Skip to content

שמחה בכיכר א-תחריר: מוחמד מורסי – נשיא מצרים הבא

מערכת הבחירות לנשיאות במצרים הגיעה לסיומה עם ההכרזה על ד"ר מוחמד מורסי כמנצח וכמי שיכהן כנשיא הראשון של "הרפובליקה השנייה", אחרי 60 שנות דיקטטורה צבאית דכאנית. אלא שיום שמחתו של מורסי הוא גם יום של דאגות - עבורו, עבור אזרחי מצרים ועבור הקהילה הבינלאומית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מערכת הבחירות לנשיאות במצרים הגיעה לסיומה עם ההכרזה על ד"ר מוחמד מורסי כמנצח וכמי שיכהן כנשיא הראשון של "הרפובליקה השנייה", אחרי 60 שנות דיקטטורה צבאית דכאנית. אלא שיום שמחתו של מורסי הוא גם יום של דאגות – עבורו, עבור אזרחי מצרים ועבור הקהילה הבינלאומית

מאת עידן בריר, עידו וולקן וגרשון גירון

המנצח הגדול במערכת הבחירות המתישה - ד"ר מוחמד מורסי (Flickr/Jonathan Rashad)
המנצח הגדול במערכת הבחירות המתישה - ד"ר מוחמד מורסי (Flickr/Jonathan Rashad)

אחרי מערכת בחירות טעונה, אלימה וממושכת, הודיעה ועדת הבחירות המרכזית במצרים לפני שעה קלה בקהיר, כי המנצח בבחירות לנשיאות המדינה, שנערכו בשני סיבובים בחודש האחרון, הוא מועמד האחים המוסלמים, ד"ר מוחמד מורסי, שניצח ברוב דחוק למדי את המועמד החילוני אחמד שפיק.

יו"ר הוועדה, השופט פארוק סולטאן, הקריא משך שעה ארוכה את תוצאות האמת בכל אחד מ-27 מחוזות הבחירה במצרים ורק אחרי יותר מחצי שעה הגיע לתוצאות הסופיות. על-פי הודעתו של סולטאן, זכה מורסי ב-13,230,131 קולות שהם 51.7 אחוזים מסך הקולות. שפיק, לעומתו, זכה ב-12,347,380 קולות, שהם 48.3 אחוזים מן הקולות. שיעור ההצבעה בבחירות לנשיאות עמד על 51.85 אחוזים מסך בעלי זכות ההצבעה במצרים, כלומר יותר מ-26 מיליון מצביעים.

רבבות מצרים מילאו בשעות אחר הצהריים את כיכר א-תחריר במרכז קהיר ואת מרכזי הערים האחרות במצרים ומיד עם ההודעה על זכייתו של מורסי פרצו בשאגות שמחה על הפסדו של נציג "אל-פולול" – שרידי המשטר הישן, שהעם ראה בו סמל לכישלון המהפכה ושעלו כבר קולות הקוראים לצאת למהפכה שנייה אם ינצח בבחירות.

חגיגות הניצחון של מורסי בכיכר תחריר, לפני שעה קלה (Daniel Berehulak/Getty Images)
חגיגות הניצחון של מורסי בכיכר תחריר, לפני שעה קלה (Daniel Berehulak/Getty Images)

ואיל רניים, בכיר בחברת גוגל שהפך לסמל מהפכת ה-25 בינואר 2011, הודיע לעיתונות מייד לאחר ההכרזה, כי על אף חילוקי הדעות שלו עם הנהגת האחים המוסלמים, הוא מברך על תוצאת הבחירות וסבור כי על העם המצרי להתגבר על חילוקי הדעות שלו ולהתייצב מאחורי החלטת העם והדמוקרטיה.

ניצחונו של מורסי – רגע המבחן של האחים

ד"ר מוחמד מורסי הופך בכך לא רק לנשיא הראשון של מצרים אחרי המהפכה והדחתו של הנשיא חוסני מובארק, אלא גם לנשיא האסלאמיסט הראשון שישלוט במצרים. ד"ר עבד אל-מונעם רשאד, מומחה לפוליטיקה המצרית מאוניברסיטת קהיר, אמר לאחר ההכרזה ברשת אל-ג'זירה כי לנשיא החדש מורסי יהיה מעט מאוד זמן לחגוג. "מורסי חייב לזכור כי הוא נשיא של כל המצרים; הוא נשיא אזרחי; ונשיא  של דמוקרטיה מודרנית ומוטלת עליו היום אחריות אדירה להגשים את יעדי המהפכה. מורסי לקח על עצמו במערכת הבחירות התחייבויות גדולות מאוד כלפי קבוצות שונות בעם המצרי והוא יצטרך כעת לפדות את כל התחייבויותיו".

העיתונאי הפוליטי, עמאר עלי חסן, אמר לרשת אל-ג'זירה, כי לבחירה במורסי יש יתרונות ויש סכנות: "האחים המוסלמים יוכלו לקבל סוף סוף את ההזדמנות ההיסטורית שכל כך רצו והם יכולים לממש היום את הציפיות האדירות שתלה בהם העם המצרי, משום שנרדפו משך עשרות שנים על-ידי השלטון. עם זאת, אין להתעלם מהעובדה שמדובר בשעת מבחן אדירה על האחים המוסלמים, שבפעם הראשונה נבחרו ישירות על-ידי העם. כישלון של מורסי ושל התנועה כולה למלא את הציפיות שפיתח העם עלול להביא לקריסה גדולה של התנועה בזירה הפוליטית המצרית ולהיעלמותה המוחלטת ממפת הפוליטיקה המצרית, דבר בעל השלכות היסטוריות מרחיקות לכת. בעיה נוספת שמורסי יאלץ להתמודד איתה כעת היא העובדה ששנים באופוזיציה הפכו את האחים המוסלמים לתנועת אופוזיציה טובה, אך כזו שאין לה פרוגרמה פוליטית סדורה וברורה".

שלט תעמולה של מוחמד מורסי על גג בניין בקהיר (Wikimedia/Faris Knight)
לבד מול הציפיות האדירות שתולים בו אזרחי מצרים. שלט תעמולה של מוחמד מורסי על גג בניין בקהיר (Wikimedia/Faris Knight)

ד"ר רשאד הוסיף, כי היה במצרים גל שמועות גדול על מעורבותה של ועדת הבחירות המרכזית בקביעת זהותו של המנצח, בעיקר בשל הדחייה בהודעה על המנצח מיום ה' האחרון להיום וכן בשל האיחור בהכרזה היום. אולם הדברים שאמר יו"ר ועדת הבחירות מוכיחים, שהוועדה התנהלה באופן הוגן וראוי ביותר ולא התכופפה בפני הלחצים הפוליטיים האדירים שהופעלו עליה בשבועות האחרונים. זוהי תעודת כבוד לדמוקרטיה המצרית והוכחה לכך שהבחירות לנשיאות היו נקיות והוגנות, בניגוד לשמועות".

סוכנות הידיעות המצרית ONA הביאה את דבריה של כאוות'ר זכּי, אימו של זכריא רג'בּ, מי שכונה "השהיד הראשון של המהפכה". זכי אמרה, כי הבחירה במורסי מוכיחה כי תוצאות הבחירות לא זויפו והביעה את שמחתה מהתוצאה. היומון המצרי "אל-יום א-סאבע" דיווח מיד לאחר ההכרזה כי גם חברי הביטחון המרכזי, כוחות שיטור המיועדים לשמירה על הסדר וביטחון הפנים במצרים תחת שליטת משרד הפנים, הביעו שמחה על בחירתו של מורסי. העיתון ריאיין שוטר מן הביטחון המרכזי, שטען שעכשיו, כשמורסי ניצח, צפויות פחות הפגנות מחאה במדינה ממה שהיה צפוי בימים האחרונים.

למרות ההערכה הזו, דיווחים שהגיעו לעיתון "אל-אהראם" אומרים שתומכיו של המפסיד בבחירות, אחמד שפיק, מפגינים באזור א-תג'מע אל-ח'אמס, אחת משכונות היוקרה של הפרבר הקהירי הליופוליס, כשהם צועקים "מדוע מכרו את הארץ שלנו?". העיתון "אל-מצרי אל-יום" מדווח, כי עשרות מתומכי שפיק חוסמים בשעה זו את הדרך לרובע "מדינת נסר", שבו התכנסה ועדת הבחירות המרכזית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן