Skip to content

דנינו ושטייניץ תוקפים את המחאה: "זו מסכת של הפרת חוק מתוכננת"

מפכ"ל המשטרה ושר האוצר ניצלו את הבמה בכנס החשב הכללי וגינו את אלימות המפגינים במוצאי שבת. דנינו: "אנחנו גוף שיודע לקבל ביקורת ולבדוק את עצמו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מפכ"ל המשטרה ושר האוצר ניצלו את הבמה בכנס החשב הכללי וגינו את אלימות המפגינים במוצאי שבת. דנינו: "אנחנו גוף שיודע לקבל ביקורת ולבדוק את עצמו"

מאת אליק מאור

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יוחנן דנינו נאם הבוקר (ג'), בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר שנערך במלון "פלאזה" בירושלים. דנינו ניצל את הבמה והגיב לביקורת הקשה שהוטחה במשטרה בגין האלימות כלפי פעילי מחאה בשישי שעבר ובמוצאי שבת האחרונה. "לא נקטנו בשום אלימות מופרזת כלפי מפגינים" טען דנינו והתקיף: "לא ראינו כאן מחאה, ראינו מסכת מתוכננת של הפרת חוק ושל אלימות".

המפכ"ל דנינו (צילום: רפי מיכאלי)
לא אלימות מופרזת. המפכ"ל דנינו (צילום: רפי מיכאלי)

גם שר האוצר יובל שטייניץ שנאם בכנס מצא מקום להתקיף את המחאה ואמר "חובה על כולם לומר לא לאלימות, ו"לא מפורש" לאלימות, כי לא ברור לי מה עומד מאחורי האלימות. אמרתי לא לאלימות כשזו היתה אלימות מצד מתנגדי ההתנתקות, אף שמחאתם לא השיגה את מבוקשם. אמרתי – הפגנה כן, אך חסימת כבישים – לא ולא. אמרתי שכןזכותם של החרדים להפגין, גם אם דעתי מנוגדת לחלוטין, אבל על פי החוק אומרים לא לוונדליזם ולא לפיצוץ ישיבות. אותו דבר לגבי מפגינים של המחאה החברתית".

שטייניץ לא התייחס כלל ועיקר לאלימות המשטרה כלפי המפגינים. לפי דבריו האלימות שייכת למפגינים כי "לא משנה בכלל על מה מפגינים, אם זה מימין  או משמאל, ואם זה בעד או נגד. לאלימות אין מקום במדינה דמוקרטית. כל אזרח יכול להביע את דעתו בדרכי שלום. אלימות זו אלימות, אם מצד מצביעי ימין או שמאל, מתנחלים או תושבי מרכז הארץ ותל אביב. צריך להעיר זאת לאור ההפגנה במוצאי שבת ופיצוץ ישיבת המועצה (בתל אביב, א.מ), אתמול (ב')". 

דנינו מצידו חושב ש"זכות המחאה לא כוללת בתוכה את הזכות לפגוע ברכושו ובגופו של הזולת". עוד אמר דנינו: "אני חושב שמה שאנחנו רואים הם אירועי מחאה לגיטימיים. לא רק שנאפשר, אלא נעשה הכול כדי שהם יתקיימו, ואנחנו נאבטח אותם. מאות ואלפי שוטרים מאבטחים את האירועים האלו – הם לא באים לפרק את ההפגנה, הם באים כדי שאזרחים לא ייפגעו". 

עם זאת אמר המפכ"ל, כי הוא "לא מתעלם מהתמונות שראינו בעיתונים ובפייסבוק. ללא ספק, בחלק מהמקרים יש תמונות קשות. אך אנחנו גוף שיודע לקבל ביקורת ולבדוק את עצמו. מיד כשראינו את התמונות הקמנו צוות לבדוק היכן היתה התנהלות לא ראויה". דנינו סיים ואמר "אי אפשר להסית. המשטרה היא לא הכתובת כאן. אנחנו המשטרה של המדינה, אנחנו נותנים שירות לכלל האזרחים ואנחנו נאפשר את המחאות כל עוד הן יהיו לגיטימיות וכחוק. זה המסר שלי כאן היום. אני מבקש – בואו נחזור לשפיות, לדרך שבה דברים התנהלו בשנה הקודמת. זה מה שהנחיתי כבר השבוע, שישבו ראשי המנהיגים עם מפקדי המשטרה, במקומות הנכונים, ויעשו את התיאומים. אני מקווה שהתמונות שראינו יהיו האחרונות מהסוג הזה".

בקרב פעילי המחאה עוררו הדברים תחושות קשות. "אני וחברי היינו בהפגנה בתל אביב", אמר ג"ל, אחד מהפעילים, "התחושה שהתעוררה בנו היתה קשה. זה מזכיר את הקג"ב ברוסיה הסובייטית. באצטלה של שמירת הסדר מותר להכניס לנו מכות ולזרוק אותנו לכלא. רק מפני שאנחנו דורשים עבור כל העם צדק סוציאלי, חינוכי, שוויוני, רפואי ועוד? בקרוב יהיה אסור גם לחשוב או לזמזם".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן