Skip to content

הורגים את התכנית "הכל דיבורים" ומחריפים עיצומים: עוד פרק בסאגה של רשות השידור

רשות שידור מקרטעת וסכנה לתכניות דגל, מניבים איום בהחרפת העיצומים מצד עובדי רשות השידור שחלקם פרשו עם תשלומי פנסיה מעליבים עקב הסחבת ביישום הרפורמה. דיון בועדת הכלכלה של הכנסת חשף את הספינים של הממשלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש האגף הכלכלי במשרד ראש הממשלה, אמיר ברקן, העלה בדיון בוועדת הכלכלה תביעות להורדה סמלית של אגרת הטלוויזיה, במקביל להעלאת האגרה הנגבית במסגרת רשיון הרכב. חבר הכנסת נחמן שי זיהה את המניעים למהלך: "זה נשמע שאתם אומרים לציבור, שאם הוא רוצה רפורמה, שישלם. אתם מורידים אגרה שקשה לגבות ומעלים אגרה שקל לגבות – והפראיירים ימשיכו לשלם. אין סיבה להעלות את אגרת הרדיו וצריך אולי לעצור את ההפחתה או למתן אותה". ח"כ שי התייחס גם לאפשרויות של הגדלת זמן תשדירי השירות והכנסת פרסומות ואמר, כי צריך לבחון את זה למרות שברור לו שמדובר בנושא שיזעזע את אמות הספים וצריך לנהוג בו בזהירות.

נחמן שי (צילום: ויקימדיה)

ברקן הציג את ההצעות שהעלה כתנאי לחתימת הסכם המימון, ולפיהן תופחת אגרת הטלוויזיה בכשמונה עשר שקלים בשנה (כחמישה אחוזים), שיגיעו לסכום מצטבר של מאה שקלים בשש השנים הבאות, ובה בעת תועלה בהדרגה האגרה ברשיון הרכב עד לסך של חמישים שקלים במהלך שש שנים אלה, עד לשנת 2018.

הדברים נאמרו בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, שדנה בהמלצות שהגישה הוועדה שבחנה חלופות לאגרת רשות השידור ולאופן גבייתה.

ברקן אמר, כי יש כוונה לשלב את תיקון החקיקה הדרוש בהצעת חוק אחרת של ח"כ שי חרמש, המבקש לפטור מתשלום אגרה בעלי מקלטים שאינם משמשים לקליטת שידורים בעיקר באולמי שמחות.

היועצת המשפטית של ועדת הכלכלה, עו"ד אתי בנדלר, תקפה הצעה זו לשלב את הצעות החוק, שנתפסה בעיניה כ"תפיסת טרמפ" על הצעת החוק של חרמש: "הצעת החוק של ח"כ חרמש עוסקת במקלטים שאינם קולטים שידורים והממשלה מתכוונת לקחת טרמפ עליה כפלטפורמה לנושא שקשור אכן לאגרה המשולמת לרשות השידור, בין בישירות ובין באמצעות אגרת רישיון רכב, בתיקון לפקודת התעבורה. למיטב הבנתי, הדבר אינו תקין ולא יכול להיעשות בדרך הזאת. ברור שלא ניתן לקחת כל הצעת חוק שהתקבלה בדיון מוקדם ולהלביש עליה כל תיקונים שרוצים, שיש ביניהם זיקה להצעת החוק, כי אחרת לא יהיה לכך גבול וגם הממשלה לא תאהב את הדבר. אני לא סבורה שאפשר להרחיב את הצעת החוק של ח"כ חרמש, באופן שתהווה פלטפורמה לטיפול בכלל באגרת רשות השידור ובפקודת התעבורה. לדעתי, הממשלה צריכה להתכבד ולהגיש הצעת חוק נפרדת בעניין הזה או למצוא פלטפורמה אחרת".

במהלך של כיפוף ידיים, טען ברקן כי המהלך נועד לזרז את יישום הסכמי הרפורמה שעה שהכנסת עומדת לצאת לפגרה, וכי ח"כ חרמש הסכים באופן עקרוני לשלב את הדברים בהצעתו. "החלופה היא, שהשר לא ישתמש בסמכותו להפחתת האגרה ונמתין למושב הבא. אנחנו בזמן פציעות, כי כולנו מחכים להכרעות בכנסת. בלי ועדת החלופות לא ייחתם הסכם המימון שהרפורמה תלויה בו", אמר ברקן.

"אי אפשר לחכות עוד כמה חודשים"

יו"ר אגודת העיתונאים, דני זקן, אמר כי "אי אפשר לחכות עוד כמה חודשים, זה לא יקרה. הרשות כבר היום מקרטעת בארבעה פנצ'רים בשלושת הגלגלים שאין לה. כוכבים לא יכולים לקבל חוזה והורגים את תוכנית הדגל "הכל דיבורים". בשטח הכל בוער, התחלנו לא מזמן בעיצומים, בסופו של דבר לא ניתן יהיה להימנע מפגיעה רצינית יותר". לדברי זקן, אחרי שלושים שנות עבודה, יש עובדים שפרשו עם פנסיה של 3,000 שקלים ואם לא תצא מפה בשורה בימים הקרובים, העיצומים יחריפו ויפגעו בכל השידורים בכל הרשתות של קול ישראל וערוץ 1 כולל דברים גדולים שעומדים לקרות בקרוב".

יו"ר רשות השידור, אמיר גילת, אמר כי הרשות נערכת עם שני תקציבים לשנה הבאה, האחד במקרה שהרפורמה יוצאת לדרך והשני במקרה שלא. "אנחנו כבר ביולי ואי אפשר לחכות יותר, צריך להחליט מה עושים ואם אין רפורמה יש לכך השלכות. נעשים מאמצים לסגור את נושא הרפורמה אך יש עדיין פערים בינינו לבין החשב הכללי".

לקריאה ראשונה: לחייב את רשות השידור להקצות שלושה מיליון שקל בשנה לרשת מורשת

במקביל, בדיון נוסף, אישרה ועדת הכלכלה לקריאה ראשונה את הצעתם של הח"כים דוד אזולאי וישראל אייכלר לתקן את חוק רשות השידור ולחייב את רשות השידור להקצות שלושה מיליון שקל בשנה מתקציבה לרשת מורשת.

רשת מורשת היא רשת של קול ישראל המשדרת תכנים בנושא מורשת יהודית.

ח"כ אזולאי הסביר כי ההצעה נבעה ממצב שבו נמנע מהציבור הדתי לקלוט את שידורי הרשת מצפון לאזור חדרה: "ביקשנו להקצות לרשת תוספת של 3 מיליון שקלים כדי לאפשר לקלוט את הרשת בכל חלקי הארץ ולהוסיף לה תכנים מיוחדים לשומרי תורה ומצוות".

יו"ר פורום היוצרים הדוקומנטריים, אורי רוזנווקס, אמר כי מדובר בתקציב צבוע וביקש לדעת מהיכן יגיע הכסף. סמנכ"ל הכספים של רשות השידור, ערן הורן, אמר כי התקציב מתווסף לשריון כספים לדברים נוספים ואמר כי מקור הכסף יגיע מהסטה מתקציבים אחרים של רשות השידור ויפחית את הגמישות התקציבית.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן