Skip to content

ועדת הכלכלה החלה לדון בהצעה לשחרר צרכנים מיחידות הנופש

בעלי יחידות נופש: "כבולים בחוזה שאי אפשר להשתחרר ממנו – אפילו קשישים לא זוכים לאוזן קשבת"; יוזם ההצעה ח"כ יואל חסון: אם לא תהייה פשרה, נהייה חייבים לתקן את החוק; קלאב הוטל: אלפי בעלי יחידות מרוצים ייפגעו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, החלה היום (שני) להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של ח"כ איתן כבל, שאוחדה עם ההצעה של חברי הכנסת יואל חסון ואופיר אקוניס, לתיקון חוק הגנת הצרכן והסדרת נושא ההתחייבויות בעסקאות לתקופות קצובות.

יו"ר וועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן
יו"ר וועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן

במהלך הכנת ההצעה לקריאה ראשונה, אישרה הוועדה את הצעת ח"כ חסון וח"כ אקוניס לאפשר לבטל עסקאות עם מכוני כושר בהודעה של חודש מראש, ובתשלום דמי ביטול של 5% מסכום העסקה או 100 שקלים לפי הנמוך מביניהם. עיקר הדיון היום עסק בהצעה של ח"כ חסון, לכלול גם אפשרות לשחרר בעלי יחידות נופש מהתחייבויותיהם. אולם מפאת קוצר הזמן ומורכבות הנושא הוועדה טרם הגיעה להכרעה והיו"ר שאמה-הכהן הבהיר כי דיון נוסף ייקבע בהקדם.

ח"כ חסון הזכיר כי הצעת החוק מבקשת לשחרר את הצרכנים מעסקאות כובלות ולהעביר מהעולם את הנעילה הזו. הוא הוסיף כי מצד אחד אין לדעתו מקום לשינויים בתחום החוגים, אך יש מקום להתערב בסוגיה הכואבת של חבילות הנופש. "עוסקים בסוגיה זו במשך שנים גם מבחינה משפטית, יש לה המון קורבנות ויש לנו הזדמנות לעשות תיקון היסטורי", הדגיש.

נציגת משרד המשפטים, לירון מאוטנר לוגסי, אמרה כי במהלך הדיונים המשפטיים, שמתקיימים משנת 2001, דחה היועץ המשפטי לממשלה, כממונה על האינטרס הציבורי, שלושה הסכמי פשרה שזכו גם להתנגדות המועצה לצרכנות. היא הוסיפה כי התיק עומד להתנהל עוד שנים ארוכות.

 

מ-225 שקלים דמי ניהול ל-2,219 

סגן יו"ר עמותת בעלי יחידות טיים שירינג בקלאב הוטל בטבריה, ניצן חרותי, סיפר כי אפילו אנשים קשישים בני 70 פלוס וגם בני 96, שלא מסוגלים לנצל את היחידה, לא זוכים לאוזן קשבת מהצד השני. לדבריו, ישנם חוזים ל-99 שנים ואפילו ל-999 שנים שיועברו בירושה. "אי אפשר למכור את היחידות, כי אף אחד לא רוצה לקנות", אמר.

הוא ציין כי במהלך השנים היו קפיצות בדמי הניהול של 80%-90% ואמר כי עד תחילת שנת 1989 עמדו דמי הניהול על 225 שקלים, ובתוספת מדד בלבד הם היו אמורים לעמוד היום על 950 שקלים, אולם הם זינקו ל-2,219 שקלים. "פעם זה היה חלום, היום הגענו למסקנה שהמלון הוא ברמה של 3 כוכבים ומטה והמחיר המקסימלי לחופשה דומה היא 1,200 שקל בלבד".

דינה מימון, בעלת יחידת נופש בקלאב הוטל באילת, הוסיפה כי האחזקה באילת עומדת על כ-2,800 שקלים בשנה. "אני מרגישה כבולה בהסכם שלא נותנים לי להשתחרר ממנו", אמרה מימון שציינה כי היא מוכנה להחזיר את היחידה ללא תמורה כלל.

 

300 יחידות נמכרו מתוך כ-30 אלף

עו"ד אלכס הרטמן, המייצג את קלאב הוטל, אמר כי יש אלפי בעל זכויות שמרוצים מהיחידה שלהם והם צפויים להיפגע מההצעה. הוא הסביר כי אם יתאפשר לשחרר מהתחייבות בעלי יחידות נופש, אזי הלקוחות המרוצים יצטרכו לשלם דמי אחזקה גבוהים יותר. לדבריו, ב-2001 היו 300 מקרים של העברת בעלות ולמיטב ידיעתו מדובר היה במכירה, מתוך כ-30 אלף יחידות. עוד הוא הוסיף כי משנת 2008 אפשרו ל-1,500 איש לבטל את התחייבותם, חלקם ללא עלות כספית וחלקם בעלות כספית. עוד טען עו"ד הרטמן כי לא מדובר בטובין או בשירות אלא בזכות שמהווה נכס, ולכן לא ניתן להחיל עליו את חוק הגנת הצרכן.

ח"כ חסון אמר בתגובה כי במסמך משפטי משנת 1996 טענה קלאב הוטל כי לא מדובר במקרקעין אלא בזכות שימוש. נציגת משרד המשפטים ציינה כי אם בעל היחידה לא מגיע לנופש במועד ובית המלון משכיר את היחידה למישהו אחר, הוא לא מפצה את בעל היחידה.

ח"כ חסון הבהיר כי בכוונתו לפעול לשינוי המצב. הוא אמר כי אם לא תהייה פשרה שמקובלת על המדינה, אז יהיה צורך בחקיקה. הוא אף הציע לבטל את כל ההסכמים באופן גורף ולהציע ללקוחות חוזה חדש, שיצטרך להיות אטרקטיבי ותחרותי.

היו"ר שאמה-הכהן אמר כי מדובר בנושא מורכב וסבוך שלא ניתן יהיה להגיע בו להכרעה בזמן קצר. הוא אף קיבל את הצעתו של ח"כ עמיר פרץ, לנסות לתאם בין הצדדים מועד לקיום דיון מקדים כהכנה לדיון בוועדה והבהיר כי הוועדה תקיים דיון נוסף וארוך בנושא, על מנת להגיע להכרעה.

1 Comment

  1. גיל
    21 ביולי 2012 @ 20:37

    בובלי משה רימה לאורך שנים אלפי משפחות שרכשו יחידות נופש אך אינם יכולות להשתחרר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן