Skip to content

לוב: מסתמן ניצחון למתונים בבחירות לפרלמנט

לוב הולכת לראשונה לבחירות דמוקרטיות מאז הפלת משטר הרודנות במדינה. בניגוד להערכת המוקדמות ולתוצאותיהן של בחירות במדינות אחרות שבהן היכה "האביב הערבי", בלוב יש סימנים ראשונים לעלייתם של כוחות מתונים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בבחירות שהתקיימו בשבת האחרונה, הבחירות הראשונות שנערכות בלוב מאז שנת 1965, מסתמן כי המנצחת הגדולה היא "קואליציית הכוחות הלאומיים", גוף של כ-60 ארגונים שהתאחדו סביב הנהגתו של מחמוד ג'יבריל, פרופסור למדע המדינה שהתחנך בארה"ב ואשר שימש כראש ממשלת המעבר בעיר בנגאזי, לאחר הפלתו והריגתו של הרודן מועמר קדאפי. נראה כי המגמה בלוב שונה מן המצב בתוניסיה, מצרים ומרוקו, שבהן העניקו האביב הערבי ורוחות השינוי שהביא עימו, חיזוק פוליטי משמעותי לאסלאמיסטים.

אישה לובית מצביעה בקלפי בטריפולי ביום שבת האחרון (GIANLUIGI GUERCIA/AFP/GettyImages)
אישה לובית מצביעה בקלפי בטריפולי ביום שבת האחרון (GIANLUIGI GUERCIA/AFP/GettyImages)

"קואליציית הכוחות הלאומיים" התמקדה במהלך קמפיין הבחירות שלה, שנמשך כשבועיים בלבד, בנושאים כגון זכויות אדם ושילוב מוגבר של נשים בכל רבדי החברה, כמו גם קידום של נאמנות רבה יותר למדינה, להבדיל מנאמנות שבטית. ה"קואליציה" מאופיינית בליברליזם, אולם בניגוד לחיצי הביקורת שנורו אלה מכיוון הפלג הלובי של האחים המוסלמים, לא מדובר בגוף חילוני לחלוטין. כמה מן הקבוצות הלוקחות בה חלק דוגלות באסלאם מתון. מחמוד ג'יבריל עצמו הוא אינטלקטואל "שנברא בצלם המערב" ונחשב למזוהה עם נטיות ליברליות, אולם מאידך, הקפיד להציג את עצמו במהלך מערכת הבחירות כמי שמחובר להוויה המוסלמית ומתפלל חמש פעמים ביום. "השריעה", אמר לאחרונה, "צריכה להיות אחד ממקורות החקיקה בלוב החדשה, אך לא היחידה".

כ-1.2 מיליון בני אדם, כ-65 אחוזים מכלל בעלי זכות הבחירה בלוב, לקחו חלק בהצבעה. ספירת הקולות טרם הסתיימה אולם בקלפיות המרכזיות בפרברי הבירה, במערב לוב ובעיר מיסרתה, זכתה "קואליציית הכוחות הלאומיים" לשלושת רבעים מכלל הקולות שנספרו עד כה. מפלגת "הצדק והפיתוח", הזרוע הפוליטית של הפלג הלובי של האחים המוסלמים, שנחשבו, כמו במצרים, לגוף בעל  התשתית הפוליטית המבוססת ביותר, הצליחו פחות מן המצופה.

חשוב לציין, עם זאת, כי בלוב, בניגוד למצרים, מערכת הבחירות הנוכחית לא הייתה בהכרח שוק חופשי של רעיונות חדשים אלא נעה על פי הקווים הישנים של נאמנויות שבטיות. 40 שנה של דיקטטורה מנעו את התפתחותה של חברה אזרחית דינמית והנאמנויות השבטיות הן עדיין הדומיננטיות. מחמוד ג'יבריל עצמו, יש לציין, הוא בן השבט הגדול במדינה, שבט הוורפאלה.

בבחירות הנוכחיות ייקבע פרלמנט זמני שיכהן במשך שנה ויהיה אמון על ניסוח חוקה למדינה ובחירת ממשלה זמנית. הוא יהיה מורכב מ-200 מושבים, ש-10% מהם שוריינו לנשים. על אף המגמה המסתמנת, עדיין מוקדם לקבוע מה יהיה אופיו של הפרלמנט שיתהווה עם פרסום תוצאות האמת הסופיות, משום שלמפלגות השונות הוקצו רק 80 מושבים. 120 הנותרים נועדו למתמודדים עצמאיים. "בעת זו", אמר היום חנאן סאלח מארגון זכויות האדם Human Rights Watch, "אנחנו עוד לא יודעים מהי התפלגות הקולות בין המתמודדים העצמאים, ונתון זה יכול לשנות את פני הדברים".

מחמוד ג'יבריל (Nader Daoud / World Economic Forum)
המועמד המוביל להנהגת לוב החדשה. מחמוד ג'יבריל (Nader Daoud / World Economic Forum)

דרך חדשה, בעיות ישנות

הבחירות עצמן התנהלו בשקט יחסי. "ראוי לציין שהלובים יצאו לקלפיות ללא חשש", אמר אלכסנדר גרף למבסדורף מן האיחוד האירופי ששימש שמשקיף בבחירות. "לאחר מלחמה איומה והתמודדות עם רודן, אנחנו בתהליך של כינונה של דמוקרטיה חדשה, צעד אחר צעד", אמר היום עות'מאן בן סאסי, חבר מועצת המעבר הלאומית, לסוכנות הידיעות AFP.

עם זאת, במזרחה של המדינה נרשמו כמה מקרים אלימים במהלך הבחירות. מזרחה של לוב נודע כאזור הרגיש ביותר במדינה, המאופיין בשבטיות גבוהה ובדרישה לאוטונומיה, דרישה שזכתה לסירוב נחרץ מצד המועצה הלאומית הזמנית בטריפולי, שרואה בה איום על שלמותה של לוב. ביום שלפני הבחירות נחסמו כבישים מרכזיים באזור שדות הנפט שבמזרח על-ידי חמושים, בהפגנה ברורה של כוח באזור החשוב ביותר לכלכלתה של לוב. ביום הבחירות נפרצו ארבע קלפיות על ידי מפגינים שקראו לאוטונומיה למזרח, ומחו על אפליית האזור המזרחי, שקיבל רק 60 צירים בפרלמנט, בהשוואה ל- 102 הצירים שקיבל המערב.

מקרים אלו הם סימבוליים לאתגר האמיתי שיעמוד בפני לוב בשנים הבאות – ההתמודדות עם השד השבטי, השד שהפלתו של קדאפי שחררה מן הבקבוק ושיעמיד את הממשלה הלובית החדשה באתגרים רבים בשנים הבאות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן