Skip to content

האלימות במאלי מתפשטת: קיצונים אסלאמיים הרסו אחוזות קבורה מקודשות בטימבוקטו

אנסאר דין, ארגון קיצוני הפועל לאכיפה חוקי השאריעה במאלי, הגיב להחלטה להכריז על טימבוקטו כאתר מורשת עולמית בניתוץ קברי קדושים ובגירוש מאמינים שבאו להתפלל סמוך אליהם מאת אורי קציר ארגון האו"ם לתרבות ומדע, אונסק"ו, גינה בשבת את הריסת שלושת הקברים הקדושים בטימבוקטו שבמאלי על ידי קיצונים איסלאמיים, שלא הסתפקו במעשיהם אלא אף הבטיחו לפעול באופו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אנסאר דין, ארגון קיצוני הפועל לאכיפה חוקי השאריעה במאלי, הגיב להחלטה להכריז על טימבוקטו כאתר מורשת עולמית בניתוץ קברי קדושים ובגירוש מאמינים שבאו להתפלל סמוך אליהם

מאת אורי קציר

ארגון האו"ם לתרבות ומדע, אונסק"ו, גינה בשבת את הריסת שלושת הקברים הקדושים בטימבוקטו שבמאלי על ידי קיצונים איסלאמיים, שלא הסתפקו במעשיהם אלא אף הבטיחו לפעול באופו דומה בעתיד. הקברים, השייכים לקדושים מוסלמים שהלכו לעולמם במאה ה-15, הם חלק מאתר המורשת העולמית שעליו הכריז אונסק"ו בטימבוקטו.

ההרס בוצע ביום שישי. הקיצונים נכנסו לאתר, ניתצו את הדלתות ואת שערי העעץ לאתר הקבורה ולאחר מכן הציתו בדים שהביאו עימם והעלו באש את הקבר. סאנקום סיסוקו, תושב טימבוקטו שהגיע למקום כדי לקיים תפילה, סיפר כי "הם החלו לגרש משם אנשים, ומארו להם שאסור להם לסגוד לקדוש, ליצור אנושי". אחר כך הוסיף: "האיסלאמיסטים יודעים שהרבה אנשים באים לקבר בימי שישי. זו הסיבה שהם תוקפים בימים הללו".

מנכ"לית אונסק"ו, אירינה בוקובה, קראה לקיצונים לחדול מההרס לאלתר. הארגון מממן פרויקטים בתחומי התרבות, המדע והחינוך במטרה להפוך את התחומים הללו לחלק ממארג של שלום בין העמים.

"הדיווחיןם על הרס אחוזות הקבר של סידי מחמוד, סידי מוקטאר ואלפא מויה מטרידים במיוחד", אמרה בוקובה, "אין שום הצדקה להרס פרוע שכזה ואני קוראת לכל הצדדים המעורבים בסכסוך לחדול מייד מהפעולות הנוראות והבלתי הפיכות הללו, להפגין אחריות ולהגן על המורשת התרבותית היקרה הזו למען הדורות הבאים".

ראש עיריית טימבוקטו, אוסאמה האלה, סיפר כי בנוסף על הרס שלושת הקברים היו מוסלמים בטימבוקטו גם מטרה להטרדות נוספות. עוברים ושבים שעשו את דרכם לאתר הקבורה עוכבו על ידי לוחמים מזוינים מהארגון האסלאמי הקיצוני אנסר דין, המבקש לכפות במאלי את חוק השאריעה, ואף ספגו מהם איומים קשים. האלה הוסיף כי הקיצונים הקיפו את אתר הקבורה במכוניותיהם כשבעת ובעונה אחת עסקו אנשיהם בגירוש המתפללים ובניתוץ המאוזוליאום של סידי אל מוקטאר. עדים לפוגרום סיפרו כי הקיצונים המשתוללים הודיעו שלא יחדלו ממעשיהם עד שיושלם הרס הקברים. "היום נהרוס את כל המאוזוליאומים", אישר נציג האנסאר דיין, סאנדה אולד בומאמה.

הוונדליזם הקיצוני הזה היה, ככל הנראה, תגובה להחלטת אונסק"ו ביום חמישי לכלול את טימבוקטו ברשימת אתרי המורשת העולמית, בהתאם לבקשתה של ממשלת מאלי.

גם צרפת, מי שבעבר שלטה במאלי, גינתה את חילול והריסת הקברים וקראה להפסקה מציידית של פעולות ההרס.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן