Skip to content

ישיבת הממשלה נפתחה בדקת דומיה לזכרו של יצחק שמיר

ראש הממשלה ברברי פתיחה: "אנחנו מאבדים היום באמת פטריוט יהודי ואחד מהמנהיגים היצוקים והמוצקים שהיו לעם ישראל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה ברברי פתיחה: "אנחנו מאבדים היום באמת פטריוט יהודי ואחד מהמנהיגים היצוקים והמוצקים שהיו לעם ישראל". הלווייתו תתקיים מחר. לפני ההלווייה יוצב ארונו ברחבת הכנסת והציבור יוכל לעבור על פניו

מאת צבי זינגר

ישיבת הממשלה נפתחה הבוקר בדקת דומייה לזכרו של יצחק שמיר ז"ל, שהלך אמש לעולמו.

בפתח ישיבת הממשלה ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו לקום דקת דומייה לזכרו של רה"מ לשעבר יצחק שמיר. לאחר מכן פתח את ישיבת הממשלה בהשמעת דברים לזכרו.

יצחק שמיר ז"ל. הלווייתו תתקיים מחר בהר הרצל. (צילום: אתר הכנסת)
יצחק שמיר ז"ל. הלווייתו תתקיים מחר בהר הרצל. (צילום: אתר הכנסת)

"יצחק שמיר היה מדור הנפילים שהקימו את מדינת ישראל, הקדיש את חייו ואת כל מאודו להבטחת קיומה של המדינה, להבטחת חירותו של עם ישראל, להבטחת ביטחונם של אזרחי ישראל וגם להבטחת קיבוץ גלויות", אמר ראש הממשלה.

 "חשוב לדעת שלשמיר היה תפקיד מכריע, ממש כך, להפניית מאות אלפי עולים מבריה"מ לשעבר בארץ", אמר נתניהו. "הוא פעל נמרצות מול הממשל האמריקני כדי להבטיח שתחנת היציאה הראשונה תהיה בארץ ישראל, במדינת ישראל. הוא אמר 'יבואו קודם לכאן, יבחרו לאחר שראו את הבחירה כאן' – ובהתעקשות הזאת אין ספק שהוא שינה את גורל המדינה, משום שהוא במידה רבה הביא לכך שהעלייה המבורכת הזאת הגיעה בכל עוצמתה ובכל משקלה לכאן, והראיה שהוא צדק, כי הרוב המוחלט נשאר כאן.

 "הוא גם היה אחראי לעלייה של חמישה עשר אלף יהודים מאתיופיה במבצע אחד, דבר שביטא גם הוא את המחויבות העמוקה שלו לרעיון הציוני, לעתיד היהודי. והוא כמובן היה תקיף מאוד בגישתו, בתפיסתו בנושא המדיני, אם כי הוא הלך למדריד", אמר ראש הממשלה. "עם כל העצמה, אפילו הקשיחות האידיאולוגית שלו לגבי ארץ ישראל, הוא גם ידע ללכת לתהליך שלום. השתתפתי בוועידה הזאת, ראיתי את הפעולות שלו ואת ההחלטות שלו – הוא היה שקול מאוד, ואני חושב שהוא היה אדם שבאמת ראה את טובת המדינה כפי שהוא הבין אותה ופעל לטובת המדינה כפי שהוא הבין אותה. אנחנו מאבדים היום באמת פטריוט יהודי ואחד מהמנהיגים היצוקים והמוצקים שהיו לעם ישראל. הוא לא הקרין כריזמה, הוא פשוט הקרין עוצמה פנימית, והדבר הזה, לדעתי, חשוב יותר מכל דבר אחר".

 על אמירתו המפורסמת של שמיר – "הים אותו ים והערבים אותם ערבים" – אמר ראש הממשלה: "ייתכן שהדברים האלה שהביאו קיתונות של ביקורת אז, אפילו בוז – היום יש בוודאי הרבה יותר אנשים שמבינים שהאיש ראה והבין דברים יסודיים ואמיתיים והוא לא הכפיף, לא את עצמו, ולא כופף את האמת לאופנות השעה. לכן אני חושב שראוי שאנחנו נכבד בישיבות, גם בטקס מחר וגם בישיבות מיוחדות שנעשה היום, את זכרו של יצחק שמיר, אחד ממקימיה של מדינת ישראל, ואחד ממגיניה המסורים ביותר".

הלווייתו של ראש הממשלה השביעי תתקיים מחר בחלקת גדולי האומה בהר הרצל. בשעה 10:00, יוצב ארונו של שמיר במשכן הכנסת, והציבור יוכל לחלוק לו כבוד עד לשעה 16:00. בשעה 18:00 יחל טקס ההלוויה הממלכתי בהר הרצל. יישאו דברים: נציגי המשפחה, נשיא המדינה, ראש הממשלה ויו"ר הכנסת. הציבור הרחב יוכל להשתתף בטקס ההלוויה.

דברים שנאמרו לזכרו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן