Skip to content

ראש הממשלה יביא את דו"ח השופט אדמונד לוי לדיון בוועדת השרים להתיישבות

סערה פוליטית ותגובות משמאל ומימין, עם פרסום דו"ח ועדת השופט אדמונד לוי, שקובע כי יהודה ושומרון אינם שטח כבוש וכי אפשר להכשיר את כל המאחזים שהוקמות בעידוד ובתמיכת הממשלה. עורכת הדין טליה ששון, שחיברה את דו"ח המאחזים, עליו התבססה עד כה עמדת הפרקליטות בסוגיית ההתיישבות, אמרה כי הדו"ח מתעלם מפסיקות בית המשפט העליון בעניין זה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יביא את דו"ח ועדת השופט אדמונד לוי לדיון בוועדת השרים לענייני התיישבות.

בתגובה פומבית ראשונה לדו"ח אמר ראש הממשלה: "אני אביא את הדו"ח הזה בפני ועדת שרים להתיישבות שהקמתי ואנחנו נדון בו ונחליט לגביו באותו פורום'. 'זה חשוב. הדוח הזה, לדעתי, מתייחס לשאלה של החוקיות ושל הלגיטימיות של מפעל ההתיישבות ביו"ש על בסיס עובדות, שלל עובדות וטענות שצריך לבחון אותן באופן רציני".

קודם לכן גרר פרסום הדו"ח סערה פוליטית ותגובות משמאל ומימין. בעקבות פרסום דו"ח ועדת השופט אדמונד לוי, שקבע כי יהודה ושומרון אינם שטח כבוש וכי אפשר להכשיר את כל המאחזים שהוקמו בעידוד ובתמיכת הממשלה – דרשו שרים בממשלה לכנס את ועדת השרים להתיישבות או את הממשלה ולאמץ את מסקנות הדו"ח.

השופט אדמונד לוי מגיש את דוח הוועדה לראש הממשלה (צילום: לע"מ)
השופט אדמונד לוי מגיש את דו"ח הוועדה לראש הממשלה (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)

הדו"ח, שמסקנותיו נחשפו הבוקר בעיתון "מקור ראשון", ושהוגש בשבועות האחרונים לראש הממשלה ולשר המשפטים יעקב נאמן, ממליץ לראש הממשלה ולממשלה כולה להכשיר את כל המאחזים ביו"ש, שהוקמו לאורך השנים בתמיכה ובעידוד ממשלתי. בהקשר לכך קובעים מחברי הדו"ח, כי על יהודה ושומרון כלל "לא חלים דיני כיבוש" שכן אזורים אלו "מעולם לא היו חלק לגיטימי ממדינה ערבית כלשהי, לרבות ירדן". עוד נאמר בדו"ח, כי "השליטה ביהודה ושומרון נמשכת עשרות שנים ואיש אינו מסוגל לחזות את סיומה, אם בכלל. מכאן, שעומדת לישראלים זכות שבדין להתיישב ביהודה ושומרון והקמת יישובים איננה בלתי חוקית".

בהקשר למאחזים נכתב בדו"ח בצורה מפורשת: "מסקנתנו היא כי הקמת ישובים אלה נעשתה בידיעתו ובעידודו של הדרג המדיני הבכיר ביותר ועל כן יש לראות בהתנהלות זו הסכמה מכללא. לפיכך, דעתנו היא שניתן לגשת להסדרת מעמדם של ישובים אלה מבלי שתידרש החלטה נוספת של הממשלה או אחד משריה".

חתימות חברי הוועדה על מסקנותיה (צילום: לע"מ)
הדו"ח הוגש בחשאי לפני כמה שבועות. חתימות חברי הוועדה על מסקנותיה

עוד נכתב כי "עשרות המאחזים שהוקמו בניגוד להחלטות הממשלה, לא ייתכן שנעלמו מעיני הדרג המדיני הבכיר ומכאן שהחטיבה להתיישבות מילאה את מאווייהם של הדרג המדיני הבכיר. אין שום ספק שההתיישבות נעשתה בידיעת כל – החל משרי הממשלה, מי שעמד בראשה ועד אחרון דרגי הביצוע. ההתכחשות לה מטרתה הייתה אחת – הדיפת הביקורת שהשמיעו גורמים שונים, בעיקר בינלאומיים".

הוועדה, בראשות השופט לוי, ממליצה כי כל בנייה בהתנחלויות ביהודה ושומרון לא תהיה טעונה את אישור הממשלה או שר הביטחון – ודי יהיה באישור של מוסדות התכנון של המנהל האזרחי. כן מומלץ גם לא לפנות בתים שנבנו על קרקע פלסטינית אלא לפצות את בעלי הקרקעות. אולם מחברי הדו"ח קוראים למדינה, לא לאפשר יותר בנייה על קרקע פרטית כזו בניגוד לחוק. "נדגיש כי התופעה שהתגלתה לעינינו בנושא ההתיישבות ביהודה ושומרון אינה הולמת התנהגות של מדינה שחרתה על דגלה שלטון החוק. אם מן הדו"ח ייצא מסר, כי ימי 'חומה ומגדל' שהיו יפים לתקופה בה שלט בארץ שלטון זר חלפו מן העולם – דיינו. לחסידי ההתיישבות צריך להיות ברור מכאן ואילך כי הם מצווים לפעול במסגרת החוק בלבד".

ראש הממשלה מעיין בדוח (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
ראש הממשלה מעיין בדו"ח (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ).

עורכת הדין טליה ששון, שהייתה ראש המחלקה לתפקידים מיוחדים בפרקליטות המדינה, וחיברה את דו"ח המאחזים, שעליו התבססה עד היום עמדת הפרקליטות, בסוגיית ההתיישבות ביהודה שומרון, אמרה בתגובה, כי בית-המשפט העליון הוא הגורם היחיד בישראל המוסמך לקבוע את המעמד המשפטי של יהודה ושומרון. לדבריה, הדו"ח של השופט אדמונד לוי מתעלם מפסיקות בית המשפט העליון בעניין זה, והיא אינה רואה כיצד יוכל היועץ המשפטי לממשלה, ויינשטיין, לאמץ את דו"ח השופט לוי.

השרים דניאל הרשקוביץ, גלעד ארדן וישראל כץ קראו לראש הממשלה לכנס בדחיפות את ועדת השרים לענייני התיישבות ולגבש מדיניות בנושא. השר דניאל הרשקוביץ אומר כי יש לאמץ לאלתר את הדו"ח של ועדת אדמונד לוי לבחינת המאחזים. לדבריו, דו"ח לוי מוכיח כי דו"ח טליה ששון היה פוליטי בקביעתו כי ישובים שנבנו בחסות המדינה ובעידודה – אינם חוקיים. הוא הדגיש כי על הפרקליטות לנהוג בדו"ח לוי כספר הדרכה שאין לסטות ממנו.

"אין כיבוש" - פיסקה מפרק הסיכום של הדו"ח
"אין כיבוש" - פיסקה מפרק הסיכום של הדו"ח

השר גלעד ארדן מהליכוד בירך על מסקנות ועדת לוי. "הדו"ח עושה צדק משפטי והיסטורי עם העמדות הפוליטיות המעוותות שעליהן התבסס דו"ח המאחזים של טליה ששון". גם השר ישראל כץ קרא להביא את הנושא לממשלה לענייני התיישבות: "הדוח עושה צדק היסטורי עם אלפי משפחות ביהודה ושומרון ומתקן את העוול שנגרם להם במשך שנים. על הממשלה לאמץ את הדו"ח וזאת על מנת להסיר חסמים ולאפשר את המשך הפעילות למען פיתוח, חיזוק וביסוס ההתיישבות ביהודה ושומרון".

שרת התרבות והספורט לימור לבנת, שיזמה לפני כמה חודשים את הקמת צוות המאחזים, מסרה בתגובה לדו"ח: "ממצאי הדו"ח של ועדת אדמונד לוי מוכיחים כי הדו"ח של טליה ששון הוא דו"ח מוטה פוליטי ויש לגנוז אותו אחת ולתמיד. אני מאמינה שהדו"ח של לוי סולל עכשיו את הדרך להסדרת יישובים ושכונות ביהודה ושומרון שנטענו לגביהם בעבר טענות שונות, אף שתושביהם התיישבו בהם בשליחות הממשלות ומתוך אהבת ארץ ישראל".

ח״כ דני דנון (ליכוד): "הדו"ח הוא יום חג להתיישבות. הוא יוציא את ערכי השמאל הרדיקלי מפסיקות בתי המשפט בנוגע ליהודה ושומרון ויקבור סופית את הדו"ח המסוכן של עו"ד טליה ששון".

ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי): "הדוח מנתץ לרסיסים את המנטרה של 'הכיבוש' מבחינת הדין הבינלאומי, סיסמא שהומצאה על ידי הערבים ועוזריהם מן השמאל האנטי ציוני – ואומצה אפילו על ידי אריאל שרון כשהפך את עורו. חייבים לסיים את הכיבוש המוסלמי של ארץ ישראל שהתרחש לפני 1,300 שנה ועדיין שורר בחלקים מסוימים של המולדת שלנו, וגרוע מזה, בלבבות ובמוחות מעוותים של כמה יהודים".

יו״ר מועצת יש״ע דני דיין: ״כל אדם הגון שנדרש לבחור בין אדמונד לוי, תחיה שפירא ואלן בייקר מצד אחד לבין טליה ששון מצד שני, יודע היכן באמת נמצאים המומחיות המשפטית, היושרה האישית וחוסר הפניות הפוליטיות״.

תנועת "שלום עכשיו" הגיבה: " ועדת לוי שכחה דבר אחד בדו"ח שלה: 2.5 מיליון פלסטינים. כמה נוח להתעלם מהמציאות" ומזכ"ל התנועה, יריב אופנהיימר, אמר, כי מסקנות הוועדה משולות למסקנות מופרכות כמו: "אין בעיות חניה בתל אביב", "הכדורגל הישראלי הוא מהטובים בעולם" או "הפלסטינים הם סוג של הולוגרמות מהלכות ואינם קיימים במציאות".

עו"ד תמר פלדמן, מנהלת המחלקה לזכויות האדם בשטחים, באגודה לזכויות האזרח: "מסקנות ועדת לוי מופרכות מבחינה משפטית ותכליתן – הכשרת והעמקת העוול, שממשלות ישראל מבצעות בפועל בשטחים במשך 45 השנים האחרונות. מפעל ההתנחלויות יצר מצב פסול של העדפה מוחלטת בכל תחומי החיים לאינטרסים של המתנחלים על פני אלה של הפלסטינים, תוך נישול האוכלוסייה הכבושה ממשאבי הקרקע והמים ופגיעה בזכויותיה הבסיסיות, כגון הזכויות לקניין, לחופש תנועה, לביטחון אישי, ומעל לכל – לשוויון בפני החוק. השלכותיהן ההרסניות של ההתנחלויות על זכויות האדם של האוכלוסייה הפלסטינית הן ההוכחה הניצחת לחשיבות של שמירה על הוראות המשפט הבינלאומי בכלל ודיני הכיבוש בפרט.

"אמנם מדינת ישראל מפרה חובות אלה במשך 45 שנה, אך אין ביכולתה של ועדה זו או אחרת לשנות את המשפט הבינלאומי, שאחת מתכליותיו העיקריות היא הגנה על זכויות האדם", אומרת עו"ד פלדמן. "מאז 1967 החזיקו ממשלות ישראל לדורותיהן בעמדה עקבית, שאינה משתמעת לשתי פנים, לפיה השטחים נתונים לתפיסה לוחמתית, כלומר, לכיבוש צבאי, ואינם מהווים חלק ממדינת ישראל. בעניין הזה יש הסכמה מוחלטת בין מדינת ישראל לבין יתר מדינות העולם, וכפירה בעמדה זו – מפי ועדה שמונתה על-ידי ראש הממשלה – היא שערורייתית".

בארגון "יש דין" אמרו בתגובה, כי הוועדה בראשות שופט בית המשפט העליון אדמונד לוי לבחינת ההתיישבות ביהודה ושומרון נולדה בחטא, כדי להכשיר פשע וביצעה את משימתה. אנשי הארגון סרבו להופיע לפני הוועדה ואומרים כי יבקשו מהיועץ המשפטי לממשלה לשמוע את חוות דעתם בעניין המאחזים, בטרם יחליט כיצד לנהוג בהמלצות הוועדה.

ב"קדימה" הדיעות חלוקות. ח"כ שלמה מולה קורא שלא לאמץ את הדו"ח של אדמונד לוי "מכיוון שזה יקבור סופית את תהליך השלום". לדבריו, "הדו"ח של אדמונד לוי נראה כדו"ח מוזמן של הימין הקיצוני. הדו"ח פוגע קשות בתדמיתה של מדינת ישראל ומונע כל אפשרות של התקדמות לכיוון תהליך השלום. הדו"ח הזה רק מחזק את ההתפרעויות של המתנחלים ונותן גושפנקה לעבירה על החוק".

לעומתו סבור ח"כ עתניאל שנלר – שעמד בשעתו בראשות ועדת המשנה לבחינת דו"ח טליה ששון –  כי "על הממשלה לאמץ את הדו"ח ולהופכו מחוות דעת משפטית – לאופרציה מעשית – בכל הקשור להתנהלות המינהל האזרחי ביהודה ושומרון".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן