Skip to content

מכה קשה לאסד: שגריר סוריה בעיראק ערק לשורות המורדים

שגריר סוריה בבגדאד הפך אמש לדיפלומט הסורי הבכיר הראשון לערוק משורות ממשל אסד, תוך שהוא קורא לאנשי הסגל הדיפלומטי ולקציני צבא אחרים ללכת בעקבותיו. במקביל - באו"ם גובר המתח לקראת חידוש מנדט כוח המשקיפים בשבוע הבא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נוואף פארס, ששירת עד אתמול כשגרירה של סוריה בבגדאד, הודיע כי הוא עוזב את השירות הדיפלומטי של משטר אסד ואת חברותו במפלגת הבעת' הסורית וחובר לשורות המורדים. בכך, הפך פארס לדיפלומט הסורי הבכיר הראשון שנוטש את ממשלו של הנשיא אסד, כשהוא קורא לאנשי סגל דיפלומטי וקציני צבא אחרים ללכת בעקבותיו.

ערוץ החדשות של ה-BBC מדווח שהצעד הדרמטי התרחש רק שבוע אחד אחרי עריקת קצין סורי בכיר ממשפחה מקורבת לנשיא. פארס עצמו, אישר את דבר עריקתו בהודעה שנמסרה בפייסבוק וברשת אל-ג'זירה. על רקע דגלי האופוזיציה הסורית, הוא הקריא את ההודעה שבה מסר על התפטרותו מתפקיד שגריר סוריה בעיראק וממפלגת הבעת' השלטת בסוריה.

נוואף פארס, שגריר סוריה בבגדאד שערק לשורות המורדים, בהודעתו הטלוויזיונית, אמש
נוואף פארס, שגריר סוריה בבגדאד שערק לשורות המורדים, בהודעתו הטלוויזיונית, אמש

"אני קורא לכל חברי המפלגה לעשות כמוני מפני שהמשטר הפך אותה למכשיר לדיכוי העם ושאיפותיו לחירות ולכבוד… אני מודיע, כי החל מרגע זה, אני תומך במהפכה העממית בסוריה. זהו מקומי הטבעי בנסיבות קשות אלה שניחתו על סוריה."

פארס מונה לתפקיד שגריר סוריה בבגדאד בשנת 2008. עריקתו חשובה מאחר שהוא ראש שבט סוני חשוב, אאל אוקידאת, השוכן בגבולה המזרחי של סוריה עם עיראק. אזור זה, סביב העיר דיר א-זור, הפך למרכז חשוב של כוחות המורדים והיה נתון להפצצות כבדות של כוחות המשטר בשבועות האחרונים.

מדינות המערב: לחץ לקראת סיום המנדט של משלחת המשקיפים בסוריה

בינתיים, דוחקות מדינות המערב באו"ם לאיים בהטלת עיצומים קשים נגד סוריה. הן דורשות לכלול אולטימטום בן עשרה ימים למימוש החלטת מועצת הביטחון על עתיד משלחת משקיפי האו"ם בסוריה. את ההחלטה החדשה יש להעביר לפני סיום המנדט של המשלחת ביום שישי בשבוע הבא.

הצורך להחליט על גורל משלחת משקיפי האו"ם בסוריה חשף את חילוקי הדעות העמוקים שמתחת לחזות האחידה לכאורה המוצגת במתווה השלום של קופי אנאן. נראה שאנו עומדים בפתחו של שבוע של הליכה על חבל דק, מאחר שרוסיה וסין נואשות להמשיך את שליחותה של המשלחת – הביטוי המעשי היחיד של המתווה – ומדינות המערב נואשות לראות התייחסות להטלת עיצומים בהחלטה שתחדש את המנדט.

לדברי האמריקנים, בהתחשב באלימות המכשילה את המשלחת אין טעם לחדש את המנדט בהעדר הפעלתו של לחץ ממשי. הרוסים דוחים לחץ "כפייתי", בפרט אם זה יופעל רק נגד צד אחד לעימות, ומדגישים שעל תומכי המורדים לדחוף את נציגיהם לקראת שיחות שלום.

השאלה כעת היא מי ימצמץ ראשון. אך אם הרוסים יפעילו שוב את זכות הווטו שלהם במועצת הביטחון, תחוסל כל מראית העין של האחדות, שלדברי אנאן היא נדבך חיוני בהצלחת תוכניתו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן