Skip to content

מחלוקת בעניין הדרישה לגיוס ערביי ישראל הביאה לפרישת ישראל ביתנו מוועדת פלסנר

"הוועדה פועלת למסמס את השוויון בנטל", אמר הערב נציג ישראל ביתנו שפרש, ח"כ דוד רותם למגפון. "משמעות השוויון בנטל היא שכל אזרח ישראלי משרת את המדינה – אם הוא חרדי, אם הוא חילוני, אם הוא יהודי, מוסלמי או נוצרי. אבל כשעושים הנחות לערבים או קובעים שהחרדים לא ישרתו מגיל 18 – זו תחילת המיסמוס של […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הוועדה פועלת למסמס את השוויון בנטל", אמר הערב נציג ישראל ביתנו שפרש, ח"כ דוד רותם, למגפון. "משמעות השוויון בנטל היא שכל אזרח ישראלי משרת את המדינה – אם הוא חרדי, אם הוא חילוני, אם הוא יהודי, מוסלמי או נוצרי. אבל כשעושים הנחות לערבים או קובעים שהחרדים לא ישרתו מגיל 18 – זו תחילת המיסמוס של העניין. ואם ממסמסים, אין סיבה שאשב בוועדה". גם נציג הבית היהודי פרש

מאת צבי זינגר

משבר בוועדת פלסנר בעקבות פרישת שניים ממרכיביה – נציגי "ישראל ביתנו" ו"הבית היהודי". המשבר – אם לא יימצא פתרון – מוביל את ועדת פלסנר למבוי סתום ועלול להוביל את הקואליציה להתפרקותה. זאת, למרות שכל המעורבים בדבר הודיעו היום, כי אין בכוונתם לפרוש מהקואליציה.

ליברמן במאהל הפריירים (צילום: דן בן דוב)
שוויון בנטל לכל חלקי העם. ליברמן במאהל הפריירים (צילום: דן בן דוב)

המשבר פרץ כאשר יו"ר "ישראל ביתנו" ושר החוץ, אביגדור ליברמן, הודיע אחר הצהריים לבנימין נתניהו על פרישת "ישראל ביתנו" מהוועדה. בין השניים התנהלה שיחה קשה ונוקבת שבמהלכה הודיע ליברמן כי מפלגתו תביא להצבעה בכנסת את הצעת החוק שהיא גיבשה לשוויון בנטל.

פרישת "ישראל ביתנו" ו"הבית היהודי" באה עקב ההחלטה המסתמנת בוועדת פלסנר לא לחייב את ערביי ישראל בחובת שירות צבאי. בהודעה שפירסמה סיעת "ישראל ביתנו" נאמר: "בעקבות החלטת ועדת קש"ב להפלות לטובה את ציבור ערביי ישראל, ולא לחייבו בשירות למדינה, החלטה הפוגעת בחשיבות השוויון בנשיאה בנטל בשירות, החליטה סיעת ישראל ביתנו לפרוש מחברות בוועדת קש"ב". עוד נמסר, כי "ישראל ביתנו" מתכוונת להביא להצבעה בכנסת את הצעת החוק שהגישה, "הקובעת שוויון בנטל לכל חלקי העם".

לא מבזבז זמן. ח"כ רותם (צילום: אתר הכנסת)
לא מבזבז זמן. ח"כ רותם (צילום: אתר הכנסת)

"הוועדה פועלת למסמס את השוויון בנטל", אמר הערב נציג "ישראל ביתנו" שפרש, ח"כ דוד רותם ל"מגפון". "משמעות השוויון בנטל היא, שכל אזרח ישראלי משרת את המדינה – אם הוא חרדי, אם הוא חילוני, אם הוא יהודי, מוסלמי או נוצרי. אבל כשעושים הנחות לערבים או קובעים שהחרדים לא ישרתו מגיל 18 ואחר כך גם רבים מאיפה יבואו התקציבים – זו תחילת המיסמוס של העניין. ואם ממסמסים את העניין – אין סיבה שאשב בוועדה. הזמן שלי הוא יקר".

בדף הפייסבוק שלו כתב ח"כ רותם: "ישראל ביתנו, ואני כנציגה בוועדה למציאת חוק חלופי לחוק טל, פורשים מהוועדה. לצערי, דרישת ישראל ביתנו לשוויון לכל לא נראית כמתקיימת במתווה החוק החדש, ואנחנו לא ניתן יד למצב כזה. שוויון לכולם, זה שוויון בין חילונים, דתיים, חרדים, ערבים – כולם, ואסור שנשכח אף אחד בדרך לשוויון המיוחל הזה".

מי שמקבל צריך לתרום. הרשקוביץ (צילום: אתר הכנסת)
ועדת כשל. השר הרשקוביץ (צילום: אתר הכנסת)

זמן קצר לאחר מכן הצטרפה גם סיעת הבית היהודי לפרישה מהוועדה. יו"ר הבית היהודי, שר המדע דניאל הרשקוביץ, הודיע לראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי גם סיעת הבית היהודי פורשת מהוועדה. "לאור המסקנות המתגבשות של ועדת קש"ב בנוגע לאי שילוב ערבים בשירות למען המדינה, איני רואה מקום להמשך שותפותה של הבית היהודי בוועדה", אמר הרשקוביץ. "מי שמקבל מהמדינה צריך גם לתרום – ובלי תרומת הערבים אין שוויון בנטל. כרגע נראה שוועדת קש"ב הופכת ל'ועדת כשל' – וחלקנו לא יהיה עימה".

קודם לכן ביקר השר הרשקוביץ ב"אוהל הפראיירים" והכריז: "לא ניתן לוועדת פלסנר למרוח את נושא גיוס החרדים. אני דורש שיוויון בנטל לכולם. הציבור הדתי לאומי הוא הוכחה שניתן לשלב בין עולם התורה לשירות בצבא ותרומה למדינה. מה שאנחנו דורשים מעצמנו – אנחנו דורשים גם מאחרים".

למרות שבדיון שקיימה היום הוועדה, היתה תמיכה עקרונית ב"עיקרון השירות לכל", הוחלט כי בניגוד לחרדים – על ערבים שישתמטו משירות לא תוטל כל סנקציה אישית. לעומת זאת, יוטלו סנקציות כלכליות נגד גופים מתוקצבים, כמו עיריות, שיפעלו נגד התנדבות לשירות האזרחי. הוועדה החליטה להעלות בהדרגה את מספר המשרתית הערבים ל-6,000 משרתים, עד לשנת 2016. זאת, בהשוואה לכ-2,400 ערבים ודרוזים המשרתים היום בשירות האזרחי. ההחלטה התבססה על נתוני מינהלת השירות האזרחי, שלפיהם קיימים בשלב זה רק 6,000 תקנים פנויים עבורם לשירות האזרחי.

חברי הכנסת דוד רותם מישראל ביתנו וחבר הכנסת זאב אלקין מהליכוד דרשו בדיון שוויון מוחלט בקריטריונים, שיושתו על הערבים ועל החרדים. רותם תבע לגייס בגיל 18 את כל הערבים ואת כל החרדים. אלקין תבע, שאם יוחלט לפטור משירות אחוז מסוים מאחת האוכלוסיות – יוחל אותו כלל גם על האוכלוסייה האחרת.

ח"כ אחמד טיבי (רע"מ תע"ל) הגיב על ההתפתחות האחרונה: "תשוקתו של ליברמן לגייס את הערבים בישראל, אותם הוא מגדיר כגייס חמישי, מעלה חשש שמא או הוא, או אותו פינקלשטיין שמפעיל אותו כבובה על חוט צריכים לחזור לאקדמיה ולהשלים את קורס החובה במבוא ללוגיקה.

"לגופו של ענין", אומר טיבי, "ליברמן משתלח שוב בערבים  כמפלט ממצוקתו הקולציונית , כדררכו של כל לאומן מצוי".

לדברי ח"כ טיבי ההנהגה הערבית תומגכת בהתנדבות אך מתנגדת לכפית גיוס ושרות לאומי. "הודענו לנתניהו שאנחנו לא מסכימים להיות חלק ממשחק הכוחות הפוליטי בין ליברמן לראש הממשלה. הערבים לא חייבים להיות קורבן למלחמת יהודים", אמר טיבי.

בינתיים מתברר ממסמך שהכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת, כי חלה ירידה דרמטית של קרוב לחצי במספר תלמידי הישיבות החרדים המצטרפים לשירות האזרחי. במסמך, שהוכן לבקשת ח"כ אבי דיכטר, נאמר כי בשנה האחרונה חלה ירידה מהיקף של 120-130 מצטרפים לשירות האזרחי בחודש ל-70 מצטרפים בלבד.

את המסמך הכינה החוקרת אוריאנה אלמסי. מהדו"ח עולה, שלפני שנה פתח השירות האזרחי מסלול בטחוני (מד"א, משטרה, שב"ס). הוחלט להעניק לו עדיפות ולא להגביל את התקנים. למרות זאת, הצטרפו אליו רק 82 תלמידי ישיבות.

נראה שסיבה מרכזית לכישלון הזה היא הרצון של תלמידי הישיבות להישאר במסגרת הקהילה. חברי הצוות הבינמשרדי המפקח על השירות האזרחי, בראשות אודי ניסן, המליצו כי שיעור המתנדבים החרדים לשירות אזרחי שיעסקו בהתנדבות בתוך הקהילה לא יעלה על 25%. אולם בשנת 2011 – 80% מהם עשו זאת בתוך הקהילה.

החוק אוסר על התנדבות לשירות אזרחי בתחום החינוך. זאת בשל החשש שתלמידי הישיבות יעשו את השירות האזרחי בישיבות או במסגרות של החזרה בתשובה. על אף איסור זה, קובע הדו"ח, כי בשנת  2010 התנדבו כ-32% מהמתנדבים החרדים בתחום החונכות והחינוך המיוחד בישיבות לנוער במצוקה. כדי לעקוף את האיסור בחוק, הם הוגדרו כמתנדבים בתחום הרווחה.

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר בתגובה: "כישלון השירות האזרחי הוא הוכחה נוספת למחדל הגדול של יישום חוק טל. חשוב שהנתונים מתפרסמים לפני השלמתו של דו"ח פלסנר. לחברי ועדת פלסנר ולשרי הממשלה צריך להיות ברור, שהציבור לא ישלים עם המשך המחדל ועם פתרון שהוא עוד מריחה. הפתרון חייב להיות גיוס חובה לכל, עם מכסה סבירה של פטורים, והוא חייב לכלול סנקציות כלכליות קשות נגד משתמטים. יש הזדמנות היסטורית להגיע לשוויון בנטל. הציבור לא יסלח למי שיחמיץ אותה ויסחור בערך מרכזי זה בשביל עוד כמה חודשי שילטון".

לפיד (תצלום: מדף הפייסבוק של יאיר לפיד)
נתניהו מעדיף תרגילים קטנים. לפיד (תצלום: מדף הפייסבוק של יאיר לפיד)

יו"ר מפלגת "יש עתיד", יאיר לפיד, יצא היום בחריפות נגד התנהלותו של ראש הממשלה נתניהו בסוגיית חוק טל, ומסקנותיה המסתמנות של ועדת פלסנר. לפיד כינה את מסקנות הוועדה "אחיזת עיניים, המעידה כי ראש הממשלה לא התכוון מלכתחילה לפתור את הסוגיה הלאומית הבוערת של היעדר השוויון בנטל, אלא רק לרצות את שותפיו לקואליציה ולזרות חול בעיני הציבור ובית המשפט".

"ניסיונה הכן של הוועדה לגרום לשינוי נבלם על ידי מסע הלחצים שניהל נתניהו", טוען לפיד. "כמו תמיד, נתניהו מעדיף תרגילים קטנים ופוליטיקה סקטוריאלית על פני פתרון מהותי, שיביא לשירות שווה לכולם".

לפיד הוסיף, שהעלאת גיל הגיוס הממשי לחרדים ל-23 מעקרת כל ניסיון לפתרון של ממש, אינה ישימה מעשית וכלכלית ותמנע את גיוסם בפועל. "זהו ניסיון לרבע את המעגל, הנובע מלחציו של ראש הממשלה", אמר לפיד. "אין פתרון בסוגיה הזו אלא שירות שווה לכולם על כל השלכותיו, כולל הקמת מערך אמיתי של שירות אזרחי, ומתן תגמול ללוחמים".

מחר ייצאו פעילים ותומכים ממפלגת "יש עתיד" למבצע צמתים ברחבי הארץ, בקריאה לממשלה לא להיכנע לפוליטיקה הסקטוריאלית, להביא לפתרון היסטורי בסוגיית חוק טל וליצירת שוויון בנטל ומודל שירות שווה לכולם. הפעילים יחלקו לנהגים סרטים בצבע חאקי ועלון המציג את מודל שירות שווה לכולם של מפלגת "יש עתיד", התכנית היחידה הישימה שתביא  לסיומו של הקרע שיוצר חוק טל בחברה הישראלית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן