Skip to content

שלולית החורף בשפיר חזרה לחיים

שלולית החורף בשפיר חזרה לחיים: בחודש ינואר השנה חיברה קק"ל את השלולית לאגן הניקוז ההיסטורי שלה וחודש לאחר-מכן הגיעו הגשמים ומילאו את השלולית. בשלולית, שבמלואה מגיעה לאורך של כ-70 מטרים, עדיין ניכרים סימני מים גם עתה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

בחודש ינואר השנה חיברה קק"ל את השלולית לאגן הניקוז ההיסטורי שלה וחודש לאחר-מכן הגיעו הגשמים ומילאו את השלולית. בשלולית, שבמלואה מגיעה לאורך של כ-70 מטרים, עדיין ניכרים סימני מים גם עתה, בחודש יוני

מאת עירית רוזנבלום

השבתה לחיים של שלולית החורף הגדולה במועצה האזורית שפיר, נחנכה באחרונה על ידי קק"ל בטקס שהתקיים על מרפסת התצפית אותה הקימה קק"ל על המזח, משם ניתן להשקיף על השלולית.

בריכת שפיר בחורף. מעט ממנה נותר גם עתה. צילום יעקב שקולניק
בריכת שפיר בחורף. מעט ממנה נותר גם עתה. צילום יעקב שקולניק

בחודש ינואר השנה חיברה קק"ל את השלולית לאגן הניקוז ההיסטורי שלה וחודש לאחר-מכן הגיעו הגשמים ומילאו את השלולית. בשלולית, שבמלואה מגיעה לאורך של כ-70 מטרים, עדיין ניכרים סימני מים גם עתה, בחודש יוני.

השביל הנגיש אל המסתור. צילום יעקב שקולניק
השביל הנגיש אל המסתור. צילום יעקב שקולניק

המועצה האזורית שפיר נמצאת במפגש שבין מישור החוף והשפלה והשלולית נמצאת סמוך לקיבוץ עין צורים, בין קריית מלאכי לאשקלון.

במקום הוכשר שביל נוח הנגיש לבעלי מוגבלויות, עשוי מסיפון עץ. השביל מוביל למזח שצופה על השלולית ומרחף על עמודים מעל לשלולית, לתוך מרפסת תצפית. במרפסת אפשר להסתתר ולצפות בעופות החורף שבאים לבלות בשלולית.

הפארק משתרע על שטח של כ-40 דונם ובו פינות חן יפהפיות. במקום הוקם אמפיתאטרון לעריכת אירועים, פסל צומח סביבתי ופינות מוצלות לישיבה. ליד השלולית הקימה קק"ל חניון פיקניק. חניון הודיה, חניון נוסף, נמצא במרחק נסיעה של כשישה קילומטרים מערבה, ובו עצי בוסתן.

שימשה בעבר כבריכת השקיה

שלולית החורף שפיר שימשה בעבר כבריכת ההשקיה של הכפר הערבי סוואפיר אל-שארקיה. ייתכן שהשם סוואפיר שומר על צליל שמו של היישוב הקדום שפיר.

נראה כי אנשי הכפר יצרו את הבריכה על ידי סכירת ערוץ מקומי, שאצר מאחוריו מים בחורף. מאוחר יותר נבנה במקום בית הספר של הכפר. לאחר מלחמת העצמאות חרב הכפר וגם הסכר נעלם. למרות זאת, השלולית העקשנית המשיכה להתמלא בחורף במי גשם.

בריכת החורף הגדולה של שפיר תפקדה היטב עד שנת 2007, אבל אז בנו לידה אתר קראווילות ושינו את מערך ניקוז המים. במרכז התיירות והשטחים הפתוחים של המועצה האזורית החליטו ששלולית החורף הזו חשובה מכדי לוותר עליה. קק"ל נרתמה לעזרת הצלת השלולית. בעזרת ידידים מסקוטלנד תוקצב הפרויקט ובשיתוף משרד החקלאות ורשות נחל וניקוז שורק-לכיש, חזרה השלולית לחיים.

זוכרים את קרקור הצפרדעים והקרפדות בלילות

שלולית חורף היא בית גידול מיוחד: המקום מתמלא בכל חורף במים ומתייבש לגמרי בקיץ.

המסתור - נקודת תצפית על שלולית שפיר. צילום יעקב שקולניק
המסתור - נקודת תצפית על שלולית שפיר. צילום יעקב שקולניק

מדובר בבית גידול בעל תנאי חיים יוצאי דופן. בגלל ההבדלים הקיצוניים בין החורף לקיץ, שלוליות החורף מקיימות עולם מיוחד של צמחים בעלי חיים שהסתגלו לתנאים האלה. רוב בעלי החיים הם יצורים קטנים, שמתעוררים לחיים מיד אחרי הגשם. בקיץ הם נכנסים לתרדמה, מכוסים בקרומים שמגנים עליהם מפני היובש.

בריכות החורף הן מקום ההתרבות של בעלי חיים מקבוצת הדו-חיים, כמו הצפרדע והקרפדה. שניים מהדו חיים – הטריטון והחפרית – מתרבים בעיקר בשלוליות חורף.

שלוליות החורף מחלחלות מים לתוך האדמה ולכן הן משמשות גם כצינורות המעבירים מים נקיים לאקוויפרים. שלוליות החורף משמשות כסמן אקולוגי. מכיוון שהבריכות נמצאות במקומות הנמוכים ביחס לסביבתן, הן קולטות אליהן את מי הנגר מהסביבה. בדיקת איכות המים שבבריכה עשויה לגלות מידע רב על המצב האקולוגי שמסביבן.

אפי שטנצלר, יו"ר קק"ל, אומר שלמרבה הצער, במשך השנים נהרסו כמעט כל שלוליות החורף בישראל, משום שלא תמיד עומדים על חשיבותו של בית הגידול הזה. "בחלק מהמקומות השתנו מערכות הניקוז ובמקומות אחרים נבנו מבנים על הבריכות. זוהי מכה לבעלי חיים מקבוצת הדו-חיים. ילדי שנות ה-50' וה-60' של המאה הקודמת, זוכרים היטב את קרקור הצפרדעים והקרפדות שמילא את הלילות שלנו. הקולות האלה כמעט ואינם נשמעים היום. היוזמה של שלולית שפיר תשיב לחיים את שלולית החורף הגדולה, ואת החי והצומח הסובבים אותה".

איך מגיעים לשלולית החורף בשפיר: נוסעים מצומת קסטינה לכיוון אשקלון וחונים בתחנת הדלק שליד קיבוץ עין צורים, ממש ליד לכביש. השלולית נמצאת בחורשת האקליפטוס שליד תחנת הדלק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן