Skip to content

ערסים בשירות אלוהים. כאילו

"המשגיחים" הוא סרט חכם, אמיץ ויוצא דופן החושף מציאות מורכבת ומטרידה בחברה הישראלית: חוזר בתשובה מנסה להשליט טרור וכפיה דתית על כל מי שאינו חושב ומתנהג כמוהו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

★★★★

 עשר דקות לאחר תחילת הסרט חשבתי לעזוב את אולם הקולנוע. הבמאי רצה שנזדהה עם דמות הערס המזרחי האלים: הוא שומע מוזיקה חסידית שקוראת להחזיר בתשובה והוא חבר בכנופיה שמכה את כל מי שלא שומר שבת, מי שלבושה אינו צנוע ומי שמחשבותיו אינן בשם בורא עולם. בסופו של דבר נשארתי, ואני שמח על כל דקה שנשארתי.

אלימות בסגנון ואן-דאם וצ'אק נוריס. איציק גולן, רועי אסף וגל פרידמן

הסרט "המשגיחים" הוא יוצא דופן בנוף הקולנוע הישראלי. לא עוד חייל / קיבוצניק / גיבור לאומי, אלא הצגת סיפורו של האנטי-גיבור. חייל קרבי משוחרר העובד בחנות הירקות של אביו, ובעקבות טראומה חוזר בתשובה וממשיך להתחרד מיום ליום: הולך בקביעות לבית הכנסת, מניח תפילין, כותב מוזיקה מטיפה לכלי הרכב העל-קוליים של הנחמן מאומן המסתובבים בחוצות העיר וחבר בכנופייה ה"מטפלת" בכל מי שאינו דבק בחוקי תורה.

זהו סרט הפונה לרגש של כל אחד מאיתנו, ולאו דווקא להגיון. זו פיסה של תת-תרבות בחברה הישראלית, אשר רובנו לא מוכנים להביט לכיוונה ויש אשר בכוונה מתעלמים ממנה. "המשגיחים" מתעסק בגל החזרה בתשובה ה"ברסלבי" בשכונות מסויימות בבת-ים, הדואג לנגח כל אדם אשר אינו מתאים לדבקות ההלכתית של העוסקים בה.

התפקיד הראשי, אבי, מגולם על-ידי רועי אסף ("עדות", "כלת הים"), שמצליח באופן מרשים ביותר לגרום לצופים להאמין בו ובדבקות שלו באמונתו. כמו בצל, קליפה אחר קליפה, מושלת הקשיחות החיצונית של אבי ונראה כי בפנים מסתתר אדם מתקתק, אשר למעשה סבל ממסגרת לא קלה, והדת ידעה לתפוס אותו באבלו.

יחד עם חבריו, שמעיה (גל פרידמן) ויניב (איציק גולן), הם חיים את חוקי הרחוב, מתרבות של עישון סמים ועד לאלימות חסרת מעצורים כלפי נשים, ערבים, רוסים, צעירים, ובעצם, כל מי שנראה להם שיש להכות אותו. מי שגונבת את לב הצופים בסרט, היא רותם זיסמן-כהן, המשמשת כמנוע הרגשי ומייצגת את "הצד הטוב" והמאזן בסרט.

גונבת את ההצגה. רותם זיסמן-כהן ורועי אסף

דווקא במאי הסרט, מני יעיש, המגיע מרקע דתי, קיווה להנחיל לצופים איזושהי משמעות רוחנית, אך כפי שבכל היבט בחיים – מי שצריך טפיחת גב רוחנית, יתחזק, ומי שבא לצפות וליהנות מיצירה ישראלית קולנועית טובה – ילמד, ישכיל ויהנה מטלאי נוסף של התרבות הישראלית. יעיש מביא למסך מציאות מורכבת ומרתקת ומצליח לסחוף אותנו עם עלילה רבת פיתולים ועתירה בקטעי אקשן, בסגנון הנע איפשהו בין ואן -דאם לצ'אק נוריס.

הסרט זכה בפרס איגוד הבמאים בפסטיבל קאן האחרון, בו ניתן לחזות את במאי הקולנוע המצליחים של העתיד. בין הבמאים שזכו בפרס זה עד היום: ברנרדו ברטולוצ'י, קן לואץ' ופרנסואה אוזון. יעיש בהחלט ראוי להיכנס לרשימה זו, ועוד בסרטו הראשון באורך מלא.

"המשגיחים" הוא סרט חכם, מוקפד מאוד, מצולם להפליא ודמותו של רועי אסף מגולמת באופן מושלם. היה שווה להישאר עד הסוף.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן