Skip to content

חברה הולנדית תובעת את רת"א: נתנה אישור כשירות לטיס למטוס לא תקין

על פי כתב התביעה, החברה ההולנדית הגיעה לישראל כדי לרכוש שני מטוסים, אשר הוצעו למכירה באינטרנט על ידי חברת "טמיר תעופה". החברה עברה סדרת תלאות, עיכובים במסירה, ובנוסף, רשויות התעופה בהולנד מצאו מספר רב של ליקויים מהותיים ביותר במטוסים ופסלו אותם מטיסה בהולנד בפרט, ובאירופה בכלל. וזו רק ההתחלה של הסיפור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על פי כתב התביעה, החברה ההולנדית הגיעה לישראל כדי לרכוש שני מטוסים, אשר הוצעו למכירה באינטרנט על ידי חברת "טמיר תעופה". החברה עברה סדרת תלאות, עיכובים במסירה, ובנוסף, רשויות התעופה בהולנד מצאו מספר רב של ליקויים מהותיים ביותר במטוסים ופסלו אותם מטיסה בהולנד בפרט, ובאירופה בכלל. וזו רק ההתחלה של הסיפור

מאת כתב מגפון

לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה תביעה של חברה הולנדית בשם AIS Activa BV, על סך כ-4 מיליון שקל נגד מספר גופים בענף הטיס בישראל, ביניהם רשות התעופה האזרחית (רת"א). עילת התביעה  נגד רת"א – מתן היתר כשירות טיס למטוס שנקנה על ידי החברה ההולנדית, שהתגלה בהולנד כלא תקין. עוד נתבעות, חברת טמיר תעופה בע"מ, דרך הסילון בע"מ ועו"ד נתי חלפין, שהיה הנאמן לעסקה ושחרר כספים לטובת המוכרים הישראלים ללא אישור החברה ההולנדית. התביעה הוגשה לפני כחודש. טרם הוגש כתב הגנה על ידי הנתבעים.

דגם המטוס (צילום: ויקימדיה)
דגם המטוס (צילום: ויקימדיה)

על פי כתב התביעה, שהוגש באמצעות עו"ד מאיר פוקס ממשרד גדעון קורן ושות', החברה ההולנדית הגיעה לישראל, כדי לרכוש שני מטוסים אשר הוצעו למכירה באינטרנט על ידי חברת "טמיר תעופה" בראשות אהוד טמיר (חברה המתמחה בהטסת אחמי"ם). המטוסים שהוצעו למכירה הם מסוג Jetstream British Aerospace, ומסוגלים לשאת כ-40 נוסעים כל אחד.

לאחר משא ומתן קצר, הרוכשת חתמה על הסכם עם טמיר לרכישת שני המטוסים בסך של כ-900,000 דולר וחתמה במקביל עם חברת "דרך הסילון "בראשות ערן דובדבני, על הסכם שיפוץ להבאת המטוסים למצב כשיר לטיס. "דרך הסילון", כך על פי התביעה,  ציינה שהיא תבצע את עבודות התחזוקה והשיפוץ הנדרשות באמצעות התעשיה האווירית. תנאי לקבלת שני המטוסים על ידי החברה ההולנדית היה שהם יהיו בעלי תעודת כושר אווירי ותעודת כושר יצוא, שיונפקו על ידי רשות התעופה האזרחית בישראל.

המטוס הראשון הגיע להולנד אחרי עיכוב של יותר משנה (!) לעומת המובטח בחוזה, ואחרי  תלאות רבות והוצאות נוספות שנגרמו לחברה ההולנדית בשל עיכוב זה, כפי שמפורט בכתב התביעה. רת"א אכן הנפיקה תעודת כושר אווירי למטוס הראשון, אך כאשר זה הגיע להולנד, מצאו רשויות התעופה שם מספר רב של ליקויים מהותיים ביותר במטוס ופסלו אותו מטיסה בהולנד בפרט, ובאירופה בכלל. החברה ההולנדית נאלצה להביא את הפקחים ההולנדים לישראל, כדי לפרט את ממצאי הבדיקה ולאחר שאלה נפגשו עם מקביליהם הישראליים, הוחלט ברת"א לבטל את תעודת הכושר האווירי אשר הונפקה בעבר, תוך ציון שתעודה זו "הונפקה בשגגה".

במקביל, כאשר נציגי הרשות ההולנדית ביקרו בישראל, הם ערכו ביקורת מקדמית למטוס השני, שגם בו נמצאו אין ספור ליקויים מהותיים. החברה ההולנדית דרשה כי גם מטוס זה יטופל על פי נוהל הטיפול הנדרש עבור המטוס הראשון.

מאוחר יותר, בעודה ממתינה למטוס השני, נודע לחברה לתדהמתה שמתוך הכספים אשר הופקדו בידיו הנאמנות של עו"ד חלפין, שוחרר גם סכום התמורה המלא המגיע בגין המטוס השני. זאת, למרות שסכום זה היה אמור להיות משוחרר על ידו לחברת טמיר אך ורק כנגד מסירת המטוס השני בפועל לידי החברה ההולנדית וחתימה על קבלתו, דבר שכלל לא נעשה.

לנוכח המצב, ולאור התלאות האינסופיות, נאלצה החברה ההולנדית לפעול להוצאת המטוס השני מישראל, כדי שלפחות יהא הנכס בבבעלותה, גם אם לא כשיר. לשם כך קיבלה תעודה זמנית לכושר אווירי לטיס זמני, העבירה את הבעלות על המטוס השני, והטיסה את המטוס השני להולנד.

לפי כתב התביעה, החברה ההולנדית נאלצה לבצע את כל התיקונים והבאה לכשירות טיסה על חשבונה וכעת היא תובעת פיצויים מאת כל המעורבים בפרשה זו, בגין הכספים אשר היה עליה להוציא כדי להביא את המטוסים למצב כשיר לטיס. טרם הוגש כתב הגנה.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה יגיב לתביעה במסגרת המשפטית בה ניתנה"

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן