Skip to content

פרס לפוטין: "השמע את קולך נגד איראן גרעינית, נגד השמדת עם"

"נשק גרעיני בידי איראן הוא איום על ביטחונן ויציבותן של שכנותיה של איראן ובעצם על העולם כולו", אמר פרס לפוטין. "ההנהגה הנוכחית של איראן מצהירה בגלוי על רצונה להשמיד את מדינת ישראל. איננו יכולים להשלים עם הימצאות נשק גרעיני בידי אלה המאיימים להשמידנו". פוטין: "לרוסיה עניין לאומי להבטיח שלום ושלווה לישראל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"נשק גרעיני בידי איראן הוא איום על ביטחונן ויציבותן של שכנותיה של איראן ובעצם על העולם כולו", אמר פרס לפוטין. "ההנהגה הנוכחית של איראן מצהירה בגלוי על רצונה להשמיד את מדינת ישראל. איננו יכולים להשלים עם הימצאות נשק גרעיני בידי אלה המאיימים להשמידנו". פוטין: "לרוסיה עניין לאומי להבטיח שלום ושלווה לישראל"

מאת צבי זינגר

"לרוסיה עניין לאומי להבטיח שלום ושלווה לישראל". כך הבטיח נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לנשיא המדינה שמעון פרס – בפגישתם המדינית של השניים הערב. בפגישה דנו השניים בחיזוק הקשרים האסטרטגיים בין המדינות, בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, בסוגיית הגרעין האיראני ובנעשה בסוריה ובמדינות השכנות במזרח התיכון.

פרס לפוטין: "מודאג מהימצאות נשק לא קונבנציונלי בסוריה". (תצלום: מארק ניימן/ לע"מ)
פרס לפוטין: "מודאג מהימצאות נשק לא קונבנציונלי בסוריה". (תצלום: מארק ניימן/ לע"מ)

הנשיא הרוסי התקבל במשכן הנשיא בטקס קבלת פנים חגיגי, שכלל משמר כבוד של חיילי צה"ל וילדים דוברי עברית ורוסית שבירכו את הנשיא פוטין על בואו לישראל.

בפתח הפגישה התייחס הנשיא פרס לסוגיית הגרעין האיראני ואמר: "אני יודע שרוסיה שוללת פיתוח נשק להשמדת המונית בידי איראן. חשוב שהמאמץ הזה לא יחלש. נשק גרעיני בידי איראן הוא איום על ביטחונן ויציבותן של שכנותיה של איראן ובעצם על העולם כולו. ההנהגה הנוכחית של איראן מצהירה בגלוי על רצונה להשמיד את מדינת ישראל. איננו יכולים להשלים עם הימצאות נשק גרעיני בידי אלה המאיימים להשמידנו".

פרס הדגיש: "רוסיה הפגינה יוזמה באירוח הסבב האחרון של המשא ומתן עם איראן במוסקבה, תוך שמירת האחדות הדרושה מבחינה בינלאומית. אני בטוח שתחת הנהגתך רוסיה תמלא תפקיד מרכזי בהחזרת הביטחון והשלום."

פוטין לפרס: "אי אפשר לקדם מו"מ רציני לשלום ללא יחסי אמון". (תצלום: מארק ניימן/ לע"מ)
פוטין לפרס: "אי אפשר לקדם מו"מ רציני לשלום ללא יחסי אמון". (תצלום: מארק ניימן/ לע"מ)

הנשיא פוטין השיב ואמר "ברצוני להודות לך על האירוח ועל טקס חנוכת אנדרטת חיילי הצבא האדום הבוקר. אנדרטה זו מדגישה את העובדה שאנו חולקים ערכים הומניטריים משותפים – היסוד היציב ביותר לשיתוף פעולה." פוטין הוסיף ואמר כי "האיזור בו שוכנת ישראל משפיע במידה רבה על תחושתה של כל הקהילה הבינלאומית. לרוסיה עניין לאומי להבטיח שלום ושלווה לישראל".

במהלך הפגישה  הקדיש הנשיא חלק נכבד מדבריו להימצאותו של נשק לא קונבנציונלי בידי סוריה כיום ואמר: "אי אפשר לדעת מה יהיה עתידה של סוריה, של ההנהגה ושל הצבא. קיים חשש אמיתי שנשק לא קונבנציונלי סורי יזלוג לארגוני טרור כמו חיזבאללה ואל קעידה. אני פונה אליך בבקשה:  אנא פעל בדחיפות למניעת מצב בלתי נסבל זה".

ולדימיר פוטין: "לרוסיה עניין בשלום ושלווה לישראל". (תצלום: מארק ניימן\לע"מ)
ולדימיר פוטין: "לרוסיה עניין בשלום ושלווה לישראל". (תצלום: מארק ניימן\לע"מ)

הנשיא הוסיף ואמר: "אסד פסק להיות אלטרנטיבה ברגע שירה על ילדיו. אף אחד מאתנו לא מסוגל לסבול את המראה של ארונות מתים ובתוכם ילדים. זה מעבר לפוליטיקה". הנשיא הציג לנשיא פוטין את רעיון העברת סוריה למנדט של שנתיים תחת הנהגת הליגה הערבית והאו"ם, עד לקיומן של בחירות דמוקרטיות במדינה. בהמשך חידד הנשיא את דבריו בנושא האיראני ואמר "אני חוזר על בקשתי ממך: השמע את קולך נגד איראן גרעינית, נגד השמדת עם. אתה יודע היטב מהו עומק הרגישות של העם היהודי כאשר מאיימים עלינו בהשמדה." פרס הדגיש, כי בסוגיה האיראנית אסור שיהיו פשרות וכי יש לטפל בסכנה גלובלית על ידי קואליציה רחבה וגלובלית, שתפעל בקו נוקשה וברור נגד איראן גרעינית."

בנושא הפלסטיני אמר פרס, כי יש רוב ברור בישראל בעד עקרון שתי מדינות לשני עמים וכי הוא מבקש שפוטין יבהיר בפגישתו עם אבו מאזן, כי יש לשוב מיד לשולחן המו"מ ללא תנאים מוקדמים. הנשיא הדגיש, כי אבו מאזן הוא פרטנר רציני לשלום וככל שנקדים את פתיחת המו"מ כן ייטב.

בהקשר זה השיב הנשיא פוטין, כי אי אפשר לקדם מו"מ רציני לשלום ללא יחסי האמון בין הצדדים וכי חשוב להחזיר את האמון לשוב במהרה לשולחן המו"מ

הנשיא פוטין הוסיף ואמר, כי בכל מעשיו הוא דואג לשמירה על ביטחונה של ישראל וכי הסוגיות הרגישות שנידונו בין הצדדים יזכו לפתרון הולם ורציני מצידה של רוסיה.

מיד לאחר הפגישה סעדו שני הנשיאים בארוחת ערב ממלכתית, שנערכה לכבוד הנשיא הרוסי ומשלחתו בגינת בית הנשיא. במהלך הארוחה נשאו הנשיאים נאומים משותפים בפני צמרת המדינה ואורחים רמי דרג, אשר תרמו תרומה לחיזוק הקשרים האסטרטגיים בין המדינות, ביניהם הנשיא לשעבר, יצחק נבון, שר החוץ, אביגדור ליברמן, שר המדע, דניאל הרשקוביץ וראש העיר ירושלים, ניר ברקת. בדברים שנשא אמר הנשיא פוטין: "אנו מעריכים את היחסים בין רוסיה לישראל. אלו יחסים המבוססים על גורלות היסטוריים הקשורים זה בזה.  במהלך הביקור דיברנו על סוגיות רבות הנוגעות ליחסינו הדו צדדים ותכננו את המשך עבודתנו המשותפת במגוון תחומים".

לכבוד המאורע הקים בית הנשיא בימת כבוד מיוחדת עליה סעדו שני הנשיאים, אשר נהנו מארוחה על טהרת המטבח הישראלי וצפו בהופעה מיוחדת של רפרטואר אמני תיאטרון "גשר" ששרו מחרוזת שירים רוסיים בעיבוד עברי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן