Skip to content

קריאה להציל את מערכת מיזוג האוויר העולמית – הקוטב הצפוני

שכבת הקרח ההולכת ונמסה בקוטב הצפוני נמצאת בסכנה מיידית של קידוחי נפט בלב ים, מלחמות ודיג תעשייתי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כיפת הקרח בקוטב הצפוני מחזירה חלק משמעותי מחום השמש בחזרה לחלל, וכך מווסתת את הטמפרטורות על פני כדור הארץ. הקוטב הצפוני הוא למעשה הבסיס החיוני למערכות מזג האוויר שבהן כולנו תלויים להישרדותנו – נכתב בהודעת ארגון "גרינפיס". מרקם החיים הנדיר בקוטב הצפוני הוא בית לדובי הקוטב המרהיבים. בעקבות המסות הקרחונים, דובות הקוטב נאלצות לשחות למרחקים אדירים כדי להשיג מזון למשפחתן. במקרים רבים, גוריהן לא עומדים במסע המפרך, ומתים בדרכם להשגת המזון במים הארקטיים הקפואים.

דובי קוטב
דובי קוטב. במקרים רבים הגורים לא עומדים במסע המפרך (צילם: ניק קובינג, גרינפיס)

יצרניות האנרגיה המלוכלכת שגרמו להמסת הקוטב הצפוני מלכתחילה רוצות כעת להפיק רווחים גם מן הקרח ההולך ונעלם. הן רוצות לפתוח חזית נפט חדשה באזור הרגיש והפגיע ביותר על פני כדור הארץ. עבורן מדובר בהון עתק, אך עבור העולם הנפט שיופק שם יספיק לשלוש שנים בלבד, נאמר עוד בהודעת גרינפיס. לפי מסמכים רשמיים שהיו מסווגים בעבר, ההתמודדות עם דליפות נפט במים הקפואים היא "כמעט בלתי אפשרית". אם נניח לחברות הנפט לעשות זאת, דליפות נפט הרת אסון הן רק עניין של זמן. כבר ראינו את הנזק הקיצוני שנגרם באסונות אקסון ואלדז ודיפווטר הורייזן.

לא רק תאגידי הנפט נמצאים בדרכם לשדוד את הקוטב הצפוני, גם איום הדיג התעשייתי מרחף מעל עתיד הקוטב הצפוני, ומדינות העולם שולחות ציי ספינות כדי לקבוע בעלות על הטריטוריה היחידה בעולם שעדיין לא שייכת לאיש, ולמעשה שייכת לכל תושבי הכדור.

בהודעה של גרינספיס מציינים, כי לפני 30 שנה, כשיצאו בקמפיין דומה להגנת הקוטב הדרומי, איש לא האמין שזה יצליח, אבל הנה – בזכות המאבק נוצרה  שמורה עולמית סביב הקוטב הדרומי.

עצומה להצלת הקוטב הצפוני (יעד העצומה: מיליון חתימות).

קריאה נוספת:

דרום קוריאה שוקלת חידוש ציד לווייתנים סמוך לחופי המדינה

דלק אורגני או טובת שבטי הילידים?

 

1 Comment

  1. חגי קמרט
    8 ביולי 2012 @ 18:55

    לדעתי לא החתימות של הפרטים יעזרו כי החברות הגדולות שהכסף עונה מבחינתם על הכל לא עושות חשבון עם מליון חתימות ויותר. מה שיעזור הוא עבודה במקרו. היינו התאגדות בינלאומית של גופים רציניים בארצות אירופה והעולם במטרה משותפת להצלת החי בקוטב הצפוני.
    זו דעתי כמובן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן