לחובבי האתגרים: שביל אופניים חדש ביער שגב

בסוף השבוע חנכה קק"ל שביל אופניים (סינגל) מאתגר חדש ביער שגב, שהוא יער קהילתי בגליל התחתון. כבר יש תכניות לסינגל נוסף ביער שמצפון לכביש 805 וכן לשביל שמיועד גם לילדים שיוכלו להגיע לבית הספר על אופניהם

בסוף השבוע חנכה קק"ל שביל אופניים (סינגל) מאתגר חדש ביער שגב, שהוא יער קהילתי בגליל התחתון. כבר יש תכניות לסינגל נוסף ביער שמצפון לכביש 805 וכן לשביל שמיועד גם לילדים שיוכלו להגיע לבית הספר על אופניהם

מאת עירית רוזנבלום

שביל אופניים אתגרי חדש ביער שגב. צילום רונן גולן, קק"ל

שביל אופניים אתגרי חדש ביער שגב. צילום רונן גולן, קק"ל

בסוף השבוע חנכה קק"ל שביל אופניים (סינגל) מאתגר במיוחד במורדותיו של יער שגב: השביל תלול, רצוף עליות וירידות אינטנסיביות, מציע מינון גבוה של קווי גובה צפופים במפה, מינון גבוה של סלעים ובקטעים מסוימים גם הזיעה במינונים מכובדים.

הוכשר בשמירה מרבית על הטבע

הסינגל ביער יער שגב, בלבם של ישובי המועצה האזורית משגב, הוכשר בעבודת כפיים, בשמירה מרבית על הטבע ובמינימום התערבות. השביל מאפשר רכיבה בצל עצי היער, תוך התגלויות של הנוף אל עבר הים. בחלקים מהשביל ניתן לראות גם את ואדי נחל שגב. השביל רצוף ירידות, עליות וסיבובים בעלי דופן חיצונית מוגבהת, להנאת הרוכבים.

שביל האופניים החדש ביער שגב. התערבות מועטה בטבע. צילום רונן גולן, קק"ל

שביל האופניים החדש ביער שגב. התערבות מועטה בטבע. צילום רונן גולן, קק"ל

בצידי השביל אפשר לראות צמחי תבלין כמו זוטה לבנה ומרווה משולשת, ופרחים שצמחו מפקעות שהועתקו במהלך העבודה מתוואי השביל. רצף של קטעים מהירים בשביל בירידה מובילים למבואת יער שגב, מכאן ואילך מתחילה העלייה, והשביל נעשה אינטנסיבי ורצוף עליות, עם קטעי קישור קצרצרים מישוריים להורדת הדופק ולפידול עד העלייה הבאה. המטרים נצברים ואיתם גם הרגשת הסיפוק עד להגעה לנקודת הסיום, השביל עגול, כך שכמובן זו נקודת ההתחלה.

קיימות אפשרויות רבות להארכת המסלול, וביניהן עוד מגוון סינגלים שפזורים ברחבי היער.

ביער שגב מתקיימת פעילות עניפה של רוכבים כבר מספר שנים במגוון סגנונות. בתחומי היער קיימים שבילים רחבים וגם דרך נוף ועם הזמן צמחה שם גם מערכת סבוכה של סינגלים השזורים במדרונות. מגמת העלייה במספר הרוכבים בשנים האחרונות קיבלה ביטוי גם בכמות הסינגלים הפיראטים שצצו ביער ונוצר מצב שזוהה על ידי אנשי קק"ל כטרום-קטסטרופה, נזק לפני הקרקע ולצמחיה.

לעצור את הסינגלים הפירטיים

הרעיון לסינגל התעורר כתגובה למגיפת הסינגלים הפיראטים ובנקודה זו נכנסה קק"ל לפעולה. התכנית של הקמת הסינגל הייתה מבצע משותף של קק"ל, המועצה האזורית משגב, משרד החקלאות, רשות פיתוח הגליל ובשיתוף קהילתי מלא, שכלל מפגשי שיתוף ציבור שבמסגרתם אופיינו הצרכים של משתמשי היער על סוגיהם: רוכבי אופניים, מטיילים, רצים וכדומה. העבודות בשטח התבצעו בחלקן בשיתוף קבוצות מתנדבים מישובי המועצה ובחלקן על ידי קבלן מקצועי חיצוני.

שביל האופניים ביער שגב: עליות, ירידות, תמרונים. צילום רונן גולן, קק"ל

שביל האופניים ביער שגב: עליות, ירידות, תמרונים. צילום רונן גולן, קק"ל

המועצה האזורית משגב מקדמת את פרויקט הסינגל כפרויקט דגל לרווחת התושבים ולמיתוג יער שגב כאזור ספורטיבי שימשוך קהל מכל רחבי הארץ. המועצה וקק"ל שואפות להמשיך את הפרויקט וכבר יש תכניות לסינגל נוסף ביער שמצפון לכביש 805 וכן לשביל שמיועד גם לילדים שיוכלו להגיע לביה"ס על אופניהם. בשלב הנוכחי צוואר הבקבוק לשתי התכניות הללו הוא מעבר תת-קרקעי מתחת לכביש 805 שעדיין לא מוכן. בסמוך ליער הוקם על ידי המועצה פארק מיומנויות הרכיבה והפאמפ-טרק, המשמשים להדרכות ולהנאת המבקרים.

יער שגב ניטע בשנות ה-50 על ידי קק"ל ומשתרע על שטח של כ-8,000 דונם משני עברי כביש 805. העצים שניטעו היו ברובם מיני מחטניים, כגון ברושים ואורנים. בראשית שנות ה-90', תקף מזיק את עצי אורן ירושלים והיה צורך לכרות כ-4,000 דונם של עצים נגועים. הכריתה המאסיבית פתחה חלון לשינוי בהרכב המינים והוחלט כי שליש מהיער החדש יתבסס על חורש טבעי מהמינים הטבעיים באזור ושני שליש יהוו מחטניים שונים.

לדברי יו"ר קק"ל, אפי שטנצלר: "מזה עשר שנים מכשירה קק"ל מאות קילומטרים של שבילי אופניים ביערות ובשטחים הפתוחים העומדים לרשות הציבור ללא כל תשלום. פעילות זו של קק"ל נעשית במסגרת עיצוב תרבות הנופש הפעיל ותרבות הפנאי בישראל, לרבות קידום תרבות רכיבת האופניים. על ידי פיתוח אינטנסיבי ושילוט של דרכי אופניים ביערות ובשטחים הפתוחים, קק"ל נותנת מענה לדרישה ההולכת וגוברת מצד אלפי ישראלים לשבילי רכיבה מקצועיים ובטוחים. מזה 10 שנים מכשירה קק"ל מאות קילומטרים של שבילי אופניים ביערות ובשטחים הפתוחים העומדים לרשות הציבור ללא כל תשלום".

נתוני השביל: 

אורך השביל: 15 ק"מ, גובה מצטבר: 570 מ’, כיוון רכיבה: עם כיוון השעון.

עונה מומלצת: כל השנה, למעט ימים גשומים, זמן רכיבה: שעה וחצי-שלוש שעות.
דרגת קושי רכיבה: בינונית (בעיקר בשל הפרשי הגובה במסלול), דרגת קושי טכני: בינונית.
נקודת התחלה וסיום: לשביל שתי מבואות כניסה:
1. מבואת יער שגב (מומלצת לאלה שרוצים קודם לטפס ולסיים בירידה).
2. מבואת משגב.

איך מגיעים:

בצומת ישי לפנות שמאלה אל כביש 77. במחלף המוביל יש לקחת כיוון לכרמיאל ולעלות על כביש 784. עד להגעה לצומת משגב שם יש לפנות שמאלה ולעקוב אחר השילוט למועצה האזורית. בכיכר שבסמוך למועצה יש לפנות ימינה לכביש המוביל למספר מגרשי חנייה הסמוכים למבואת משגב.

על אודות עירית רוזנבלום

עורכת וכתבת התיירות. עד 2011 כתבת התיירות של הארץ-דה מרקר. ילידת תל אביב ומתגוררת בה.
פוסט זה פורסם בקטגוריה תיירות, תיירות בארץ, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.


newsletter

סגור לתגובות.