Skip to content

מיקרוסופט הפרה זכויות יוצרים של בעלי הגופן "קורן" שמשמש בספרי תנ"ך

בית המשפט מחוזי מרכז הורה לחברת מיקרוסופט ישראל לפצות את הוצאת קורן ואת החברה המשווקת את הגופן "קורן" ב-400,000 ש"ח, בגין הפרת זכויות יוצרים בגופן, ששימש להדפסת התנ"ך העברי הראשון ובשל עוולה בגניבת עין. ייאסר על מיקרוסופט ישראל להשתמש בפונט "גוטמן קרן" מ-2013
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט מחוזי מרכז הורה לחברת מיקרוסופט ישראל לפצות את הוצאת קורן ואת החברה המשווקת את הגופן "קורן" ב-400,000 ש"ח,  בגין הפרת זכויות יוצרים בגופן, ששימש להדפסת התנ"ך העברי הראשון ובשל עוולה בגניבת עין. ייאסר על מיקרוסופט ישראל להשתמש בפונט "גוטמן קרן" מ-2013

מאת אורלי ממן

הגופן "קורן" עוצב על ידי הטיפוגרף הישראלי אליהו קורנגולד קורן ז"ל וכיום משתמשים בו, בין היתר, להדפסת ספרי תנ"ך, המשמשים להשבעת חברי כנסת וחיילי צה"ל. הוצאת קורן, שייסד קורנגולד ז"ל, התקשרה לפני כ-17 שנה עם חברת מסטרפונט, שעיצבה את הגופן כפונט דיגיטאלי והפכה למשווקת והמפיצה הבלעדית של הגופן.

בשנת 2007 הבחינו אנשי ההוצאה, כי יש דמיון רב בין הגופן קורן לבין הפונט שנמצא בתכנות האופיס המשווקות בארץ החל משנת 1999, הידוע בשמו "גוטמן-קרן". לפיכך, הגישו ההוצאה והמפיצה תביעה נגד מיקרוסופט העולמית ומיקרוסופט ישראל. בתביעה נטען, כי השימוש שעושה מיקרוסופט בפונט "גוטמן – קרן" מהווה הפרה של זכויות יוצרים וכי יש בכך גם משום גניבת עין וביקשו צו מניעה קבוע, שיורה למיקרוסופט להפסיק את השימוש בגופן לצד פיצוי בסך מיליון שקל.

הפונט "גוטמן קרן" בתכנת אופיס וורד
הפונט "גוטמן קרן" בתכנת אופיס וורד

בית המשפט קיבל את רובה של התביעה וקבע כי הגופן "קורן" ראוי להגנת זכויות יוצרים  וכי הדמיון בין הגופן "קורן" לפונט "גוטמן-קרן" הוא כה מהותי, כך שהגופנים כמעט זהים, באופן שמוכיח כי מדובר בהעתקה אסורה. בית המשפט קבע עוד, כי מיקרוסופט גם עוולה בגניבת עין, שכן מדובר בגופן שלו מוניטין ציבורי, המשמש ספרי תנ"ך הנמכרים זה כיובל, ולנוכח הדמיון הצורני המהותי, אשר עלול להטעות לא רק משתמש תמים אלא גם את מיטב המומחים, הרי שמתקיימים תנאי עוולת גניבת העין.

לעניין הסעדים אותם דרשו התובעים קבע בית המשפט, כי ייאסר על מיקרוסופט ישראל להשתמש בפונט "גוטמן קרן" החל מיום 1.1.2013, אך אין הצדקה להסיר את הפונט מהתוכנות הקיימות שכבר שווקו, שכן הדבר עלול לגרום לנזקים כבדים הן למיקרוסופט והן לציבור המשתמשים.

באשר לפיצוי הכספי קבע בית המשפט, כי מיקרוסופט תפצה את התובעות ב-160,000 ש"ח בגין 8 הפרות של זכויות יוצרים וכן לפיצוי של 240,000 ש"ח בגין עוולת גניבת העין, ובסך הכל – פיצוי של 400,000 ש"ח. כן חויבה מיקרוסופט לשלם לתובעים הוצאות ושכר טרחת עו"ד של 120,000 ש"ח.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן