Skip to content

בירדן מוחים נגד "חוק האונס"

קבוצה של פעילי זכויות נשים פתחה במחאה נגד "חוק האונס" בירדן המאפשר לאנס להתחמק מעונש על ידי נישואין עם הקורבן. מנגד, יש קולות הטוענים כי"החוק מתאים לחברה הירדנית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

קבוצה של פעילי זכויות נשים פתחה במחאה נגד "חוק האונס" בירדן המאפשר לאנס להתחמק מעונש על ידי נישואין עם הקורבן. מנגד, יש קולות הטוענים כי"החוק מתאים לחברה הירדנית"

מאת נועה גרבר

מלך ירדן עבדאללה השני הצליח, עד כה, להישאר מחוץ לסערת האביב הערבי, אולם בחודש האחרון מתפתחת בירדן מחאה עממית מסוג אחר, כנגד סעיף 308 בחוק הפלילי הירדני, המנקה אנס מורשע מכל אשמה אם הוא מסכים להתחתן עם קורבנו. במוקד הסערה עומד מקרה האונס של ילדה בת 14 שנאנסה על ידי צעיר בן 19 לפני כחודשיים. הצעיר חטף אותה בזמן שטיילה בקניון בעיר זרקא בצפון המדינה, לקח אותה למדבר, ושם אנס אותה במשך שלושה ימים. פטרול של המשטרה הירדנית שעבר באזור במקרה ביום הרביעי מצא את השניים ועצר את הצעיר, אולם הוא שוחרר אחרי זמן קצר ללא עונש, לאחר שהסכים לשאת את הנערה לאישה. על פי החוק הירדני, על האנס להישאר נשוי לקורבן האונס חמש שנים על מנת להימנע מאישום. לאחר מכן הוא רשאי לסיים את הנישואים.

עבדאללה השני מלך ירדן (Chip Somodevilla/Getty Images)
האם "חוק האונס" יכניס אותו אל מעגל "האביב הערבי"? עבדאללה השני מלך ירדן (Chip Somodevilla/Getty Images)

עדיף להיות אישה גרושה

בעקבות המקרה פתחה קבוצה של פעילים למען זכויות נשים בקמפיין שכותרתו  "פשע 308", למען תיקון  החוק. הדיל מאיית'ה, פעילה בת 39, מיוזמות הקמפיין ומרצה באוניברסיטה ההאשמית בירדן, אמרה לסוכנות AFP: "חוק 308 הוא אות וסמל לתרבות קשר השתיקה שאנו מטפחים אצלנו בירדן. הגישה היא, שמבחינה חברתית, עדיף שהילדה תיתפס כאישה גרושה ולא כקורבן אונס. אולם  לא ייתכן שאדם תוקף ילדה, פוגע בגופה, ואז מכריחים אותה להתחתן איתו, רק בגלל שהוריה פוחדים מה יגידו השכנים".

"כהורה", היא מוסיפה," אתה רוצה לחפש אחר בן הזוג המושלם לילדה שלך. איך ייתכן שהורים יימסרו את הילדה שלהם לאדם שאנס אותה? האונס הוא לא אירוע זניח בחייה. היא יכולה להתחתן ולהתגרש, אבל שום דבר לא יכול לבטל את האונס והצלקות שהותיר בקורבן".

יוזמי המחאה פועלים לייזום הפגנות ולהעלאת המודעות לנושא ברשתות החברתיות. בדף הפייסבוק של התנועה, מגדירה הקבוצה את מטרותיה: "סעיף 308 לחוק העונשין הוא מן הרעות החולות  של החברה הירדנית", לשון ההצהרה. "אנו, אזרחיות ואזרחים ירדנים, שחשים אחריות ומחויבות לחברה בה אנו חיים, רואים זאת כחובה להביא לביטולו". הקבוצה יזמה עצומה מקוונת, שקוראת לממשלת ירדן לבטל את החוק. כ-2000 איש חתמו עליה בינתיים. המטרה, הם אומרים, היא להגיע ל-20,000 חתימות.

כמו כן, בשבועות האחרונים נערכו מספר הפגנות, שהבולטת מביניהן היא הפגנה שקטה שאורגנה ביום שני האחרון בעמאן, כשיתוף פעולה בין קבוצת "פשע 308" לכמה קבוצות אחרות הפועלות למען אפליית נשים במסגרת החוק בירדן. ההפגנה נערכה במתכונת של שרשרת אנושית, שהתמשכה מרחוב דוואר אל-מדינה אל-מונאוורה ועד לדוואר א-דאח'לייה, רחוב סואן במרכז עמאן. כמאה עוברי אורח הצטרפו אל מארגני ההפגנה. סאלח ג'אבר, חבר בקבוצת הפעילים, אמר ליומון הירדני "אל-רד", כי "קמפיין 308 מכה גלים בחברה הירדנית ומסתמן כפצצה. זה רק עניין של זמן עד שהוא יפעיל לחץ ממשי על הממשלה. המטרה שלנו היא לשנות את החוק, ולגרום להחמרת הענישה על אונס, על-מנת להרתיע גברים עוד לפני ביצוע הפשע. המטרה היא להגן על הקורבן. לא על התוקף, ולא על כבודה של המשפחה".

מי מגן על הקורבן?

אולם ההגנה לה נזקק הקורבן, כמו גם הסכנה הנשקפת לו, נתונה לפרשנות. איסרא טוואלבה, חוקרת מקרי המוות הראשונה בירדן, מבטאת את הבעייתיות שבחוק. "הבעיה היא לא בחוק עצמו, אלא בדרך בה מפרשים את החוק חלק מארגוני זכויות הנשים.  לגרום לילדה להינשא לאנס תחת החוק, זה עדיף מאשר להפקיר אותה ולהניח לה להירצח על ידי הוריה וקרובי משפחתה. החוק מתאים לחברה שלנו. על-ידי כך שאנו מכריחים את האנס להתחתן עם הקורבן, אנו בעצם מגוננים עליה".

באזורים הכפריים של ירדן, מספר מקרי הרצח על רקע כבוד המשפחה הוא מן הגבוהים בעולם הערבי. החוק הירדני לא מתיר רצח מסוג זה, אך הוא סובלני כלפיו. על פי קוד העונשין הפלילי, העונש על רצח הוא מוות, אך על פי סעיף 98, העונש על רצח שנעשה מתוך "סערת רגשות" הוא שלושה חודשים עד שנתיים מאסר בפועל, ומקרים בהם סעיף זה מוחל במקרים של רצח נשים מדווחים רבות בתקשורת הירדנית.

הצעד הראשון שנוקטות הרשויות במקרה של תלונה על אונס באזורים אלו, הוא כליאתה של הקורבן לפרק זמן בלתי מוגבל, על מנת להגן עליה מקרוביה. נישואין לאנס הם לעיתים הדרך היחידה בה מתאפשר שיחרורה. "הטיפול בנפגעות אונס במסגרת החוק הנוכחי הוא מעוות לחלוטין", אומרת אווה אבו חלאווה, ממרכז מיזאן לזכויות נשים בירדן. "בסופו של דבר, האינטרסים של כל הנוגעים בדבר נשמרים, אך הקורבן היא זו שנענשת."

2 Comments

  1. אבי123
    9 ביולי 2012 @ 21:47

    ואלה ערבים מודרניים

  2. ישער
    2 ביולי 2012 @ 10:15

    אפשר לקבל בחילה.
    האנס יתחתן וימשיך לאנוס את הקרבן לפחות עוד חמש שנים.
    אחר כך ירצח אותה משום שנאנסה ופגעה בכבוד המשפחה שלו.

    נשות ערב- איפה האביב שלכן. פייסבוק, טוויטר , תחריר בכול מחיר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן