Skip to content

ח"כ יחימוביץ': פסיקת בג"ץ לגבי העיוותים במדד יוקר הבריאות היא פסיקה דרמטית

לטענת יו"ר האופוזיציה, בדומה לקביעת המבקר על אסון הכרמל, גם כאן קבע בג"ץ כי מדיניות הייבוש של האוצר היא חסרת אחריות, עם ראיית עולם צרה ומשוללת כל אחריות ציבורית. "על המדינה לפעול בדחיפות על פי פסיקת בג"ץ, כדי שחוק ביטוח בריאות ממלכתי לא יהפוך לאות מתה וכדי לא לסכן חיי אדם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', מכוונת אצבע מאשימה אל ראש הממשלה, בנימין נתניהו ומאשימה אותו בשחיקה מכוונת של שירותי הבריאות בפרט והשירותים לאזרח בכלל. לדבריה: "פסיקת בג"ץ לגבי העיוותים במדד יוקר הבריאות – דרמטית, וזהה בתוכנה לדו"ח המבקר על אסון הכרמל. שחיקה ויבוש מכוונים של מערכת הבריאות פגעו בה קשות, ואילצו את הציבור לשלם מכיסו מאות שקלים בחודש לביטוחים משלימים, אף שהוא כבר משלם מס בריאות. מדובר במדיניות שהתווה רה"מ נתניהו בעשור האחרון: הרעבה של מי שהוא מכנה 'האיש השמן', ובפועל פגיעה אנושה באזרחי המדינה. על המדינה לפעול בדחיפות על פי פסיקת בג"ץ, כדי שחוק ביטוח בריאות ממלכתי לא יהפוך לאות מתה וכדי לא לסכן חיי אדם".

ראש האופוזיציה טוענת, כי על הממשלה לחוקק בדחיפות את השינויים המתבקשים כדי שחוק ביטוח בריאות ממלכתי לא יהפוך לאות מתה. "אזרחי ישראל משלמים מס בריאות כדי לקבל רפואה חינם, אך בו בזמן משלמים עוד מאות שקלים בחודש לביטוחים משלימים, בשל השחיקה הקשה של מערכת הבריאות. בדומה לקביעת המבקר על אסון הכרמל, גם כאן קבע בג"ץ כי מדיניות היבוש של האוצר היא חסרת אחריות.

(צילום: רפי מיכאלי)
אזהרה מפני עיוות פסיקתו של בג"ץ, כך שבפועל יישחקו תקציבי בתי החולים כדי לתקן את תקציבי הקופות. (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)

"מדובר בראיית עולם צרה ומשוללת כל אחריות ציבורית של פקידי האוצר, אולם לא הפקידים אשמים, אלא מי שהתווה מדיניות זו בעשור האחרון: רה"מ נתניהו, השוחק באופן מכוון את שרותי המדינה ומפורר את המערכות הציבוריות המפוארות שמדינת ישראל השכילה להקים בעשורים הראשונים לקיומה.

"אחריותן של קופות החולים לבריאות היא בליבת האחריות הממשלתית לחיי אזרחי המדינה. משרד האוצר מניח הנחה מסוכנת ולפיה תקצוב הקופות בהתאם למלוא הוצאותיהן בפועל ייצור תמריץ להתנהלות לא יעילה, אבל מולך ה'יעילות' עולה בחיי אדם, בהעמקת הפערים בזכות לבריאות, ובמצב נורא שבו בריאות טובה הופכת להיות תלויה בעושרו של אדם."

יחימוביץ' מזהירה מפני עיוות פסיקתו של בג"ץ, כך שבפועל יישחקו תקציבי בתי החולים הציבוריים כדי לתקן את תקציבי קופות החולים. "מערכת הבריאות היא מערכת אחת, ואין מקום שמרכיביה יאבקו ביניהם על פירורי תקציב. יש לתת בידי הנהלת משרד הבריאות, מנכ"לי קופות החולים ומנהלי בתי החולים את הכלים לעצור את מתווה ההתדרדרות של המערכת, לשתף פעולה ביניהם ולהחזיר את אמון הציבור במערכת הבריאות הציבורית."

בהחלטת הבג"ץ, שניתנה ביום חמישי  לאחר תשע שנים של התדיינות בעתירתן של קופות החולים מכבי וכללית, שביקשו לתקן את מדד יוקר הבריאות מהעיוותים הקיימים בו, קבעו השופטים שמשרדי האוצר והבריאות פעלו ב"חוסר סבירות" ו"רוקנו מתוכן את הזכות לבריאות שעוצבה ועוגנה בחוק בריאות ממלכתי, נוכח השחיקה השיטתית בתקציבי קופות החולים". בג"ץ הורה לתקן את העיוות ולעדכן את תקציבי הקופות.

לטענת קופות החולים, לאורך שנים חלה שחיקה שיטתית בתקציביהן, שנבעה מעדכון לא רלוונטי של התקציבים. אין התייחסות לגידול באוכלוסייה, ומצד אחר, מחירו של  יום אשפוז בבית החולים התייקר ומחירי התרופות עולים והייקור לא נלקח בחשבון בעדכון.

מדובר בביקורת חריגה בחומרתה של בג"ץ נגד משרד האוצר ומשרד הבריאות. בג"ץ הוציא צו המורה למשרדי הבריאות ולמשרד האוצר לגבש החלטה כיצד לתקצב כראוי את קופות החולים, תוך חצי שנה.

התגובה המסתמנת של משרד האוצר לפסיקה הזו: שם כנראה לא ישנו את המדד ולא יתנו עוד תקציבים, אבל כן "ירסנו" את מחיר יום האשפוז. לגבי עליית מחירי התרופות, טוען האוצר, כי ניתן לכך מענה בתקציב סל התרופות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן