Skip to content

פוטין: "דיברנו על סוגיית סוריה והגרעין האיראני. המו"מ היה מפורט ויעיל"

"בישראל מתגוררים יותר ממיליון אזרחי בריה"מ לשעבר והיינו רוצים שהם יחיו בתנאי שלום וביטחון", אמר פוטין בתום פגישתו עם ראש הממשלה. "מתחילת האביב הערבי, רוסיה שכנעה את שותפיה שהדמוקרטיזציה חייבת להיות בצורה עצמאית בלי השפעות מבחוץ. על רקע האירועים במזה"ת, יש חשיבות לפתור סכסוכים ותיקים ואנו קוראים לכל הצדדים לחדש את המשא ומתן"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"בישראל מתגוררים יותר ממיליון אזרחי בריה"מ לשעבר והיינו רוצים שהם יחיו בתנאי שלום וביטחון", אמר פוטין בתום פגישתו עם ראש הממשלה. "מתחילת האביב הערבי, רוסיה שכנעה את שותפיה שהדמוקרטיזציה חייבת להיות בצורה עצמאית בלי השפעות מבחוץ. על רקע האירועים במזה"ת, יש חשיבות לפתור סכסוכים ותיקים ואנו קוראים לכל הצדדים לחדש את המשא ומתן"

מאת צבי זינגר

"דיברנו בפירוט על סוגיית סוריה ותוכנית הגרעין האיראנית. המשא ומתן היה מפורט ויעיל מאוד". כך סיכם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, את שיחתו המדינית עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "אני משוכנע", אמר פוטין, "ששיתוף פעולה בין רוסיה לישראל יתפתח גם בהמשך ובהחלט עניין זה עונה על הדרישות והאינטרסים של שתי המדינות, הן באזור והן בעולם כולו".

פוטין: "לא סתם ידידות - ידידות על בסיס יציב". (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)
פוטין: "לא סתם ידידות - ידידות על בסיס יציב". (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)

נשיא רוסיה נפגש עם נתניהו במעונו הרשמי בירושלים. הפגישה נמשכה יותר משעה, והשתתפו בה גם שר הביטחון אהוד ברק, שר החוץ אביגדור ליברמן, והיועץ לביטחון לאומי האלוף במיל. יעקב עמידרור.

את פניו של נשיא רוסיה, במעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים, קיבלה רעיית ראש הממשלה, הגברת שרה נתניהו. בכניסה לבית ראש הממשלה חתם הנשיא פוטין בספר האורחים: "בברכה והערכה על תשומת לבך".

נתניהו: "נשק גרעיני בידי איראן - סכנה חמורה". (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)
נתניהו: "נשק גרעיני בידי איראן - סכנה חמורה". (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)

"ביקורי כאן בארץ חיזק את ההנחה שיש בינינו יחסי ידידות ואלה לא סתם יחסי ידידות, מדובר באמת בבסיס יציב, שעליו אפשר לבנות דו-שיח ושותפות", מסר נשיא רוסיה בתום הפגישה, "כך אפשר לפעול בשיתוף פעולה יעיל בפתרון בעיות בינלאומיות". הוא סיפר, כי שוחח עם ראש הממשלה על שיתופי פעולה בתחומי החלל, הרוקחות, הרפואה, המדע והתרבות ואמר, בלי לפרט, כי השניים שוחחו גם על סוגיית המשבר סוריה והגרעין האיראני.

הנשיא פוטין קרא לישראל ולפלסטינים לחדש את המו"מ ביניהם. "בישראל מתגוררים יותר ממיליון אזרחי ברית המועצות לשעבר והיינו רוצים שהם יחיו בתנאי שלום וביטחון", אמר פוטין. "רוסיה, מתחילת האביב הערבי, שיכנעה את שותפיה שהדמוקרטיזציה חייבת להיות בצורה עצמאית בלי השפעות מבחוץ. על רקע האירועים במזרח התיכון, יש חשיבות לפתור סכסוכים ותיקים", אמר. "אנו קוראים לכל הצדדים לחדש את המשא ומתן, זו הדרך היחידה לפתרון הבעיה".

פוטין: "המשא ומתן היה מפורט ויעיל מאוד". (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
פוטין: "המשא ומתן היה מפורט ויעיל מאוד". (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

פוטין התייחס גם לנסיונות הכחשת השואה ואמר: "משימתנו המשותפת: להתנגד לסילוף הציני של ההיסטוריה של מלחמת העולם השנייה. חנוכת האנדרטה בהקשר זה חשובה מאוד. אנחנו מעריכים את יחסה האובייקטיבי של ישראל למה שהתרחש במלחמת העולם השנייה. בהקשר זה חנוכת האנדרטה הלאומית היא סמלית מאוד".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר: "אדוני הנשיא, אתה מגיע לישראל בשעה ששינויים אדירים מתחוללים באזורנו. אתמול בחרה מצרים בנשיא חדש, ישראל מעריכה את התהליך הדמוקרטי במצרים, וישראל מכבדת את תוצאותיה. אנחנו מצפים לעבוד יחד עם הממשל החדש על בסיס הסכם השלום בינינו. אני מאמין שהשלום חשוב לישראל, אני מאמין שהשלום חשוב למצרים, אני מאמין שהשלום הוא אינטרס חיוני לשתי המדינות, ואני מאמין שהשלום הוא הנדבך היסודי של יציבות באזורנו.

"הייתה לנו עכשיו הזדמנות לדון במשא ומתן שמתנהל בימים האלה בין הקהילייה הבינלאומית לאיראן", אמר נתניהו. "אנחנו מסכימים שנשק גרעיני בידי איראן מהווה סכנה חמורה. הוא קודם כל מהווה סכנה חמורה לישראל, אבל גם לאזור ולעולם כולו. על הקהילייה הבינלאומית להציב בפני איראן שלוש דרישות ברורות: הפסקת העשרת כל האורניום באיראן, הוצאת כל האורניום המועשר מאיראן ופירוק המתקן הגרעיני התת-קרקעי ליד קום. ולכן אני מאמין שצריך לעשות עכשיו שני דברים – גם להעצים את הסנקציות וגם להעצים את התביעות".

על הסוגיה הפלסטינית אמר נתניהו: "אדוני הנשיא, כולנו שואפים לשלום, אני מעוניין בהמשך היום לדון איתך על הדרכים שבה רוסיה יכולה לסייע לישראל ולפלסטינים לקדם את השלום, גם בתקופה קשה ומאתגרת זו, אולי במיוחד בתקופה זו.

"יש בינינו הבדל קטן, שדיברנו עליו לפני שהתחלנו את מסיבת העיתונאים. אדוני הנשיא, כשאתה רוצה לבקר מדינה שכנה, אתה בדרך כלל טס ממוסקבה כמה שעות. השכונה שלנו הרבה יותר קטנה. מחר אתה תפגוש את הנשיא עבאס בבית לחם, זה מרחק של 4-5 דקות נסיעה מכאן. רמאללה, מרחק של לכל היותר 10 דקות נסיעה מכאן. ואני רוצה לומר שהמפתח לשלום הוא מורכב, אבל בסוף הוא פשוט ביותר. או שהנשיא עבאס יבוא לכאן או שאני אבוא אליו, ואני מוכן לשתי האפשרויות האלה, אבל פשוט חייבים להתחיל לדבר. ואני מקווה שתעביר את המסר הפשוט הזה מחר בפגישתך בבית לחם".

ובאשר לסוגיה הסורית אמר ראש הממשלה: "צריך למצוא בהקדם את הדרך להפסיק את ההרג והסבל הנורא של אזרחי סוריה, ולקדם ככל שניתן בימים סוערים אלה את השלום, את הביטחון ואת היציבות באזורנו".

שר הביטחון, אהוד ברק, שהשתתף בפגישה עם נשיא רוסיה, אמר לחברי סיעתו בנושא זה: "הביקור הזה הוא חשוב מאוד, רוסיה מעצמה חשובה מאוד בעולם, היותר קרובה בין כל המעצמות אל האזור שלנו ואל גבולותינו, מדינה שהיה לה תפקיד חשוב מאוד בכל מה שקרה בסוריה בעשרות השנים האחרונות ולכן גם יהיה לה תפקיד חשוב מאוד בעיצוב של סוריה ביום שאחרי אסד. בנוסף, זו מדינה שיש לה חשיבות רבה במאמץ הבינלאומי שנערך אל מול איראן מבחינת סנקציות ודיפלומטיה.

"יש לנו גם הרבה מאוד עניינים בילטראליים ויש בישראל קבוצה גדולה מאוד של אזרחים שנולדו בברית המועצות לשעבר, נולדו ברוסיה, אנשים שבניהם ממלאים את השורות של צה"ל והם מפוזרים בכל השדרות של החברה הישראלית. זה בסיס חשוב מאוד לקשר מאוד אינטימי, לא רק ברמה המדינית אלא ברמה האנושית, עם רוסיה ואנחנו מחשיבים מאוד את הביקור, שמחים עליו ולא במקרה הוא מתחיל בחנוכת האנדרטה ללוחמים בצבא האדום במלחמת העולם השנייה, או 'המלחמה הפטריוטית הגדולה' כפי שהרוסים קוראים לה. אני חושב שאנחנו, יחד עם כל העולם, חבים חוב שאף פעם אי אפשר יהיה להשיב אותו ללוחמים הרוסים ולצבא האדום, שהם אלה ששברו את מפרקתו של הצבא הנאצי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן