Skip to content

החללית הישראלית הראשונה שתנחת על הירח – מגיעה מחר לכנסת

החללית הישראלית, של קבוצת IL Space, תהיה הקטנה ביותר שנחתה אי פעם על הירח - זאת תוך שימוש בידע הרב ובניסיון הייחודי הקיים בארץ בכל הנוגע לבניית לוויינים זעירים. מעבר לגאווה הלאומית, השראה ללימודי מדעים והשפעה על תדמית ישראל בעולם - הנחיתה הישראלית על הירח תוכיח שאפשר לבצע משימה מורכבת כזו בעשירית מהעלות בה בוצעה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מודל של חללית ישראלית ראשונה, המתוכננת לעשות את דרכה אל הירח בשנים הקרובות, יוצג מחר בוועדת המשנה לנושא החלל של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, בראשות ח"כ זאב אלקין.

מודל החללית הוא פרי יצירתם של כ-150 תלמידים ומדענים השותפים לפרויקט Space IL, שמטרתו עידוד חקר ולימוד החלל בקרב תלמידי ישראל והכשרת הדור הבא של מדעני חלל ישראליים.

תמונת הדמייה: חללית SPACE IL בדרך לירח
תמונת הדמייה: חללית SPACE IL בדרך לירח

Space IL נוסדה על ידי שלושה מהנדסים צעירים: יריב בש, כפיר דמרי ויהונתן ויינטראוב, ומשלהי 2010 היא פועלת כעמותה, ללא כוונת רווח, ששמה לה למטרה להנחית חללית על הירח ובמקביל, לתת השראה לבני הנוער ולקדם את החינוך הטכנולוגי-מדעי בארץ. המשימה של הקבוצה, המונה כיום צוות מוביל ועשרות מתנדבים, היא להפוך את ישראל למדינה השלישית בעולם, שתנחת על הירח.

IL Space היא הנציגה הישראלית היחידה המשתתפת בתחרות בינלאומית להנחתת חללית לא מאוישת על הירח, שסך הפרסים בה עומד על 30 מיליון דולר. הצוות מחויב לתרום את כספי הזכייה לקידום החינוך הטכנולוגי והמדעי בישראל ושואף לעורר בעזרת הפרויקט סקרנות ועניין בתחום המדעים בקרב הצעירים ולתרום לביסוסה של ישראל כאומת סטארט-אפ, יזמית וחדשנית.

החללית של קבוצת IL Space תהיה הקטנה ביותר שנחתה אי פעם על הירח, זאת תוך שימוש בידע הרב ובניסיון הייחודי הקיים בארץ בכל הנוגע לבניית לוויינים זעירים. מעבר לגאווה הלאומית, השראה ללימודי מדעים והשפעה על תדמית ישראל בעולם – הנחיתה הישראלית על הירח תוכיח שניתן לבצע משימה מורכבת שכזו בעשירית מהעלות בה בוצעה עד היום. טכנולוגיה זו תאפשר בעתיד לאנושות לחקור עשרות יעדים שלא היינו יכולים להגיע אליהם.

בין הגורמים הרבים המשתתפים בפרויקט: התעשייה האווירית, מכון ויצמן, הטכניון, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת בן-גוריון, אירונאוטיקס, רפא"ל, אלביט וגילת. שיתוף הפעולה היוצא דופן הוא למעשה הפעם הראשונה בה חוברים יחד נציגים מכל הגופים הנוגעים לתעשיית החלל הישראלית: חברות ממשלתיות, עסקיות ואקדמיה.

הקבוצה רוצה להפוך את החיסרון ליתרון: ישראל היא המדינה היחידה בעולם, שכל הטכנולוגיות שרלוונטיות לפיתוח כאמור נמצאות במרחק של שעה אחת זו מזו. שיתוף הטכנולוגיות והעלות הנמוכה של ייצור החללית הייחודית אמורות להוות אבן דרך לחברות בכל העולם לאפשרות ההגעה לחלל ולשימוש בו, שהולך ומתפתח.

קבוצת IL Space משלבת בני נוער רבים, הן בתכנון המסע לחלל (דה פקטו!) והן בפעילויותיה החינוכיות, כשעיקר מאמציה מתרכזים בילדי חטיבת הביניים, אשר נמצאים בנקודת הזמן החשובה בה הם נדרשים לבחור מגמה לתיכון ואת כיוונם לעתיד.

קבוצת IL Space, המונה מעל ל-150 חברי צוות, משלבת בעשייה בני נוער רבים וכבר כיום פעילים במסגרת הפרויקט כ-200 מתנדבים בגילאי 13-18 העוסקים במגוון נושאים: מציאת אתר נחיתה לחללית על פני הירח, פיתוח פורטל אינטרנטי להצגת סטטוס המשימה ושותפות בחשיפת הפרויקט וחשיבותו לבני נוער נוספים.

בנוסף נערכות פעילויות חינוך רבות, המשלבות הרצאות ומפגשים עם בני נוער וילדים מכל חתכי האוכלוסין, בכל רחבי הארץ. עד כה נחשפו לפרויקט – בדרך זו בלבד – יותר מ-14,000 ילדים ובני נוער מבתי ספר ברחבי הארץ (בנימינה, תל אביב, חיפה, אשדוד, באר שבע ועוד). את הפעילות החינוכית מבצעת העמותה בעיקר בעזרת מתנדבים ומשתפת פעולה עם ארגונים רבים בהם: קרן רמון, נוער שוחר מדע ומכון דוידסון.

משקלה של החללית צפוי להיות כ-90 קילו וגודלה יהיה כ – 8080X סנטימטר (בעת שיגור). לקראת הנחיתה צפויות רגלים קפיציות מיוחדות להיפתח ואז תתנשא לכ-1.60 מטר. החללית תורכב באולם שילובי הלוויינים על ידי מהנדסים ומומחים במגוון של תחומים ובתנאים מיוחדים וסטריליים של חדר נקי. החללית צפויה להיות הקטנה ביותר שאי פעם נחתה על הירח ובכך להראות שאפשר לבנות חלליות קטנות וחכמות, אשר עולות פחות מעשירית מחלליות קודמות.

העובדה שהחללית כל כך קטנה מאפשרת לה גם לתפוס "טרמפ" לחלל על גבי לווין תקשורת גדול (השוקל כ-4 טונות) – כאשר משגרים את הלווין, מחברים אליו את החללית הקטנה וכך חוסכים עלויות משמעויות בשיגור. היום החללית בשלבי תכנון מתקדמים, ועברה לפני כחודש ביקורת מקיפה של תעשיה אווירית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן