Skip to content

מהן הסיבות לאהבה, והאם אהבה וסקס תמיד הולכים ביחד?

סקס עשוי לעורר אהבה, אך לא בהכרח. סקס מדהים יכול להתרחש גם בוואקום רגשי, תוך מיקוד אך ורק בתחושות הפיזיות. בצד השני, אהבה סוערת וחברות טובה יכולות להוביל גם לסקס בינוני. מאת אילנה ארד לוין
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

למיניות ולאהבה חוקים משלהן, לא תמיד דומים. סקס עשוי לעורר אהבה, אך לא בהכרח. סקס מדהים יכול להתרחש גם בוואקום רגשי, תוך מיקוד אך ורק בתחושות הפיזיות. בצד השני, אהבה סוערת וחברות טובה יכולות להוביל גם לסקס בינוני 

מאת אילנה ארד לוין

זוג מאוהב
אהבה מכל הסיבות הטובות (צילום: FreeDigitalPhotos.net)

כל התשובה על רגל אחת: כן ולא.

יש סיבות שונות לאהבה. למשל, הסיפוק החושי המיידי: אני אוהב שוקולד כי זה מתוק וטעים. או אני אוהב/ת אדם בגלל אחת מחמש הסיבות הנפוצות לאהבה:

1. אותו אדם גורם לי לחוש טוב עם עצמי, לחשוב שאני יפה, חכמ/ה, שנונ/ה, מצחיק/ה, טוב/ה, מיוחד/ת, מקורי/ת, נעימ/ה, מצליח/ה, גיבור/ה, אמיצ/ה וכולי, בהתאם למה שהייתי רוצה להיות. עיין ערך אהבה רומנטית בתחילת הדרך ברמה האידיאלית.

2. אותו אדם מספק לי צרכים ושירותים מוחשיים: אוכל, קורת גג, בגד ללבוש, כסף לתענוגים וכדומה ודואג לי כשאני חולה, זקוק/ה לעזרה ולארגון ענייני. עיין ערך אמא/אבא ובהמשך – ממלאי תפקידיהם עבורנו, כגון בעל/אישה.

3. אותו אדם מאפשר לי לבטא את מי שאני. קשוב אליי ומגיב בצורה שמאירה את הדברים ומבהירה אותם, מבין אותי וחולק איתי היבטים דומים או משותפים בראיית העולם. עיין ערך חבר טוב, ידיד נפש.

אהבה היא סוג של תדר שאנו חשים בו, כמו צלילי מוזיקה

4. אותו אדם אוהב אותי. אהבה לרוב מעוררת אהבה, כפי שעוינות מעוררת שכמותה. עיין ערך מראות/השתקפויות בין בני אדם. אהבה היא סוג של תדר שאנו חשים בו, כמו צלילי מוזיקה, ומגיבים בתדר דומה. הרבה פעמים זה עובד אוטומטית מתחת לסף המודעות, זו נוסחה אוניברסלית כמעט מתמטית.

5. אותו אדם נוגע, מחזיק ועוטף אותי פיזית, ברוך, בעדינות, בצורה מרגיעה, באופן שאני חש פיזית לא לבד בעולם. מגע נחווה כהיפוכה של הבדידות, הפחד הקיומי השני בעוצמתו אחרי פחד המוות. מגע נכון מנחם מעט גם מול המוות. מגע הוא סם הריפוי המרגיע ביותר והמאחד ביותר. מגע נכון מחזק משמעותית את מערכת החיסון, משפיע על הגדילה וההתפתחות ומהווה סם חיים נפשי פיזי במלוא מובן המילה. במקרה הטוב ראשיתו ביחסים טובים של אם-תינוק. בהמשך כל מי שיספק לי מגע "אימהי" טוב ואוכל להתכרבל בתוכו, להניח עליו ראשי ולהירגע לידו, יעורר בי אהבה. גם החתול שלי יודע זאת. הוא בא לקבל את מנת ליטוף הראש, החיבוק והערסול מספר פעמים ביום. שלא לדבר על הכלבה המתפנקת, שקופצת עליי משמחה. היונקים הביתיים מבינים היטב מהי אהבה מגע.

אז איפה נכנס כאן המין? האם מין עושה אהבה?

זוג מתנשק באמבטיה
סקס במיטבו מספק ארבעה צרכים (צילום: FreeDigitalPhotos.net)

מין עשוי, לא חייב, לספק ארבעה צרכים (המין האידיאלי מספק את ארבעת הפרמטרים):

1. השתוקקות ולהיטות.
2. מגע רך, עוטף ונעים.
3. אהבה לגוף שלי – מבנה הגוף, העור, הריח, טיב המגע.
4. סיפוק צרכים פיזיים – אם אני מסוגל ליהנות ממגע ארוטי ולהגיע לאורגזמה (אם אני חסום בקטע האורגזמי, ערך המין עבורי יירד).

חשוב להדגיש כי הסיפוק האורגזמי המיני והחוויה הארוטית, כאשר היא מלאה וטובה, אין להם  תחליף או אח ורע בשום תחום אחר של חוויית אנוש. לא לשווא כל העולם רודף אחרי סקס מדהים. אי אפשר להבין אורגזמה וארוטיות אלא אם כן חווים אותן.

אם אחד מספק לאחר חוויה טובה ומיוחדת בתחום הארוטי, הוא ללא ספק מי שנותן לו/לה לחוש טוב מאוד עם עצמם ועונה להם על צורך פיזי נפשי מאוד מיוחד. זהו סטרטר מכובד להתחיל ולפתח כלפיו הכרת תודה, שמחה וחיבה, אפילו רומנטיקה. אבל בשביל אהבה – לפחות אהבה ארוכת טווח – בדרך כלל צריך שיתקיימו כל חמש המצוות שמניתי.

הואיל ורובנו נוטים להתבלבל די מהר, בפרט בהשפעת חוויות טובות ואינטנסיביות, הרי שלעיתים סקס טוב גורם לנו לדמיין ולהשליך את שאר רכיבי מתכון האהבה, בבחינת "אם כל כך טוב איתו/איתה במיטה, בטח מתקיימים שאר הרכיבים". ולכן, לפעמים מין טוב עושה רומנטיקה קצרה וחזקה. אלא שאם לא יתקיימו שאר הרכיבים, ייצא האוויר מהבלון. סקס, עם כל הכבוד לו – והרבה  עונג הוא מסב לנו כשהוא טוב – לא מצליח לבד להחזיק אהבה יציבה. לשם כך צריך רכיבי מתכון מ-1 עד 5.

האם אהבה עושה סקס טוב? כן אבל לא בהכרח.

אפשר לאהוב מישהו כי הוא חבר טוב, ידיד נפש, נוגע ברוך ובעדינות, מעניק ומפנק, קשוב ואוהב – ולא ממש לחוות איתו מין מדהים. ראשית משום שלמיניות חוקים משלה (לעיתים הפוכים מחוקי האהבה), שנית משום שעם כל האהבה הנפשית ייתכן שאהוב ליבנו אינו בתדר המיני-פיזי שלנו ואיננו נמשכים אליו ממש, ושלישית, ייתכן שאנו חסומים מינית כבעיה פרטית שלנו, שאינה קשורה לבן זוגנו.

בני אדם שונים זה מזה באינטליגנציה, בחיצוניות כמובן, ביכולת האהבה שלהם, ובאינטנסיביות המינית שלהם (וכמובן בעוד אינספור פרמטרים).

לבעלי תדר מיני נמוך ויכולת הנאה אורגזמית מוגבלת הרי שהארוטיקה, כשהיא לעצמה, לא תהיה סטרטר לאהבה, אלא רק הצד הרך והמלטף שבקשר הגופני. האהבה תיצור בעיקר רצון לקרבה פיזית ולמגע,  אך לא תשוקה מינית.

סקס ואהבה על פי רוב תומכים ומחזקים זה את זה, אך אין האחד בהכרח פועל יוצא של האחר.

  • אילנה היא פסיכולוגית קלינית, יועצת נישואין וסקסולוגית. האתר של אילנה
צילומים: FreeDigitalPhotos.net
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן