Skip to content

המחאה חוגגת שנה. שתי צעדות בת"א וגם בירושלים, חיפה, ב"ש ועפולה

הערב יוצאת לדרך חגיגת יום ההולדת, שנה למחאה - ב-14 ליולי. מה היה ומה על הפרק? מורה נבוכים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הערב (שבת) בשבע וחצי חוגגת קהיליית המחאה החברתית בפרט והציבור בכלל, את ה-14 ביולי.

בתל אביב צעדו כעשרת אלפים מפגינים מככר הבימה דרך רחוב קפלן לכיוון קריית הממשלה. תוך כדי הצעדה, מופיעות מספר להקות צעירות ממרפסות פרטיות בבתים לאורך המסלול, עם שירי מחאה ישראליים. השלטים הנישאים בהפגנה קוראים לצדק חברתי תחת הכותרת: "אנחנו השתנינו, עכשיו תורם". בהפגנה משתתפת גם קבוצה שהתפקדה לליכוד. בין הכרזות: "בלי שלום אין צדק חברתי" ו"הממשלה סובלת מהפרעת קשב וריכוזיות".

בירושלים הפגינו כ-500 איש. מפגינים חסמו את הכביש לאחר שנעצר אחד המפגינים וחבריו ניסו למנוע את מעצרו בכך שישבו על הכביש. לאחר מכן המפגינים הקימו את המעברה: אוהלים בגן העצמאות בעיר לחסרי בית.

כאלפיים איש צועדים בת"א מהבימה לקפלן (צילום: שרון ליבנה)
כאלפיים איש החלו לצעוד בת"א מהבימה לקפלן ורבים מצטרפים בדרך (צילום: שרון ליבנה)

 

כ-5,000 מפגינים התכנסו ברחוב קפלן להפגנת השנה למחאה (צילום: שרון ליבנה)
כ-10,000 מפגינים התכנסו ברחוב קפלן להפגנת השנה למחאה (צילום: שרון ליבנה)

ובטיילת צעדו כמה מאות אנשים ב"צעדת המיליון", מחוף גורדון לכיוון גן צ'רלס קלור. הם נושאים שלטים הקוראים ל"חוק יסוד זכויות חברתיות" וקוראים קריאות נגד הבנקים ובעלי ההון. בראש הצעדה רכב עם במה ופעילי מחאה נואמים מעל הרכב. בסוף הצעדה נערך הפנינג על חוף הים. 

מאות צועדים בטיילת במלאת שנה למאבק החברתי (צילום: דן בר דוב)
מאות צועדים בטיילת במלאת שנה למאבק החברתי (צילום: דן בר דוב)

 

רגע חזק של סולידריות בצעדת הדיור הציבורי בירושלים. פעיל נעצר. כל הפעילים יושבים על הכביש ותובעים את שחרורו
רגע של סולידריות בצעדת הדיור הציבורי בירושלים. פעיל נעצר. כל הפעילים יושבים על הכביש ותובעים את שחרורו

היום לפני שנה, יצאו מספר צעירות וצעירים, תושבי תל אביב, לשדרות רוטשילד בתל אביב והקימו לעצמם אוהלים קטנים. טענתם שצברה תמיכה גדולה בכל רחבי המדינה: "אין לנו יכולת לעמוד בשכר הדירה המאמיר כל חודש ובמיסוי העקיף הגבוה שמייקר את המחייה, ואין מה לדבר על רכישת דירה".

הסימנים לכעס הציבורי כבר היו באוויר. זמן קצר לפני כן פרצה מחאת הדלק, נגד המיסוי הגבוה שנאלצים לשלם כאן, שמעלה במקביל גם את יוקר המחיה בישראל. מאהלי מחאה התפשטו במקומות נוספים בתל אביב ובכל המדינה. הרופאים הצטרפו, העובדים הסוציאליים ואתם קבוצות נוספות באוכלוסיה שחשו נפגעות. והמחאה פרצה.

סוף הקיץ 2011. הפגנות ההמונים האחרונות (צילום: רפי מיכאלי)
סוף הקיץ 2011. הפגנות ההמונים האחרונות (צילום: רפי מיכאלי)

גם התקשורת חיבקה. לאחר שעיתוני הבוקר, אתרי האינטרנט וערוצי הרדיו והטלוויזיה כיסו את המתרחש בספרד, ביוון ובארצות ערב, הם קפצו כמוצאי שלל רב גם על המחאה המקומית. זה גם היה נוח מאוד לצילום. מיקום: שד' רוטשילד. הרחוב השבע, העשיר  והמוקף בבתי קפה. מוצל על ידי עצים בטיילת שבמרכזו. מחאה צפונבונית נטו. מאהל רוטשילד שקק חיים.  חבורות, חבורות הסתובבו שם, גיטרות, מעגלים וקיץ. צוותי התקשורת שחו שם כדג במים. קרוב לאולפן, זול תקציבית והרבה צבע (וויז'ואל) לצילום.

שדרות לו הייתי רוטשילד (צילום: יולה זובריצקי)
שדרות לו הייתי רוטשילד (צילום: יולה זובריצקי)

גם התל אביבים אהבו זאת. להיות IN זה היה לשבת ברוטשילד. גם בתי הקפה בשדרה אהבו זאת. זמן רב המחאה החזיקה עמודי חדשות ראשיים. כל הפגנה סוקרה בעמוד הראשון ובראשית החדשות. המונים הגיעו להפגנות, מכול הארץ. אבל במקביל, הזעזוע החל להשפיע על מה שמכונה: הטייקונים. הם שקלו כיצד להישאר רווחיים ולא לפגוע בכיס מקבלי הדיבדנדים מצד אחד, ולשרוד את הקיץ מצד אחר, בלי להראות אנטי חברתיים. הם הפסיקו או המעיטו את הפרסומים. העיתונות הכתובה ספגה פגיעה ישירה בכיסה וכך גם רשתות הטלוויזיה והרדיו.

החיבוק האוהב למחאה החל לשנות כיוון מאוהב לקריר, מקריר לצונן ומצונן להתעלמות מוחלטת. לפני כן, ראש הממשלה בנימין נתניהו, לחיץ כהרגלו, חיפש מוצא ומצא לו את ועדת טכטנברג. היא תיתן תשובה, הוא הכריז בנינוחות כביכול. הוועדה נתנה פתרונות שרק חלק מועט מהם אומץ על ידי הממשלה ומתוך המעט, הרוב מוסמס.

פעילי המחאה לא ויתרו. הם הבינו כי השינוי נדרש ומחויב המציאות. יתרה מכך, הם הבינו כי הפעם זה אפשרי לביצוע. ספטמבר הגיע ועמו החזרה לבתי הספר והגנים. המחאה החלה לאבד גובה. החורף הביא עמו את הגשם והקור וברשויות המקומיות השונות הבינו כי זו העת לנפנף מעליהן את אוהלי המחאה, שמהווים סמל ומקום לכינוס פעילי המחאה. משטרת ישראל נתנה לכך יד. ההפגנות כונו לא חוקיות ופעילים נעצרו ביד קשה.  קהילית המחאה התכנסה לרשתות החברתיות והתפלגה לקבוצות שונות. כולן פעלו וכולן נשאו עיניים לקיץ 2012. היום, ה-14 ביולי, המחאה חוגגת שנה. לאן מועדות פניה? האם הציבור ישוב אל הרחוב? האם המחאה תשרוד? ימים יגידו.

היכן חוגגים הערב במוצ"ש: מילון נבוכים:

עפולה – משמרת מחאה – כל העם פריפריה 

בשבוע שני הוחלט לשנות מיקום: קבוצת המחאה בעפולה החליטה כי משמרת המחאה עוברת למרכז העיר! 20:00 מוצ"ש – בחונצ'ה (כיכר העצמאות) בעפולה:  "אנו נבטא את זכותנו למחאה ולחיים טובים יותר במקום שבו אנו רוצים לחיות" 

ירושלים – המעברה:

21:00 במוצ"ש נצא מצומת פת ונצטרף להפגנה שיוצאת מגן הסוס. נסיים בגן העצמאות ונקים מעברה: "אנחנו קוראים לכולם להצטרף לכולנו למעברה, תביאו אוהלים, קרשים, רשתות צל, סירים ומחבתות והצטרפו למעברה – כי אין לנו ברירה. אם הממסד לא יספק לנו את זכויותנו – אנחנו ניקח אותם בכוח".

באר שבע: מרכז המורים

20:30 במוצ"ש מתכנסים במרכז המורים בבאר שבע (על רח' רגר, מול סורוקה). משם יוצאים בצעדה על דרך מצדה עד לגן הניצחון (ליד פארק החייל האוסטרלי בשכונה י"א). בפארק יקוימו מעגלי שיח עד השעה 23:00.  "הפערים בין המרכז לפריפריה שממשיכים להתרחב, מעידים על זלזול הממשלה באזרחיה".

באר שבע. מכינים שלטים לצעדה במרכז מורים (צילום: אליעד מלול)
באר שבע. מכינים שלטים לצעדה במרכז מורים (צילום: אליעד מלול)

חיפה דורשת צדק ודמוקרטיה 14.7

19:30 – שד' בן גוריון.

21:00 – יציאה משד' בן גוריון – למרגלות הגנים הבהאים. משם יצעדו לעצרת בכיכר מאירהוף (מול קופ"ח לין). העצרת תתחיל בשעה 20:30. "מול ההסתה, הגזענות וההפרטה, ניאבק יחדיו, לשנות את השיטה".

תל אביב: צעדת המיליון

19:30 – צעדת המיליון. כינוס מול חוף גורדון ויציאה לצעדה לאורך רחוב הרברט סמואל (הטיילת) בשמונה בערב.

ב-21:00 כינוס והפנינג שיכלול הקמת מאהלים בגן צ'ארלס קלור. אין במות והופעות. במה המורכבת על משאית קלה תיסע בראש הצעדה ומעליה ידברו פעילי מחאה.

"ב-14 ביולי 2012,  שנה בדיוק מאז הוקם אוהל המחאה הראשון מגיע השלב הבא במחאה הגדולה בתולדות המדינה. אנו הרוב וחזרנו לרחוב".

תל אביב – צעדת מחאה

20:00 הצעדה תצא מהבימה לכיוון קפלן. במהלך הצעדה יופיעו להקות ממרפסות של תושבים עם שירי מחאה במסלול הצעדה.

21:00 תחילת האירוע בקפלן. מעל במה ידברו נציגים של קבוצות מאבק שונות, שמבטאות את קולות המחאה החברתית. "אנחנו השתנינו, עכשיו תורם".

הבהרות של אתר המחאה J14 לגבי הכפילות בת"א:

הרבה שאלות עולות לגבי ריבוי האירועים בתל אביב, וצוות האתר החליט לנסות ולכתוב הבהרה.

בראייתנו, שני האירועים שיתקיימו בתל אביב אינם מייצגים השקפות עולם נפרדות. שתי קבוצות המארגנים הפגינו כתף אל כתף בשנה שעברה. היו ניסיונות אמיתיים לאחד את המיקום, אבל נראה שהיו גורמים שלא אפשרו את הדיאלוג.

האירוע בקפלן מופק ע"י דפני ופעילים נוספים, צעדת המיליון היא מאמץ של כמה חודשים שמובל ע"י אמנון דפני. לאן שלא תבחר\י ללכת, זה יהיה לטובת המאבק החברתי, אז פשוט תבחר\י מה מתאים לך.

אירוע נוסף שתוכנן במקור לכיכר המדינה, אוחד לאירוע בקפלן, כך שלא הכל פיצולים ולפעמים אפשר גם ביחד.

אולי בשנה הבאה זה יראה אחרת, בואו נזכור שמתנגדי המחאה הם אלו שירוויחו אם נשאר בבתים, בואו נזכור מה הוציא אותנו לרחוב בשנה שעברה והאם משהו מהסיבות שהיו אז השתנה.

 

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן