Skip to content

מפגין הצית את עצמו בהפגנה ברחוב קפלן בת"א

הוא נכווה בכול גופו ופונה לבית החולים. בניירות שהשליך כתב: "מדינת ישראל גנבה אותי ושדדה אותי מהכול והשאירה אותי חסר כלים... אין לי כסף לתרופות ושכר דירה. אין לי בכלל להתחיל את החודש. אחרי ששילמתי מיליונים במיסים, עשיתי צבא עד גיל 46, עשיתי מילואים. ואני לא אהיה חסר בית". האיש איים השבוע בפני רשויות הרווחה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מפגין, פעיל מחאה מוכר מחיפה, הצית את עצמו במהלך הפגנת המחאה ברחוב קפלן. אנשים סביבו כיבו את האש. הוא נכווה באורח קשה בכל גופו ופונה לבית החולים איכילוב על ידי מד"א. האיש הקריא מכתב ואז שפך על עצמו נוזל דליק והצית.

האיש לאחר שהצית עצמו, לפני שנלקח לבית החולים (צילום: רפי מיכאלי)
האיש לאחר שהצית עצמו, לפני שנלקח לבית החולים (צילום: רפי מיכאלי)

כאשר עשה את המעשה השליך את תעודת הזהות שלו ודפים עליהם נכתב: "אני משה סילמן. מדינת ישראל גנבה אותי ושדדה אותי מהכול והשאירה אותי חסר כלים… אני מאשים את מדינת ישראל. את ביבי נתניהו ושטייניץ הנבלות על ההשפלה שהאזרחים המושפלים עוברים יום יום. שלוקחים מהעניים ונותנים לעשירים ולעובדי המדינה.

"שמ-2300 שקל לחודש אני משלם מס בריאות ועוד עבור תרופות. אין לי כסף לתרופות ושכר דירה. אין לי בכלל להתחיל את החודש. אחרי ששילמתי מליונים במיסים, עשיתי צבא עד גיל 46, עשיתי מילואים. ואני לא אהיה חסר בית. ולכן אני מוחה כנגד כל העוולות שהמדינה עושה לי ולשכמותי."

אחד המפגינים סיפר, כי פתאום ראה להבה בגובה של אדם ואז התברר שזה אדם שהצית את עצמו. כמה אנשים קפצו עליו וכיבו את האש.

אחת המפגינות שמכירה את האיש סיפרה, כי הוא איים השבוע בפני רשויות הרווחה בחיפה שיצית את עצמו, אך איש לא התרגש מדבריו. היא סיפרה שעבר אירוע מוחי ונשאר נכה. הוא עבר ועדות ערעור של משרד השיכון, אך לבסוף לא אושר לו סיוע בדיור ציבורי.

המכתב:

המכתב שהשליך המפגין שהצית את עצמו (רפי מיכאלי וציפי מנשה)
המכתב שהשליך המפגין שהצית את עצמו (צילום: רפי מיכאלי וציפי מנשה)

לאחר שהאמבולנס עזב, הקריא אחד המפגינים את המכתב מעל הבמה, שורה, שורה, וכל המפגינים חזרו אחריו על מלות המכתב. למקום הגיע גם מפקד מרחב ירקון במשטרה, תת-ניצב יורם אוחיון, וצוות של המשטרה אסף את שיירי בגדיו השרופים ואת התיק האישי שהיה מלא בניירות.

מה שנותר בזירת ההצתנ. תרמיל שרוף, שיירי חולצה ובקבוק שהכיל את הבנזין (צילום: ציפי מנשה)
מה שנותר בזירת ההצתה. תרמיל שרוף, שיירי חולצה ובקבוק שהכיל את הבנזין (צילום: ציפי מנשה)
סלימן נלקח לבית החולים עם כוויות קשות בכל גופו (צילום: שרית פרקול)
האיש נלקח לבית החולים איכילוב עם כוויות קשות בכל גופו (צילום: שרית פרקול)
היאוש שורף. כרזה בעקבות ההצתה בהפגנה בת"א (צילום: רפי מיכאלי)
היאוש שורף. כרזה בעקבות ההצתה בהפגנה בת"א (צילום: רפי מיכאלי)

כמה מאות מפגינים הגיעו בעקבות הפצוע לאיכילוב והפגינו שם. כוחות המשטרה מאבטחים את ההפגנה בכניסה לבית החולים. מרבית המפגינים בעצרת בקפלן התפזרו בשקט כשהם המומים מהמעשה.

במשטרה חוקרים את נסיבות האירוע ומציינים: "האיש מורדם ומונשם ולא ברור אם נדע ממנו מדוע עשה את המעשה הזה. אנו מקווים שהוא יתאושש, אך מצבו קשה מאוד לצערנו וספק אם יחלים מהפציעה".

בלילה הועבר סילמן לבית חולים תל השומר עם 90 אחוזי כוויות ונשקפת סכנה ממשית לחייו.

6 Comments

  1. מיקי
    15 ביולי 2012 @ 11:47

    השאלה שעולה לנגד עיני היא – מדוע האנשים הסובבים אותו לא פנו למארגני המחאה ולפעילים וגם לציבור השותף ולא התגייסו למענו לסייע בשם אותה סולידריות וערבות הדדית, מדוע אדם חייב להגיע למצב כזה כאשר הוא מוקף בשותפים לרעיון ולדרך? זו היתה הזדמנות פז ליישם את כל התיאורייה לכלל מעש אמיתי שמשדרג את האמירה לעשייה מבורכת ויוצק תוכן אמיתי ועילאי.

    איפה אתה היית בן אדם כשזה קרה?

  2. יאירה יסמין
    15 ביולי 2012 @ 2:36

    לדעתי זה לא אתי לפרסם את שמו של האיש מבחינה עתונאית יש לטשטש את פניו. גם לא ידוע אם משפחתו או חבריו הקרובים כבר יודעים על האסון אפשר לחכות קצת לפני שחושפים את פניו. עתונות תקינה לא עושה דברים כאלה.

    • עמית מנדלזון
      15 ביולי 2012 @ 9:28

      למה ???? מה אתי בלהתעלם מאדם שביצע מעשה ציבורי ? רק לפוליטיקאים מלוכלכים וסלבריטיס מלוקקים מותר ?

  3. פנינה כץ
    14 ביולי 2012 @ 23:14

    זה היה רק עניין של זמן שיקרה אסון כזה.

    • חימון
      16 ביולי 2012 @ 13:14

      מיקרה מצער מאוד אין ספק 'אך עם זאת זו לא סיבה לשים קץ לחיים בשביל מה בשביל עוד כותרת ,לכתחילא המחאה הזאת היא אש שהצית את עצמו . אני אומר בשביל דירה צריך לעבוד כן כן לעבוד!!! לא להיות פרזיטים פשוט לעבודדדד!!!!

      • עמית מנדלזון
        16 ביולי 2012 @ 16:20

        צא וחשב כמה שנים צריך מר סילמן היה לעבוד עבוד דירה (שאיבד) אם משכורתו 4500 שקל בשנה (כן בשנה) ועכשיו תוסיף לזה חובות של 600 אלף שהולכים וטופחים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן