Skip to content

שבר פוליטי ביפן: נשיא מפלגת השלטון פרש ממנה ונשבע להדיח את ראש הממשלה

משבר האמון בראש הממשלה נודה הולך ומחריף. הקבוצות הפורשות ממפלגתו מתאגדות תחת הנהגת איצ'ירו אוזאווה ומתכננות להגיש הצעת אי-אמון בממשלה. הרוב הקואליציוני של נודה עומד כעת על 17 מנדטים בלבד - והוא שברירי ביותר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
איצ'ירו אוזאווה (מימין) עם ראש הממשלה לשעבר יוקיו האטויאמה. האחרון עשוי לעבור לצידו של אוזאווה ולמוך בהצעת אי-אמון שיגיש (מקור תמונה: ויקיפדיה).

משבר פוליטי ואווירת בחירות ביפן. נשיאה לשעבר של המפלגה הדמוקרטית של יפן, איצ'ירו אוזאווה, הקים השבוע מפלגה חדשה, והודיע כי בכוונתו להביא להפלת ממשלתו של ראש הממשלה הנוכחי, יושיהיקו נודה.

אוזאווה, שכינס 48 מנאמניו בכנס היסוד של המפלגה החדשה, הכריז כי מפלגתו תפעל להעלאת מס הצריכה ולהפעלתם המחודשת של הכורים הגרעיניים ברחבי המדינה, שהושבתו כולם לאחר אסון פוקושימה.

מפלגתו החדשה של אוזאווה, "קוקומין נו סייקאטסו גא דאיצ'י" ("חיי העם קודמים לכול"), כוללת לפי שעה 37 מחברי הבית התחתון של הפרלמנט היפני ו-12 מחוקקים בבית העליון. המספר צפוי להתעדכן בקרוב, לאחר שהמפלגה הדמוקרטית תסיים את הליך סילוקו של גאקו קאטו, מחוקק שכבר הודיע על כוונתו להצטרף לאוזאווה.

במהלך כנס היסוד של המפלגה הדגיש אוזאווה, כי בכוונתו להתפקד ברפורמות בתחום הפיסקאלי והמנהלי טרם יחל לפעול להגדלת מס הצריכה. "זוהי מפלגה שתקיים את הבטחותיה לעם", אמר, "אנו חולקים במשותף פילוסופיה של עצמאות ושיתוף, ועל פיה נפעל כדי להפעיל מדיניות שתשים בראש את חייהם של בני העם".

המפלגה החדשה מורכבת כרגע בעיקר ממחוקקים צעירים וחסרי ניסיון חקיקתי משמעותי. פרשנים פוליטים הטילו ספק השבוע אם רובם יוכלו לשרוד עוד סבב בחירות לבית התחתון. הקדנציה שלהם אמורה להסתיים בקיץ הבא, אך ראש הממשלה נודה יכול לפזר את בית הנבחרים ולהודיע מייד על בחירות בזק. הבחירות, אם יוכרזו, עשויות להתקיים בסתיו הקרוב, לאחר שהממשלה תעביר הצעת חוק להנפקת אגרות חוב ממשלתיות, שמטרתה לכסות את הגרעון ולאפשר ביצוע של תקציב 2012.

האחיזה בשלטון מתרופפת. ראש הממשלה יושיהיקו נודה (מקור תמונה: ויקיפדיה).

אוזאווה הצליח לאסוף די תומכים כדי להפוך את מפלגתו החדשה לקבוצה השלישית בגודלה בבית התחתון, לאחר המפלגה הדמוקרטית (DPJ) והמפלגה הליברל-דמוקרטית (LDP), והרביעית בגודלה בבית העליון. מפלגתו גם מתכוונת לכרות ברית עם מפלגת קיזונה, קבוצה של תשעה חברי פרלמנט שפרשו אף הם מהמפלגה הדמוקרטית בדצמבר האחרון, בעקבות התנגדותם לרפורמת המסים של נודה.

יחד עמם יהיו לברית האופוזיציונית החדשה 46 תומכים בבית התחתון, קבוצה בעלת השפעה, אך עדיין לא גדולה דיה כדי לעמוד ברף 51 חברי הפרלמנט, שאותו דורש החוק היפני כתנאי להגשת הצעת אי-אמון בממשלה.

אוזאווה צפוי גם לחפש קשרים עם גורמים אחרים, כולל המפלגה הסוציאל-דמוקרטית והמפלגה החדשה דאיצ'י. הוא גם בוחן שיתוף פעולה עם מפלגות אזוריות דוגמת "אוסקה אחת". בכך הוא מנסה לחקות את מודל "קואליציית עץ הזית", שהוקמה בשנות התשעים באיטליה על בסיס של שיתוף פעולה בין מפלגה גדולה לבין מפלגות קטנות, הדואגות בעיקרן לאינטרסים אזוריים.

ואולם, משקיפים ופרשנים פוליטיים הגיבו בקרירות לצעדו החדש של אוזאווה. נאוטו נונאקה, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת גאקושואין, מתח ביקורת על צעדיו האחרונים. "אוזאווה וקבוצתו דוחפים למדיניות הנשמעת טוב לציבור, למען שרידותם שלהם", אמר נונאקה, "אבל זה לא מה שמפלגה אחראית או מנהיג אחראי אמורים לעשות. אוזאווה איבד את אמינותו והוא ניצל את ההון הפוליטי שלו עד תום. עידן איצ'ירו אוזאווה הגיע אל קיצו".

גם תמיכת הליברל-דמוקרטים בקואליציה כבר אינה מובטחת לנודה. יוריקו קויקה (מקור תמונה: ויקיפדיה).

לפי שעה, נודה עדיין נהנה מרוב פרלמנטרי, אך רוב זה מתערער והולך. לאחר פרישת אוזאווה ותומכיו, עומד הרוב הזה על 17 חברי פרלמנט בלבד, ופרישת מספר כזה של חברי קואליציה תביא להתמוטטות הממשלה. מעריכים שבמפלגה השלטת יש יותר מ-20 עריקים פוטנציאליים כאלה, כולל ראש הממשלה לשעבר יוקיו האטויאמה, שעשוי לעזוב את המפלגה או לתמוך באופוזיציה, אם זו תצליח להגיש הצעת אי-אמון בממשלה.

אוזאווה, מצדו, משדר ביטחון רב בכך שמחוקקים נוספים יעברו לשורות המפלגה החדשה שייסד. "קיים מכשול משמעותי העומד בדרכם של אלה שרוצים לעזוב והחליטו להישאר ב-DPJ בשלב זה", הסביר, "אם הם יתמכו בהצעת אי-אמון, הם יסולקו בוודאות מהמפלגה וייאלצו להתמודד לבדם בניסיון להיבחר מחדש, כך ששרידותם הפוליטית תעמוד על כף המאזניים אם יפרשו".

חברת פרלמנט אחרת, יוריקו קויקה מהמפלגה הליברל-דמוקרטית, ששיתפה פעולה עם אוזאווה בשנות התשעים, הצטרפה אף היא למערערי יציבות הממשלה, כשהודיעה שהצטרפות להצעת אי-אמון שיעלה אוזאווה בעתיד תלויה בזמן ובנסיבות. "אינני חושבת שהממשלה הנוכחית ראויה לאמוננו", אמרה, "קבלת החלטה על אי-אמון בממשלה תלויה במספר גורמים, כולל מועד הגשתה. ככל שה-DPJ מאריכה לשלוט, כך נגרם יותר נזק לאינטרסים הלאומיים שלנו". ועל אוזאווה עצמה אמרה: "זה ממש דז'ה וו. אני מרגישה כאילו הפעלתי עכשיו קלטת וידאו ישנה. הוא אינו ממוקד בעתידה של יפן, אלא על איך לנצח בבחירות הבאות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן