Skip to content

גל חום כבד – הישמרו מהסכנות ושתו הרבה מים

לנוכח הזינוק בטמפרטורות ומזג האוויר ההביל שפוקד השבוע את ישראל, מפרסם היום מד"א הנחיות לציבור כדי לצמצם נזקים אפשריים בגוף: לשתות מעבר לתחושת הצימאון, להימנע מחשיפה ממושכת לשמש ולשמור על התינוקות, הילדים, הקשישים והמוגבלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בימים אלה פוקד את ישראל גם חום כבד והטמפרטורות צפויות להמשיך ולעלות עד סוף השבוע. החום הכבד השורר כבר היום בכל חלקי הארץ עלול לסכן חיי אדם ותשומת הלב צריכה להינתן לתינוקות, ילדים וקשישים. במד"א ערוכים לגל החום הפוקד את ישראל.

עוד דרך להתמודד עם החום. "מלחמות המים" בכר רבין בת"א השבוע (צילום: דן בר דוב)
עוד דרך להתמודד עם החום. "מלחמות המים" בככר רבין בת"א (צילום: דן בר דוב)
(צילום: דן בר דוב)
(צילום: דן בר דוב)

על מנת לצמצם למינימום את הפגיעות בנפש מפאת החום הכבד, מפרסם היום מד"א את ההנחיות לציבור, שיאפשרו שמירה על חיי אדם.

על מנת למנוע פגיעת התייבשות, ממליץ מד"א להישמר בדרכים הבאות: הרבו בשתיית נוזלים: יש לשתות כמויות מספיקות של נוזלים אף מעבר לתחושת הצימאון. מומלץ לחלק את השתייה לכמויות קטנות וללגום כמויות אלה אחת לכמה דקות. שתייה קרה עדיפה על פני שתייה חמה. הרבו בשתיית מים על פני כל שתייה ממותקת.

יצאתם מהבית? יש להקפיד על מנוחה במקום מוצל וקריר. יש לוודא הגנה מפני השמש, בעיקר בקרב תינוקות וילדים – באמצעות כובעים, קרם הגנה ולבוש מתאים.

תינוקות ברכב: יש להימנע לחלוטין מהשארת ילדים ותינוקות ברכב סגור. הטמפרטורה ברכבים סגורים מזנקת בתוך דקות ועלולה לגרום למכת חום ואף למוות. אין להשאיר תינוקות וילדים ללא השגחה ברכב – גם אם משאירים ברכב חלונות פתוחים! במידת הצורך, יש להשאיר עבורם שתייה קרה, מזגן דולק ומבוגר אחראי ברכב.

פעילות ספורטיבית: יש להימנע לחלוטין מפעילות ספורטיבית במהלך שעות החום הכבד. אם מבצעים פעילות ספורטיבית בשעות הערב ולאחר עומס החום, יש לשים לב להקפיד על שתייה מרובה ועל הפחתת מאמץ.

יוצאים לים? יש להקפיד על מריחת הגוף בקרמים בעלי מקדמי הגנה גבוהים ביותר, להימנע מחשיפה ארוכה לשמש ולהימנע משהייה בחופים בשעות החום הכבד. עדיף לרחוץ בים בשעות הבוקר ובשעות אחה"צ, אז הטמפרטורות נוחות יותר. בנוסף, יש לשים לב לרחוץ רק בחופים מוכרזים בהם יש מציל.

עובדים המצויים תחת השמש וחשופים לעומס חום כבד: יש לקחת הפסקות ארוכות יותר בצל או במקום ממוזג ולהרבות בשתייה.

אם מופיעים סימני התייבשות – דוגמת כאבי ראש, סחרחורות או חולשה, יש להפסיק מיידית כל פעילות גופנית, לשהות במקום מוצל וקריר ולהרבות בשתייה, אף מעבר לתחושת הצימאון.

במידה שמופיעים סימני פגיעת חום, דוגמת התעלפות, יש להזעיק את מד"א באמצעות חיוג למוקד 101. עד הגעת צוותי מד"א, יש לבצע קירור מיידי של הנפגע תוך הפשטתו מבגדיו, התזת מי ברז והשבת רוח על גופו.

תשומת לב מיוחדת: יש לשים לב במיוחד לתינוקות, ילדים, קשישים ומוגבלים. הורים לתינוקות ופעוטות צריכים לשים לב להתנהגותם ולוודא שאינם מראים כל סימן להתייבשות או מכת חום. בנוסף, יש לוודא הימצאות שתייה בסמוך אליהם ושהילדים נמצאים כל העת במקום מוצל. משפחות שלהן קרובים קשישים או מוגבלים – ראוי שייתנו עליהם דעתם, יגיעו לבקרם בתכיפות גבוהה מהרגיל ויהיו עימם בקשר טלפוני, על מנת לוודא שבקרבתם שתייה קרה וכי הם מצויים במקום מוצל וקריר ואינם מראים כל סימן להתייבשות או פגיעת מכת חום.

מנכ"ל מד"א, רמ"ג אלי בין: "צוותי מד"א עומדים הכן לקראת פגיעות אפשריות מפאת החום הכבד שצפוי לפקוד את ישראל בימים הקרובים. אני ממליץ לכל בית ישראל להישמע להנחיות מד"א ולעשות כל שביכולתם על מנת להימנע מפגיעות החום הכבד. בכל צורך, עומדים לרשות הציבור צוותי מד"א המיומנים שיעניקו מענה מידי לכל פגיעה שעלולה להתעורר".

1 Comment

  1. מיטל
    11 ביולי 2012 @ 12:19

    בוודאי! תמיד לקחת בקבוק מים… אני מאז ששמתי אצלי בר מים יותר נוח פשוט למזוג לבקבוק ולקחת לכל מקום…

    גם לא יזיק לשים קערה עם מים לבעלי חיים ברחוב

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן