Skip to content

אושרה הצעת חוק למאבק כלכלי בתכנית הגרעין האיראנית

מוטב מאוחר מאשר אף פעם: אושרה סוף סוף, לקריאה שניה ושלישית, הצעת חוק למלחמה כלכלית בתכניתה הגרעינית של איראן. על פי הצעת החוק, סנקציות יוטלו על גורמים המסייעים לאיראן בקידום תכנית הגרעין שלה. נקבעו מגבלות על תאגידים המקיימים קשר עסקי עם איראן, לטובתה או בשטחה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת החוץ והביטחון, בראשות חבר הכנסת רוני בר און (קדימה), אישרה היום (שלישי) את נוסח הצעת חוק המאבק הכלכלי בתכנית הגרעין של איראן, לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

רוני בר-און: מלחמה כלכלית בתכנית הגרעין. (צילום: אתר הכנסת)
רוני בר-און: מלחמה כלכלית בתכנית הגרעין. (צילום: אתר הכנסת)

על פי הצעת החוק, סנקציות יוטלו על גורמים המסייעים לאיראן בקידום תכנית הגרעין שלה. נקבעו מגבלות על תאגידים המקיימים קשר עסקי עם איראן, לטובתה או בשטחה. עוד מוצע בהצעת החוק כי תוגבל פעילות כלכלית מול גורמים שהוכרזו גורמים זרים מסייעים וכן תוגבל האפשרות להשקיע בתאגידים שהוכרזו כמקיימים קשר עסקי עם איראן.

על פי ההצעה, יוטלו על גורמים שהוכרזו המגבלות למניעת אפשרות ליהנות מזכויות כלכליות שמקורן במדינת ישראל, ובהן התקשרויות במכרזים, קבלת זיכיונות או רישיונות וקבלת סיוע כלכלי מהמדינה. בנוסף קובעת הצעת החוק להקים מטה סנקציות במשרד האוצר, שיהיה אחראי על גיבוש המלצות לקביעת הגורמים המוכרזים כגורמים מסייעים.

עו"ד שוקי פרידמן, יו"ר ועדת הסנקציות נגד איראן במשרד ראש הממשלה, ציין כי הכוונה בהצעת החוק היא ליצור סטנדרט גבוהה מאוד, שיהווה דוגמה עבור שאר מדינות העולם. לדבריו, לא יעלה על הדעת שחברה שסוחרת עם איראן תיהנה מפירות הקשר הכלכלי עם ישראל. בסוגיות מסוימות בהצעת החוק החמרנו מעבר לדרישות שהציבה ארה"ב, אנחנו עושים היום היסטוריה. אנחנו מודעים לכך שיהיו חברות ישראליות שייפגעו כלכלית כתוצאה מהמגבלות, אבל זה המחיר במאבק באיראן.

נציג התאחדות התעשיינים, דני קטריבס, הדגיש כי במימוש הצעת החוק, חייבים לשמור על האיזון והשקיפות של כל הגורמים, כדי להבטיח שאנשי עסקים ישראלים לא יגלו רק בסוף התהליך כי הם מקיימים קשר אסור ומכאן שהם מוגדרים כעבריינים.

יו"ר הוועדה, ח"כ בר און, סיכם כי חשיבות החוק היא מעבר למימוש תכליתו כחלק מהמאבק הכלכלי בתוכנית הגרעין האיראנית. בהרבה מאוד פורומים מציינים שיש להשאיר את כל האופציות על השולחן והמאבק הכלכלי הוא חלק מאותן אופציות. עוד הוסיף ח"כ בר און, כי החוק מהווה מעין מצפן ערכי ומוסרי של מדינת ישראל, ממנה מצפים לשמש דוגמה ומופת למדינות העולם. הגם שבאכיפת החוק קיימת אפשרות שהדבר יצר את צעדיהם של גורמים בקהילה העסקית בישראל, הרי שהדבר נדרש כחלק מהמאמץ האזרחי נגד איראן. בהקשר זה, ראוי כי נפעל על פי המודל של נאה דורש נאה מקיים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן