Skip to content

האם רשת קורים מחזיקה את הכוכבים?

נמצא סיב של חומר אפל המחבר בין גלקסיות. נמצא שהוא מחבר בין שני צברי גלקסיות ואורכו 58 מיליוני שנות אור. על פי המודל הסטנדרטי של היקום, החומר האפל יוצר רשת קוסמית, שמשפיעה על עיצוב היקום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על התגלית החשובה, ששנים ייחלו לה, מבשר כתב העת המדעי נייצ'ר במהדורת האינטרנט של הרביעית ביולי 2012.

כבר בשנות השלושים של המאה הקודמת זיהו אסטרופיסיקאים שקיים ביקום חומר אפל, שאינו פולט אור. את עקבותיו אפשר היה לגלות באמצעות כוח הכבידה שהוא מפעיל על החומר הנראה ועל האור שבסביבתו. שיעורו הוערך כפי ארבעה מהחומר הנראה שביקום.

תרשים של שני צברים של גלקסיות, אבל 222 ו-אבל 223, המחוברים על ידי חומר האפל. הצבע הכחול וקווי המתאר מתארים את צפיפות החומר.
תרשים של שני צברים של גלקסיות, אבל 222 ו-אבל 223, המחוברים על ידי חומר אפל. הצבע הכחול וקווי המתאר מסמלים את צפיפות החומר (צילום: יורג דיטריך. אונ' מישיגן)

על פי המודל הסטנדרטי של היקום, החומר האפל יוצר רשת קוסמית, שמשפיעה על עיצוב היקום. מייד לאחר המפץ הגדול נוצרו בהצטלבויות של סיביה צברי גלקסיות. לא קל להבחין בסיבים אלה, כי כמות החומר בהם קטנה יחסית, ולכן הם גורמים לכיפוף אור במידה מועטה בלבד.

האסטרופיסיקאים עמלו וחקרו 40,000 גלקסיות עד שהמזל חשף את פניו, וטלסקופים ברחבי העולם כוונו אל סיב שנמצא בזווית כזו לכדור הארץ, שאיפשרה את גילויו.

נמצא שהוא מחבר בין שני צברי גלקסיות ואורכו 58 מיליוני שנות אור. מסתו המשוערת היא פי מספר עם 13 אפסים ממסת השמש. כעשירית ממנו היא גזים לוהטים, בנוסף לחומר האפל. עתה יש הזדמנות לחקור כיצד מסתדר ביקום החומר הנראה, לפי נוכחותו של החומר האפל. במשימה זו יוכל לסייע גם טלסקופ רנטגן יפני משוכלל שעתיד להתחיל לפעול ב-2014.

בכוונת המדענים לנסות לברר בהמשך האם החומר האפל הוא קר או חם.

קריאה נוספת:

http://www.latimes.com/news/science/la-sci-dark-matter-filament-20120705,0,6132875.story

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן