Skip to content

רודני ארגנטינה הורשעו בגניבת עשרות ילדים

רפאל וידלה ובניטו בניונה אחראים לפשעים המזוויעים ביותר שאירעו במלחמה המלוכלכת. בשנות הרודנות הצבאית נעלמו כ-30,000 סטודנטים, מנהיגי עובדים, אינטלקטואלים וסתם אנשי שמאל ורבים אחרים הוחזקו בבתי כלא חשאיים ובמרכזי עינויים. חלק מהנעלמים פשוט הושלכו ממטוסים לים או לנהר ריו דה לה פלטה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רפאל וידלה ובניטו בניונה אחראים לפשעים המזוויעים ביותר שאירעו במלחמה המלוכלכת. בשנות הרודנות הצבאית נעלמו כ-30,000 סטודנטים, מנהיגי עובדים, אינטלקטואלים וסתם אנשי שמאל ורבים אחרים הוחזקו בבתי כלא חשאיים ובמרכזי עינויים. חלק מהנעלמים פשוט הושלכו ממטוסים לים או לנהר ריו דה לה פלטה

מאת גרשון גירון

וידאלה - החטא ועונשו
וידאלה - החטא ועונשו

בית משפט  בבואנוס איירס דן אתמול, חמישי, את רפאל וידלה, ששלט במדינה בשנים 1976-1981, לחמישים שנות מאסר, ואת בניטו בניונה, ששלט בשנים 1982-1983, לחמש עשרה שנים. כך מדווחת רשת CNN.

השניים היו הבולטים מבין הנאשמים בגניבה שיטתית של ילדים מאסירים פוליטיים ובשינוי זהותם.

"זה היה הפשע הגרוע ביותר, המעוות ביותר של הרודנות, אני חושב, מה שהם עשו לנו," אמר פרינסיסקו מדריאגה קינטלה, אחד מהילדים הגנובים, שהושב לאביו הביולוגי בשנת 2010. "זה היה עינוי מתמשך בזמן, לסבתות המחפשות, לבני משפחה, לכולם."

בינונה - כך חולפת תהילת עולם
בינונה - כך חולפת תהילת עולם

אולם בית המשפט היה גדוש צופים שהריעו, כאשר קרא השופט את גזר הדין לוידלה. מחוץ לבית המשפט אמרו בני משפחות החטופים שהם מרוצים מגזר הדין.

"זה מה שביקשנו. מעולם לא ביקשנו נקמה. מעולם לא שנאנו. אף פעם לא ביקשנו דבר יותר מצדק, ואנו נלחמים זה 36 שנים," אמר אחד האבות.

וידלה, שנמנה עם מנהיגי ההפיכה שסילקה את נשיאת המדינה דאז, איזבלה פרון, בחודש מרס 1976, הורשע בשנת 2010 בהפרת זכויות אדם במהלך שלטונו והוא כבר מרצה מאסר עולם. בינונה נדון ב-2009 ל-25 שנות מאסר בעוון חטיפת 56 בני אדם ועינויים.

כתבי האישום נובעים מה"מלחמה המלוכלכת", שהתנהלה בארגנטינה בשנים 1976-1983. בשנות הרודנות הצבאית נעלמו כ-30,000 סטודנטים, מנהיגי עובדים, אינטלקטואלים וסתם אנשי שמאל ורבים אחרים הוחזקו בבתי כלא חשאיים ובמרכזי עינויים. חלק מהנעלמים פשוט הושלכו ממטוסים לים או לנהר ריו דה לה פלטה.

מספר הנעלמים המדויק לא ידוע עד היום. לאחר כינון הדמוקרטיה בארגנטינה הוענקו פיצויים למשפחות של 9,089 אנשים, אך מספר הנרצחים היה כנראה גבוה יותר. חלקם הגדול בטווח הגילאים שבין 16 ל-35. משפחות רבות עדיין לא יודעות מה עלה בגורל יקיריהן וארגונים שונים, כמו "אמהות כיכר מאי", מחפשים מידע על הנעלמים. ילדיהם של העצורים, שנולדו במעצר, ניתנו ל"אימוץ". במקרים רבים, היו אלה המשפחות של אלה שעינו ורצחו את הוריהם.

מריאנה זפרוני, שהתאחדה עם משפחתה ב-1993, אמרה שגזר הדין חשוב מאוד לכל אזרחי ארגנטינה. "לכל אזרח החי במדינה, שבה מעשים כאלה אינם נותרים ללא עונש בחלוף הזמן, הוא מייצג הבטחה לעשיית צדק."

כרזה עם תמונות הנעלמים (צילום: Pepe Robles, ויקימדיה)
כרזה עם תמונות הנעלמים (צילום: Pepe Robles, ויקימדיה)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן