Skip to content

התגלה ירח חמישי של כוכב הלכת פלוטו

עד כה היו ידועים למדע רק ארבעה ירחים, שהראשון בהם התגלה בסוף שנות השבעים. בעוד כשלוש שנים יחל צילום מקרוב של פני כוכב הלכת המסתורי על ידי רכב החלל "ניו הורייזנס". יש למה לצפות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
איור של פני כוכב הלכת פלוטו ואחד מירחיו (מקור תמונה: ויקיפדיה).

קבוצה של מדענים המבצעת תצפיות באמצעות טלסקופ החלל האבל הודיעה היום כי עלה בידה לגלות ירח זעיר הסובב סביב כוכב הלכת המרוחק פלוטו. זהו הירח החמישי במספר שמתגלה בכוכב זה, שהוא הפחות מוכר לאסטרונומים.

המיני-ירח החדש הוא ברוחב של עשרה קילומטרים ובאורך של עשרים וחמישה קילומטרים. הוא קטן מן הירח שהתגלה בשנה שעברה, שגודלו 13X34 קילומטרים. הירח הגדול ביותר של פלוטו, כארון, אורכו כ-1050 קילומטרים. הירח החדש ידוע כרגע רק בכינויו הזמני P5, אך בקרוב הוא יזכה לשם רשמי חדש.

במשך שבעה עשורים, מפברואר 1930 ועד אוגוסט 2006, נחשב פלוטו לכוכב הלכת התשיעי והמרוחק ביותר במערכת השמש. פלוטו נחשב לקטן ביותר מבין כוכבי הלכת במערכת, וסיבה זו, כמו גם מסלולו האקסצנטרי הביאו לחוסר הסכמה בשאלת סיווגו ככוכב לכת. גילוי אריס, הגדול מפלוטו, ערער עוד יותר את מעמדו של פלוטו ככוכב לכת. ב-24 באוגוסט 2006 הורד פלוטו ממעמדו ככוכב לכת, בעקבות הצבעה שהתקיימה בוועידת האיגוד האסטרונומי הבינלאומי בפראג, והוגדר יחד עם ארבעה גופים נוספים ככוכב לכת ננסי. פלוטו הוא כוכב הלכת הננסי השני בגודלו. בדומה לשאר כוכבי הלכת הננסיים ולגופים הקטנים במערכת השמש הוסף מספר לפני שמו, כך ששמו החדש: 134340 פלוטו.

פלוטו מהווה אתגר לחוקרים בגלל גודלו הקטן ומרחקו מכדור הארץ. החללית "וויאג'ר 1", שחקרה את ככוכב הלכת שבתאי, ביקרה מרחוק את פלוטו בדרכה מחוץ למערכת השמש. ואילו לחללית "וויאג'ר 2" מעולם לא הייתה תוכנית לחלוף על פני פלוטו. החללית הראשונה שתגיע לחקור את פלוטו תהיה ניו הוריזונס של נאס"א אשר שוגרה ב-19 בינואר 2006 ותגיע לפלוטו ב-14 ביולי 2015. מטרותיה העיקריות של ניו הוריזונס הן לאפיין את הגאולוגיה והמורפולוגיה הגלובליות של פלוטו וכארון ולמפות את הרכבי פני השטח שלהן. משימות נוספות כוללות חקר השונות של פני השטח והאטמוספירה של פלוטו, צילום ומיפוי אזורים על פלוטו וכארון ברזולוציה גבוהה, אפיון האטמוספירה העליונה והיונוספירה של פלוטו וסביבת החלקיקים הטעונים הנובעים ממנה; חיפוש אחר אטמוספירה סביב כארון, עידון הידע המדעי הידוע באופן גס ביותר על אודות פלוטו וכארון וחיפוש אחר ירחים נוספים.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן