Skip to content

איך מפרשים את קלפי הטארוט

אמנם הציורים שבקלפי הטארוט קבועים, אבל המשמעות של כל ציור משתנה בהתאם לסיטואציה. בשביל לפרש את הקלפים, לא מספיק ללמוד מספרים את ההסבר לכל קלף, צריך גם להפעיל חוש התבוננות והרבה אינטואיציה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אנשים רבים שאינם מכירים היטב את הקלפים סבורים שלכל קלף בטארוט יש פירוש משלו, קבוע ובלתי משתנה.

כביכול, כדי לקרוא בטארוט כל מה שצריך הוא ללמוד מהספר את הפירוש של כל קלף ואז לדקלם אותו בקריאה. אבל אם ההשקפה הזו הייתה נכונה, בעצם לא היה צורך בכלל בציורי הקלפים. היינו יכולים להסתפק בפיסות קרטון שעליהם רשומים הפירושים הקבועים מראש. קוראי טארוט מתחילים כבר יודעים שבקריאה צריך להפעיל גם אינטואיציה ופרשנות אישית. אבל לפעמים גם הם נוטים להסתמך על מה שקראו בספרים או למדו ממורים ומניסיון קודם, ולא על התבוננות בציורי הקלפים עצמם.

.
בציור שעל הקלף אפשר לראות משהו חדש בכל פעם שמסתכלים עליו

בגישת הקריאה הפתוחה, שהיא הדרך שלי לגשת לקלפים, הציורים הם העיקר. משמעות הקלף היא לא מה שכתוב בספר, אלא מה שרואים בציור שלו בזמן הקריאה עצמה. הפירושים שאפשר למצוא בספרי הלימוד, יכולים להרחיב את ההבנה שלנו ולתת לנו רעיונות לכיוונים שונים בפירוש הקלף. אבל הפירוש הכתוב הוא לא תחליף לציור שעל הקלף. ההבדל החשוב ביותר הוא שהפירוש הכתוב מעורר רושם של דבר קבוע, בעוד שבציור הקלף אנו יכולים לראות משהו חדש בכל פעם שאנו מסתכלים עליו.

מראה הקלף יהיה שונה כאשר קלפים אחרים מונחים לצידו, וגם אנחנו נהיה שונים על פי האווירה הרגשית שנוכחות השואל משרה בנו. גם באותה קריאה עצמה, ייתכן שבתחילת התהליך ניתן פירוש אחד לקלף, ובסופו פירוש אחר, עמוק וממוקד יותר. אפשר גם לראות באותה פריסה כמה סיפורים במקביל, כי בכל רגע יש לקלף יותר מפירוש נכון אחד.

.
לכל קלף אפשר לתת פירושים שונים, בהתאם
לאינטואיציה שעולה ברגע הקריאה

גם ניסיון החיים המצטבר ומה שאנו עברנו בינתיים עם עצמנו משנים בהדרגה את היחס שלנו אל מה שכל קלף או פרט בציור מייצג. בעניין זה למדתי משהו חשוב מהמורה שלי אלחנדרו חודורובסקי. לפני כמה שנים ביקרתי אותו בפריז, וביקשתי לשאול אותו על משמעותם הסמלית של פרטים שונים בחפיסת קלפים שהוא הוציא לאור זמן קצר לפני כן. "אין בעיה, יואב" הוא אמר לי. "כל דבר שתשאל אותי עליו אגיד לך. אבל אם תשאל אותי בשבוע הבא, אולי אגיד לך משהו אחר".

לכל קלף או סמל בקלפים אפשר לתת פירושים שונים. הפירושים שמופיעים בספרים הם רק כיוונים אפשריים, ואפשר לקבל מהם השראה לכיוונים משלכם, אבל בכל רגע אפשר גם לתת לקלף פירוש מקורי לגמרי על פי האינטואיציה שבאותו רגע. פעמים רבות קורה שפירוש ספונטני כזה, שהופיע באופן לא צפוי באמצע קריאה, הופך להיות הגורם המשמעותי ביותר בה כאשר הוא פותח מרחבים חדשים של הבנה ומודעות עבור השואל.

אביא כאן שתי דוגמאות לפירושים לא צפויים כאלה שעשו עלי רושם מיוחד.

אדם צעיר נתקל בקשיים ביחסיו עם חברתו, ורצה לדעת מה יהיה עם זה. הקלף המרכזי שמשך את תשומת ליבי היה קלף המאוהב.

הפירושים המקובלים של הקלף מדברים על אהבה או בחירה. אבל כשהסתכלתי בדמות הגבר בין שתי הנשים, אחת צעירה והשנייה מבוגרת, חשתי שהקלף מייצג את מערכת היחסים עצמה. פעמים רבות אפשר לראות בקלף גבר שנתון במערכת יחסים מורכבת עם בת זוגו מצד אחד ועם אימו מהצד האחר. אבל משהו באווירה ובשואל גרם לי לנסות כיוון קצת שונה. במקום להתרכז ביחסים בין השואל לבין אמא שלו, שאלתי אותו מה קורה בינו לבין האמא של הבחורה. הוא ענה לי שאכן נוצרה אווירת חיזור ביניהם, והיא מעוררת מתחים ומריבות בינו לבין הבת.

במקרה אחר הגיעה אישה שסיפרה על קשיים שהיא חווה בתחומי חיים שונים. בין הקלפים בפריסה בלטו במיוחד שניים צמודים: קלף הכוכב ולימינו קלף הקיסר.

בדרך כלל רואים בקלף הכוכב ביטוי לכנות, טוהר ותמימות, והקיסר הוא דמות שולטת ומגנה. אולם כעת חשתי משהו אפל בתמונה של גבר כוחני עם מטה מונף מעל האישה החשופה והמכווצת. דברים כאלה לא שואלים ישירות, אבל זרקתי רמז באוויר. האישה קלטה את הרמז וסיפרה על תקיפה מינית מצד קרוב משפחה שהיא עברה בגיל צעיר, ומאז לא דיברה על זה.

כדאי להזכיר שוב שפירושים כאלה הם חד פעמיים, ולא בכל פעם שייצאו שני הקלפים האלה צמודים צריך לחשוב מייד על תקיפה מינית. אפשר לראות בצירוף הקלפים הזה סיפורים אחרים לגמרי, כמו, למשל, מערכת יחסים שבה בת הזוג מרשה לעצמה להיות חשופה ופגיעה בגלל נוכחותו המגוננת והמשרה ביטחון של בן זוגה. ייתכן גם שדמות הגבר בקלף תייצג אישה בחיים, ולהיפך. בסופו של דבר, מה שקובע את הפירוש הוא מה שאתם תראו ותחושו בקלפים בזמן הקריאה.

ד"ר יואב בן-דב הוא פיזיקאי לשעבר, פילוסוף של המדע וקורא בקלפי טארוט http://www.bendov.info
הציורים לקוחים מחפיסת הטארוט CBD של מרסיי
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן