Skip to content

בוגי יעלון: "לא תהיה חקיקה חדשה עד ה-1 באוגוסט"

אפילו השר יעלון עצמו ספקני מאוד לגבי עתיד הקואליציה. "מה שיחליף את חוק טל עלול ליצור משבר בקואליציה בינינו לבין קדימה", אמר היום בכנס שגרירים זרים. "אני מאמין שנוכל לראות לאיזה כיוון זה הולך בימים הקרובים, ואז אולי הקואליציה תקטן, ונשרוד את זה. במקרה כזה יחל משחק פוליטי חדש, ולכן כל האופציות נמצאות לא רק […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
השר יעלון (צילום: אתר הכנסת)
"אולי הקואליציה תקטן, אבל נשרוד את זה". השר יעלון (צילום: אתר הכנסת)

למרות שתוקפו של חוק טל יפוג בסוף החודש – לא יהיה חוק אחר במקומו ב-1 באוגוסט, כך אומר השר משה (בוגי) יעלון. יעלון אפילו אינו מוכן להתחייב על תאריך ואומר כי חקיקה חדשה תהיה רק "מתישהו בעתיד".

השר יעלון, שדיבר בכנס "יזראל פרוג'קט", אל שגרירים זרים, אמר: "אני לא חושב שתהיה חקיקה עד התאריך של ה-1 באוגוסט. נוכל לנהל את המצב עד שיהיה לנו חוק חדש, מתישהו בעתיד".

יעלון טען: "המספרים של גיוס חרדים מאוד מעודדים. בשנה החולפת התגייסו כמעט 2400, והצעתנו היא לגייס 6,000 בשנת 2017. אני אשמח שחרדים יתגייסו לצבא, מאחר שבשנים האחרונות נפתחו מסלולים לחיילים חרדים, שנחשבים מוצלחים מאוד. הם זקוקים לאווירה מיוחדת כדי לפעול בה, אבל אני מאמין בזה ומאמין שזו הדרך לאינטגרציה בין החרדים לבין שאר הציבור בישראל".

יעלון טען עוד, כי בשנה שעברה היינו חלה עלייה של ששה אחוזים בקרב חרדים עובדים. "זה נובע מהתנהלות חכמה מאוד, שמאפשרת להם מקומות מסוימים ללמוד בהם. גם אם בטווח הקצר זה עולה יותר, זה יהיה רווחי מאוד לטווח הארוך וישלב אותם בחברה. אבל הדרך שבה אני תומך היא לעשות זאת בהדרגתיות, משנה לשנה. טרם גישרנו על הפערים עם קדימה ואני מאוד פסימי שנעשה את זה במושב הכנסת הנוכחי. מה שיחליף את חוק טל עלול ליצור משבר בקואליציה בינינו לבין קדימה. אני מאמין שנוכל לראות לאיזה כיוון זה הולך בימים הקרובים, ואז אולי הקואליציה תקטן, ונשרוד את זה. במקרה כזה יחל משחק פוליטי חדש, ולכן כל האופציות נמצאות לא רק על השולחן אלא גם באוויר".

לקראת העצרת הבאה. מטה הפראיירים היום (צילום: דן בן דוב)
לקראת העצרת הבאה. מטה הפראיירים היום (צילום: דן בן דוב)
"מסוחררים מכל הזיגזגים של ראש הממשלה בשבוע האחרון". שמולי (צילום: דן בר דוב)
"מסוחררים מכל הזיגזגים של ראש הממשלה בשבוע האחרון". שמולי (צילום: דן בר דוב)

במסיבת עיתונאים של מטה המאבק למען שיווין בנטל, שהתקיימה היום במאהל הפראיירים בתל אביב, היפנה איציק שמולי יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית מסר לראש הממשלה: "החברה הישראלית דוהרת אל קיר בטון ואין מי שאוחז בהגה. הסטודנטים מתכוונים להמשיך בפעולות המחאה ונערכים לעצרת גדולה נוספת."

במסיבת העיתונאים השתתפו הארגונים המרכיבים את מטה המאבק: הפורום לשוויון בנטל, המחנה המשותף, התאחדות הסטודנטים הארצית, מועצת תלמידים ארצית, חדו"ש וישראל חופשית.

"אנחנו כבר מסוחררים מכל הזיגזגים של ראש הממשלה בשבוע האחרון", אמר איציק שמולי. "מספיק עם המילים הגדולות והוועדות, אנחנו תובעים ממך אומץ לקבל החלטות ברורות. בעוד כמה שנים המשרתים יהיו למיעוט; ראש הממשלה, לנהג רגיל, אחרי כל פניות הפרסה בשבוע האחרון היו כבר שוללים את הרישיון על איבוד שליטה. הסטודנטים והפעילים מתכוונים להמשיך בפעולות המחאה ונערכים לעצרת גדולה נוספת בשבוע הבא״.

סמנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, שחר אילן, קרא לכנסת להאריך את המושב הנוכחי ולא לצאת לפגרת הקיץ, על מנת להמשיך את הדיונים בנוגע לחלופה לחוק טל. "המערכת הפוליטית ובייחוד הממשלה, מפגינות ניתוק שלא יתואר מהעם בפרשת חוק טל", אמר אילן. "לא יתכן שהמערכת הפוליטית תספר לנו כמה היא לחוצה בזמן , אבל הח"כים יצאו לחופשות. אם הכנסת תהיה בפגרה בשבוע האחרון של המאבק, הניתוק הזה יגלה אטימות וחוסר אכפתיות שאין שני להן".

קודם לכן, בשעות לפני הצהריים, דחה השר משה (בוגי) יעלון את טענותיהם של אנשי "קדימה", לפיהן נסוג מהסכמות קודמות שהיו לו עם ח"כ פלסנר. בראיון לרשת ב' טען השר יעלון, כי כבר בהסכם הקואליציוני שנחתם מול קדימה, עם כניסתה לקואליציה, התעקשו נציגי הליכוד לקבוע יעדי גיוס לחרדים ולא לקבוע שכל הצעירים החרדים יתגייסו, למעט מכסה של לומדי תורה. לטענתו, חבר הכנסת פלסנר הוא זה שהכשיל את המגעים, משום שדבק בעיקשות בעמדתו האישית. "לו נציג אחר מקדימה היה מנהל עמי את המשא ומתן במקום פלסנר, אני בטוח שהיו מתקבלות הסכמות", אמר יעלון.

בעלי ממון מקרב החרדים יוכלו לפדות את עצמם משירות. דיכטר במאהל הפראיירים (צילום: דן בר דוב)
"בעלי ממון חרדים יוכלו לפדות את עצמם משירות". דיכטר בביקור תמיכה במאהל הפראיירים (צילום: דן בר דוב)

מנגד, הדגיש ח"כ ישראל חסון (קדימה), כי אי-אפשר להימנע מהטלת אחריות אישית על מי שלא יתגייס. "במדינה דמוקרטית אין אזרחים במדרג שונה", אמר חסון. ח"כ אבי דיכטר (קדימה) תקף את הדברים שצוטטו בשם השר יעלון, לפיהם "במדינת ישראל לא יכנס יהודי לכלא משום שלמד תורה", והגדיר אותם "דמגוגיה זולה". לדבריו, הותרת כל הסנקציות במישור הכלכלי משמעותה בפועל יצירת מצב שבו בעלי ממון מקרב החרדים יוכלו לפדות את עצמם משירות בניגוד לאחרים, תופעה הזכורה מתקופות שאיננו רוצים לשוב אליהן.

ובינתיים, פעולות המחאה נמשכות. ארגוני הסטודנטים בצפון הארץ הציבו הבוקר קרוסלה בכניסה לקריית הממשלה בחיפה, אשר עשתה הדמיה לניסיונות הממשלה לסחרר את האזרחים בקריאתם לשוויון בחובות כלפי המדינה, ובראשן – השירות הצבאי / לאומי / אזרחי. הקרוסלה הוצבה מתחת לגשר המעבר בין קריית הממשלה לבית המשפט בחיפה, בכניסה לקריית הממשלה.

את המחאה הובילו אגודות הסטודנטים הצפוניות: אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת חיפה, אורנים, עמק יזרעאל, צפת, רופין, בראודה, מכללת ויצ"ו, מכללת כנרת ומכללת כרמל.

האגודות קראו לראש הממשלה, בנימין נתניהו, להגיע להכרעה בנוגע לסוגיית מתן הפטורים לאוכלוסיות שונות בחברה הישראלית, דבר המפקיד את נטל השירות בידיהם של כ-30 אחוז מהאוכלוסייה בלבד.

יו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת חיפה, יוסי שלום, אמר: "ביום שבת העם אמר את דברו, בצורה ברורה והחלטית, ואני לא מצליח להבין כיצד הממשלה מתעלמת. בימים האחרונים קרא הרב עובדיה יוסף לבטל את חופשת הקיץ בישיבות ולהמשיך להתפלל להמשך ההשתמטות. הסטודנטים שמגיעים למחאות אינם נמצאים בחופשה, הם בעיצומה של תקופת בחינות לחוצה ואינטנסיבית ובכל זאת בוחרים להגיע ולמחות למען עתידה וערכיה של מדינת ישראל. איפה האחדות הישראלית המפורסמת? האם היא תקפה רק בדרישה לזכויות? אבוי לנו אם כך המצב. זהו אינטרס לאומי לשאוף לחלוקה הגיונית ושווה של החובות כמו של הזכויות. זה שיעור בערכים, כזה שעלינו להעביר לילדינו עוד היום, כדי ליצור להם עתיד טוב יותר לכשיגדלו".

איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית: "״ראש הממשלה מזגזג ומפרסס, מקים עוד צוותים וועדות, רק כדי להתחמק מהכרעות ברורות. אנחנו כבר ממש מסוחררים מחוסר מנהיגותו במשבר הנוכחי".

1 Comment

  1. אחד שמכיר
    12 ביולי 2012 @ 20:08

    למה אין שום מילה בכתבה על גיוס של ערבים?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן