Skip to content

הדמוקרטיה שלנו בסכנה בגלל יחסי הון-שלטון, והתקשורת מתעלמת

היחסים בין בעלי הון לנושאי משרות שלטוניות אינם עולים בקנה אחד עם דמוקרטיה - נכתב בדו"ח הוועדה לבחינת יחסי הון-שלטון בישראל שהוגש השבוע למבקר המדינה. זה מסמך היסטורי ראשון שבו מוסדות רשמיים של מדינה דמוקרטית מערבית מכירים בקיומו של הנושא ומציעים דרכי פתרון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביום א' הוגש למבקר המדינה דו"ח הוועדה לבחינת יחסי הון-שלטון בישראל, דו"ח שחברי הוועדה עבדו עליו שנתיים, בן 120 עמודים מרתקים, שבסופם פרק מסקנות סנסציוני הכולל דרישה לדיווח ותיעוד מפגשי פוליטיקאים ובעלי הון, סילוק לוביסטים מוועדות הכנסת, הטמעת "מהפכת השקיפות" בכל מסדרונות הממשל, ועוד. לכאורה לא פחות מפצצת אטום המונחתת על ראשי משטר "'דמוקרטיית המקורבים" שלנו. הבעיה היא שרק מעטים מכם באמת שמעו על הדו"ח ועל מסקנותיו השערורייתיות, כיוון שרוב העיתונות שבבעלות בעלי הון נמנעה מלדווח עליו.

"הצביון שקיבלו היחסים בין בעלי הון לנושאי משרות שלטוניות אינו עולה בקנה אחד עם הערכים והעקרונות הדמוקרטיים ואינו מאפשר לממשם בעתיד." (מתוך דו"ח הוועדה לבחינת יחסי הון-שלטון)

כמייסד הגוף היחיד בישראל שעוסק כבר חמש שנים בנושא יחסי הון-שלטון והסכנה הנשקפת מהם לדמוקרטיה, אקבע כי הדו"ח שהוגש למבקר המדינה ביום א' הוא מסמך היסטורי ראשון שבו מוסדות רשמיים של מדינה דמוקרטית מערבית מכירים בקיומו של הנושא, כנושא, ואפילו מציעים דרכי פעולה הגיוניות לשינוי המצב. מסמך היסטורי בקנה מידה עולמי שזוכה לסיקור מביש בקנה מידה עירוני.

מי שיחפש ב-Google את צירוף המילים "הוגש למבקר המדינה דו"ח הוועדה לבחינת יחסי הון שלטון" ימצא כי הכתב תומר אביטל מ'כלכליסט' כתב על הנושא ידיעה קצרה, וכתבי העיתון 'דה-מרקר'-'הארץ', בראשם צבי זרחיה, הקדישו לדו"ח כותרות מתגלגלות במשך יומיים. זה כל הסיקור שזכה לו הדו"ח בתקשורת המודפסת הארצית בישראל. רוב מוחלט של התקשורת הכתובה התעלם לחלוטין מהדו"ח.

"אם לא יתקבלו החלטות חשובות ומשמעותיות בנוגע לבעיית הון-ושלטון, ההתדרדרות הצפויה לא תסתכם רק בחלוקת העושר בחברה ובמשבר אמון בממשלה כזאת או אחרת, אלא היא עלולה להוביל למשבר בדמוקרטיה עצמה"

"…אפשר שאנו לפני נקודת אל-חזור, קרי, נקודת הזמן שאחריה כבר לא ניתן יהיה לטפל בבעיית הון ושלטון…"  (ציטוטים מדו"ח הוועדה לבחינת יחסי הון-שלטון)

כיצד דו"ח הקובע שהדמוקרטיות שלנו מצויות בסכנה קיומית, הנשקפת למעשה מיחסי הון-שלטון במתכונתם הנוכחית, זוכה להתעלמות כה בוטה של התקשורת הכתובה הארצית?

הסיבה לכך נעוצה לדעתי בפספוס היסטורי של משרד המבקר בתקופת לינדנשטראוס. בינואר 2011 הוצאתי למשרד מבקר המדינה בקשה להקמת ועדה נוספת, שתעבוד לצד הוועדה לבחינת יחסי הון-שלטון ושתחקור את יחסי הון-עיתונות. טענתי בפני מר לינדנשטראוס כי יש לחקור את שלוש הצלעות ובמקביל, הון-שלטון-עיתונות, על מנת לקבל תמונה מלאה לגבי חומרת מצבן של "דמוקרטיות המקורבים". למכתב צורפו מקרים המעידים על צנזורת ההון-עיתונות, אולם המבקר דחה את בקשתנו לאור עומס העבודה במשרדו.

"הביטוי 'הון-שלטון-עיתון' מבליט ממד אחד חשוב בבעיית הון-שלטון: השימוש בכלי התקשורת כמנוף להשיג השפעה פוליטית לצרכים כלכליים." (ציטוט מדו"ח הוועדה לבחינת יחסי הון-שלטון)

אני חושש לגורל המלצות הוועדה לבחינת יחסי הון-שלטון. לתקשורת ההון (ידיעות, מעריב, ישראל היום ועוד) אין כל אינטרס לקדם את מסקנות הוועדה, ויש להם כל אינטרס לקבור אותן. זו הסיבה שמתחילת השבוע הבא 'העמותה לדמוקרטיה מתקדמת' מתחילה בפעילות אינטנסיבית שמטרתה יצירת לחץ לטובת יישום מסקנותיה החשובות של הוועדה. המהלכים ייצאו לפועל בשיתוף 'ישראל יקרה לנו' וגורמים נוספים.

"…חלק מבעלי ההון עושים את הונם על בסיס תפקוד לא תקין של השלטון, כלומר השלטון אינו דואג לאינטרס הציבורי ולאזרחים או שאינו פועל למימוש ערך השוויון המוסרי של האזרחים והשוויון בהשפעה הנגזר ממנו (כפי שמגולם בעקרון "כל קול שווה קול"). (מתוך דו"ח הוועדה לבחינת יחסי הון-שלטון)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן