיד בטייבה מתוך התקציב, כדי שנבין את מידת הסבל.
    4. המורים בטייבה הם הקדושים היחידים בעיר הזאת. אין עוד איש שמדיר שינה מעיניןו לטובת הכלל זולתם, למרות שיש ביניהם כאלה שרק ממלאים את חובתם כעובדים ולא יותר.
    5. טייבה מלאה בפשיעה להתפקע, כפי שקורה בכל חברה שאינה מוצאת את הטיפול הראוי לכך. הממשלה נתנה לבני טייבה להבין כי כל איש רשאי לקחת את החוק לידיו, זאת משום שהחוק אינו קיים בנמצא, המשטרה אינה קיימת בנמצא והמדינה אינה קיימת בנמצא. החוק השולט בעיר הוא החוק שלפיו הכוח בידי החזקים. איך זה בדיוק שהרשויות האלה נזכרו עכשיו שלבן טייבה יש זכות לקיום בשלווה?
    6. את הדימוי של טייבה ציירו הרשויות, העיתונות העברית וזו הנספחת לה, במידה גדולה יותר מאשר אנשי טייבה. בעבר, כל ידיעה על טייבה הייתה נפתחת בחמור גורר עגלה כשפלאח נוהג בעגלה. היום, כל ידיעה נפתחת בניידת משטרה או באמבולנס ובצעירים יושבים בבתי-קפה.
    7. קריאת מרכז החלל בטייבה על שמו של אילן רמון מזכיר את האנדרטה שהוקמה פעם בקרבת הגשר (על הכביש הראשי במרכז העיר טייבה; ע"ב) שיש בו ברז מים ולא יותר וכתוב עליו באותיות הגדולות יותר מן המבנה עצמו "הוקם בתקופתו של זלמן שז"ר".

כתבות אחרונות באתר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן