Skip to content

מקסיקו הולכת לבחירות בצל אלימות ועוני

מחר יתקיימו במקסיקו הבחירות החשובות ביותר שלה זה זמן רב. המפלגה המהפכנית הממוסדת, ששלטה במדינה במשך 71 שנים ברציפות, עשויה לשוב לשלטון. האתגר המרכזי - מיגור האלימות העבריינית, שהביאה בשנים האחרונות למותם של יותר מ-50 אלף איש, וצמצום העוני הנורא שבו שרויים כיום כמעט מחצית מהתושבים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מחר יתקיימו במקסיקו הבחירות החשובות ביותר שלה זה זמן רב. המפלגה המהפכנית הממוסדת, ששלטה במדינה במשך 71 שנים ברציפות, עשויה לשוב לשלטון. האתגר המרכזי – מיגור האלימות העבריינית, שהביאה בשנים האחרונות למותם של יותר מ-50 אלף איש, וצמצום העוני הנורא שבו שרויים כיום כמעט מחצית מהתושבים

מאת אורי קציר

המועמד המוביל, אנריקה פנה נייטו. המפלגה עברה רפורמה משמעותית (צילום: ויקימדיה)

מקסיקו תלך מחר הבחירות הגדולה והמקיפה ביותר בתולדותיה. עשרות מיליוני מקסיקנים יבחרו לא רק בנשיא חדש, אלא גם בצירים לשני בתי הקונגרס, בושליהן של שש מדינות וכן בראש העירייה החדש של הבירה והעיר הגדולה במדינה, מקסיקו סיטי.

סקרי דעת הקהל מעניקים כרגע את היתרון במירוץ לנשיאות למועמד המפלגה המהפכנית הממוסדת (PRI), אנריקה פנה נייטו (46). אם ינצח נייטו, הוא ישיב את הנשלטון למפלגה ששלטה במקסיקו ברציפות במשך יותר משבעה עשורים. נייטו, שמפלגתו מצויה במרכז המפה הפוליטית, מוביל עתה ב-15 אחוזים על פני יריביו אנדרס מנואל אובראדור ממפלגת המהפכה הדמוקרטית (PRD) שבמרכז-שמאל, ועל המועמדת ממפלגת הפעולה הלאומית השמרנית (PAN) ג'וספינה ואסקז נוטה. בבחירות במקסיקו אין סיבוב בחירות שני, כך שמי שיזכה ביותר קולות מיריביו יוכרז מייד כנשיא, גם אם לא זכה ברוב המוחלט של קולות הבוחרים.

הנשיא היוצא, פליפה קלדרון. משאיר אחריו מדינה אלימה יותר וענייה יותר (מקור תמונה: ויקיפדיה).

במקסיקו הנשיא נבחר לתקופת כהונה בודדת של שש שנים, והוא אינו יכול להתמודד בשנית. כך קורה, שהנשיא השמרן פליפה קלדרון אינו מתמודד עתה על תקופה נוספת.

המפלגת המהפכנית הממוסדת, ששלטה במקסיקו במשך 71 שנים והודחה מהשלטון בבחירות של שנת 2000, הייתה מזוהה במשך שנים עם שחיתות שלטונית ועם העדפה של טובת המפלגה על פני טובת המדינה. בשנים האחרונות התחוללו במפלגה הזו כמה רפורמות חשובות, וכיום היא נהנית מתדמית משופרת ונקייה יותר.

אם תוצאות הסקרים אכן תתאמתנה ביום ראשון, הרי שפנה נייטו יוכל ליהנות לא רק מניצחון אישי אלא גם מהשגת רוב בקונגרס – רוב שממנו לא נהנתה אף ממשלה מקסיקנית ב-15 השנים שחלפו.

בבחירות רשאים להצביע 79.5 מיליון בעלי זכות בחירה מתוך 114 מיליון תושבי המדינה. הקלפיות תיפתחנה בשעה שמונה בבוקר ותינעלנה עשר שעות לאחר מכן. הנשיא הנבחר ייכנס לתפקידו ב-1 בדצמבר.

הכלכלה המקסיקנית מדורגת במקום ה-14 בעולם מבחינת גודלה, ובשנים האחרונות שוררת בה יציבות יחסית. הגם שבמדינה פועל ומתגורר איל התקשורת קרלוס סלים, הנחשב לאיש העשיר ביותר בעולם כיום, 46 אחוזים מתושביה חיים מתחת לקו העוני. במדינה קיימת אלימות קשה וחלקים שלמים בה נשלטים על ידי קרטלי סמים. מאז עלה קלדרון לשלטון בדצמבר 2006 הביאה הפשיעה המשתוללת למותם של יותר מ-50 אלף איש.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן