Skip to content

ערב הסעודית: מעצרו של איש דת שיעי בכיר הצית גל מחאה שיעי

איש הדת השיעי, שייח' נימר א-נימר, מבקר חריף של ממשלת סעודיה ומראשי המחאה השיעית נגד שלטונות הממלכה, נעצר במחוז אל-קטיף במזרח הממלכה הסונית. בעקבות מעצרו הוצת גל חדש של מחאה שיעית שגבה את חייהם של שני שיעים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דובר משרד הפנים הסעודי, מנסור תורכי צוטט בסוכנות הידיעות הרשמית הסעודית כאומר: "אחד המסיתים ומחרחרי המדון, נימר באקר א-נימר, נעצר באל-עוואמיה אחרי שנפצע כאשר התנגד לכוחות הביטחון. האיש הועבר לבית החולים והוא צפוי להיחקר", הוסיף הדובר. דבר מעצרו של א-נימר נמסר קודם לכן על-ידי אחיו ועל -ידי קבוצת תמיכה שיעית.

"המשטרה הציבה מארב באל-עוואמיה, עצרה את מכוניתו של אחי כשהיה בדרכו בחזרה מן החווה שלו ואסרה אותו", אמר מוחמד א-נימר, אחיו של איש הדת. "למשמע החדשות, ניגשתי אל המקום ומצאתי את מכוניתו ריקה ומלאה בכתמי-דם" הוסיף האח. פעילים בארגון השיעי "צדק וזכויות אדם," אישרו את דבר מעצרו של נימר, הנחשב לאחד מראשי התומכים בהפגנות בקרב האוכלוסייה השיעית במחוז אל-קטיף שבמזרח הממלכה.

איש הדת השיעי נימר א-נימר
מנהיג ההתקוממות השיעית התנגד למעצר של כוחות הביטחון הסעודיים. איש הדת השיעי נימר א-נימר

במקביל למעצרו של א-נימר, הודיעה ממשלת ערב הסעודית ששני אזרחים נהרגו באזור אל-קטיף במזרח הממלכה, בעקבות מעצרו של איש הדת. משרד הפנים בערב הסעודית לא הכחיש את הדיווחים ודיווח גם על פציעתו של א-נימר במהלך מעצרו אמש. על-פי הדיווח, נפצע א-נימר מיריות ברגלו.

לאחר פעולת המעצר, התפרצו התושבים ויצאו להפגנות באזור אל-קטיף השיעי, שנחשב למוקד ההתקוממויות בממלכה. כתוצאה מההפגנה נהרגו שני תושבים: אכּבר א-שאח'ורי מהכפר אל-עוומאיה ומוחמד אל-פלפל מהעיר אל-קטיף.

דיכוי על רקע עדתי

רוב האוכלוסייה השיעית בערב הסעודית, כשני מיליון בני אדם, חיה במזרח הממלכה, שבו גם מצויים עיקר מאגרי הנפט העצומים של הממלכה. השיעים הסעודים מתלוננים כבר שנים ארוכות על דחיקתם לשוליים על-ידי שלטונות הממלכה. דיכוי השיעים התעצם הרבה יותר בשנים האחרונות, בעקבות החשד כי הם משתפים פעולה עם איראן השיעית וכי הם אינם נאמנים לממלכה, חשדות שהתגברו בעקבות ההפגנות השיעיות במקביל להפגנות "האביב הערבי" ברחבי המזרח התיכון.

הפגנות השיעים ברחובות החלו בפברואר 2011 בעקבות תקרית אלימה שהתחוללה בעיר הקדושה אל-מדינה בין עולי רגל שיעים לבין משטרת הדת הסעודית. המחאות הסלימו אחרי שהממלכה עמדה בראש כוחות ממדינות המפרץ שנכנסו לבחריין כדי לסייע בדיכוי התמרדות שיעית בת חודש נגד בית המלוכה הסוני של הנסיכות הקטנה.

איש הדת שנעצר אמש, נימר א-נימר, דרש בנובמבר שנה שעברה, אחרי שארבעה שיעים נורו למוות במזרח המדינה: "לשחרר את כל עצורי המחאות, ואת כל אסירי המצפון – סונים ושיעים". בהלווייה של אחד ההרוגים באותה תקרית אמר נימר: "אנו נחושים לדרוש את זכויותינו הלגיטימיות בדרכים לא-אלימות."

בדוח שפרסם ארגון אמנסטי הבינלאומי בחודש מאי האחרון נכתב שערב הסעודית אסרה מאות שיעים, גברים בעיקר, אבל גם ילדים, מאז חודש מרס 2011, בגין השתתפות בהפגנות לא-אלימות במזרח הממלכה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן