Skip to content

ברכות וגינויים במערכת הפוליטית. אמנון דנקנר: "פרקליט המדינה צריך להתאבד"

לצד ברכות חמות על הזיכוי ברוב האישומים מפי חברי כנסת מקדימה ומש"ס מבקשים ח"כים מהליכוד, מהבית היהודי, מהעבודה וממרצ להזכיר: "לראשונה בישראל הורשע ראש ממשלה בהפרת אמונים". לראש הממשלה לקח כעשר שעות להגיב. בתגובה שהפיצה הערב לשכתו נאמר: "ראש הממשלה בנימין נתניהו נותן אמון מלא במערכת המשפט בישראל ומברך את אהוד אולמרט על הזיכוי בשניים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תגובות מעורבות נשמעות במערכת הפוליטית על זיכויו של אהוד אולמרט מרוב האישומים במשפטו והרשעתו בסעיף הפרת האמונים, בפרשת מרכז ההשקעות.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב רק כ-10 שעות, לאחר פסק הדין של אהוד אולמרט. בתגובה שהפיצה הערב לשכתו נאמר: "ראש הממשלה בנימין נתניהו נותן אמון מלא במערכת המשפט בישראל ומברך את אהוד אולמרט על הזיכוי בשניים משלושת הסעיפים שבהם הואשם".

יו"ר קדימה, המשנה לרה"מ השר שאול מופז, אמר כי הוא ותנועת קדימה מברכים את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט חבר התנועה ומי שהיה היו"ר שלה, על זיכויו בסעיפים המרכזיים במשפטו. "לאהוד אולמרט זכויות רבות בתפקידים המגוונים שמילא בשירות המדינה, כיו"ר קדימה וכראש ממשלת ישראל", אמר מופז.

אולמרט. זיכוי והרשעה שמעוררים תגובות סותרות (צילום: אנטוניו מילנה, ויקימדיה)
אולמרט. זיכוי והרשעה שמעוררים תגובות סותרות (צילום: אנטוניו מילנה, ויקימדיה)

מי שהתרגש באמת מזיכויו של אהוד אולמרט מרוב האישומים היה חברו הקרוב ומקורבו, יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ רוני בר-און. בר-און תיאר את הרגשתו כ"אושר שאני לא יכול לתאר במילים" ואמר כי גם גורל התיק בפרשת הולילנד יהיה זיכוי לאולמרט. "העד בפרשת הולילנד הוא כלום. אפילו עוד יותר מהעדים בפרשות שהיו בתיקים של טלנסקי וראשון-טורס".

בר-און גם קרא למערכת הפוליטית לערוך חשבון נפש. "הדיחו ראש ממשלה מכהן מצוין. איש שהיה קרוב להישגים שישראל זקוקה להם ולא תגיע להם כתוצאה מהתערבות מבחוץ".

גם ח"כ יואל חסון (קדימה) בירך את אולמרט על זיכויו. "אני שמח על זיכויו של אולמרט. אין ספק כי עוול גדול נעשה לאחד מראשי הממשלה הטובים שהיו לנו. זהו יום הכיפורים של פרקליטות המדינה ועל פרקליט המדינה לדור לשקול את המשך דרכו", אמר ח"כ חסון. "הציבור הישראלי מבין עכשיו  כי הדיחו כאן ראש ממשלה מכהן על לא-כלום ושום דבר. זיכויו הבוקר סולל את חזרתו של אולמרט למערכת הציבורית והפוליטית, שדמותו חסרה בה בשנים האחרונות".

קולות של תמיכה נשמעו גם מכיוונה של ש"ס. "תנועת ש"ס מחזקת ומברכת בחום את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ואת בני משפחתו לאחר הסבל הרב שעברו בשנים האחרונות".

אולם התגובה השנויה ביותר במחלוקת לא נשמעה מפי פוליטיקאי, אלא מפיו של אמנון דנקנר, עורך "מעריב" לשעבר וחברו הקרוב של אולמרט. דנקנר הטיח דברים קשים בפרקליט המדינה משה לדור. "הוא גרם לכך שממשלה בישראל נפלה ושראש ממשלה התפטר", אמר. "הוא הביא בסופו של דבר לכך שהחיים של מיליוני ישראלים שונו ולפי דעתי שונו לרעה. הוא עשה פוטש משפטי בדרך נלוזה ועקלקלה. הוא צריך להתבייש, לעשות חשבון נפש ולהרהר בגורלו. יש אומרים שלאור פסק הדין, פרקליט המדינה צריך להתפטר. אני אומר שפרקליט המדינה לא צריך רק להתפטר, הוא צריך להתאבד".

הפרקליטות צריכה לבדוק את עצמה. יצחק לבני
הפרקליטות צריכה לבדוק את עצמה. יצחק לבני

חבר נוסף של אולמרט, מפקד גלי צה"ל לשעבר, יצחק ליבני, אמר: "הפרקליטות צריכה לבדוק את עצמה, בייחוד לאור העובדה שאולמרט איבד את כיסאו לפני משפט, זה עניין רע מאוד ובכל זאת לא נכון שהתינוק המשפטי ייפול ביחד עם המים האלו".

ח"כ כרמל שאמה-הכהן מהליכוד מתח ביקורת על התנהלותם של מקורבי אולמרט: "ראש הממשלה לשעבר הורשע פה אחד בהפרת אמונים, והתקשורת ומקורביו חוגגים כאילו הוא זכה בפרס נובל. יש מי שהעז לקרוא לפרקליט המדינה להתאבד, ונראה שמי שכבר התאבדה היא דווקא הבושה", אמר שאמה.

ראש האופוזיציה, שלי יחימוביץ', הגיבה על פסק דין אולמרט: "מערכת שלטון החוק על כל רכיביה נהגה במקצועיות, באומץ לב ובלא משוא פנים". יחימוביץ' הזהירה מפני ההשתלחות בשעות האחרונות כלפי פרקליטות המדינה בשל זיכויו של אולמרט בשניים מתוך שלושת האישומים. "לפגיעה בפרקליטות עלולות להיות השלכות חמורות על עשיית הצדק. לראשונה בישראל הורשע ראש ממשלה בהפרת אמונים. על המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט להמשיך ולנהוג בראשי ממשלה, נשיאים, ושאר בעלי עוצמה פוליטית וכלכלית כפי שהן נוהגות באזרחים רגילים, ועל אזרחי המדינה להיות גאים בכך שדין שועי ארץ כדין אזרח מן השורה".

זהבה גלאון. "פוליטיקאי מושחת"

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון: "הרשעתו של אולמרט בהפרת אמונים צריכה להרחיקו מהמערכת הפוליטית לתמיד. ראש ממשלה בישראל אינו יכול להיות מורשע אפילו בעבירה אחת, ואסור שהזיכוי מחמת הספק בעבירות הנוספות יטשטש עובדה זו. העובדה שאולמרט הורשע בהפרת אמונים היא חמורה ביותר וצריכה להרחיק אותו מהמערכת הפוליטית לתמיד".

 גלאון הוסיפה: "מהכרעת הדין עולה דמות של פוליטיקאי מושחת, שהשתמש בשררה כדי להעשיר את עצמו ומקורביו. אין בזיכוי הפלילי משום זיכוי מוסרי וערכי, ואין בו משום להלבין התנהגות מושחתת. הכרעת הדין מדגישה את הצורך להמשיך ולהגן על עצמאותה של מערכת אכיפת החוק ובתי המשפט בישראל".

יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל: ״הרשעת ראש ממשלה לשעבר בהפרת אמונים, היא יום קשה, כתם שחור לישראל ומשבר קשה באמון הציבור בהנהגה ובנבחרי הציבור בישראל. "עם זאת", אמר אריאל, "הזיכויים הם יום כיפור לפרקליטות ומעידים כי לקתה במחדלים חמורים ואין מנוס מהקמת גוף ביקורת אמיתי לפרקליטות, חיצוני ובלתי תלוי, שיחקור ויבדוק את צורת ההתנהלות ודרך קבלת ההחלטות שלה״.

ח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד) קראה בתגובתה: "לשים יד על העומד בראש פירמידת השחיתות ולא על שליחיו". לדבריה, "כל הסובבים את אולמרט ממשיכים להיות מורשעים והוא ממשיך לחמוק ממרבית האישומים".

ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי): ״הרשעתו החלקית של אולמרט היא הוכחה שבראש מדינת ישראל עמד עבריין מושחת ומתוחכם שהצליח להחליק מהרשעה כבדה יותר מחמת הספק. אבל לאזרחי ישראל אין ספק והם לא היו רוצים לראות אותו או מי מסוגו חוזר למערכת הפוליטית. האיש שהעטה קלון על המדינה כולה והפך את המדינה למכרה הזהב הפרטי שלו צריך להיעלם מהמערכת הציבורית״.

חבר הכנסת זבולון אורלב (הבית היהודי), שהיה יו"ר הוועדה לביקורת המדינה בתקופה שבה פורסמו דוחות מבקר המדינה בפרשות אולמרט הגיב על הכרעת הדין: "זהו יום חג למושחתים במערכת השלטונית. אף שבית הדין הרשיע את אולמרט בפרשת מרכז ההשקעות, הזיכוי מחמת הספק ויתר הפרשיות יש בו מסר של איתות ועידוד למושחתים בממשלה, בכנסת וברשויות המקומיות כי הם תמיד יוכלו ליהנות מהספק, שהסיכוי הגבוה שלהם להימלט מהכרעות דין מרשיעות הוא גבוה וכי הפשע משתלם".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן