Skip to content

קלינטון לפרס: "ארה"ב נחושה למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני"

קלינטון שבה מביקור מדיני במצרים ועדכנה את פרס בתפיסותיו של הממשל המצרי החדש. בהמשך היא צפויה להיוועד עם שר הביטחון ובערב תיפגש עם ראש הממשלה. השיחות יוקדשו לשורה של נושאים, ביניהם המאבק בגרעין האיראני והקיפאון בתהליך המדיני עם הפלסטינים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"יש הסכמה עולמית, שיש למנוע מהממשלה האיראנית להשיג פצצה גרעינית. מדובר בסיכון לעולם כולו. יש הסכמה כוללת שיש לעשות כל מה שצריך כדי למנוע מאירן לפגוע בחופש ובחייהם של בני אדם. יש להבהיר לאיראן שזאת התחלה, וכי כל האופציות עדיין על השולחן".

קלינטון לפרס: איחולי יום הולדת מוקדמים. (תצלום:מארק ניימן/לע"מ)
קלינטון לפרס: איחולי יום הולדת מוקדמים. (תצלום:מארק ניימן/לע"מ)

כך אמר נשיא המדינה, שמעון פרס, שקיים הבוקר פגישת עבודה מדינית עם מזכירת המדינה האמריקאית, הילארי קלינטון .

קלינטון, אשר שבה מביקור מדיני במצרים, עדכנה את הנשיא פרס בהתפתחויות האחרונות במצרים, על תפיסותיו של הממשל המצרי החדש והדגישה את החשיבות של חיזוק הקשרים בין ישראל למצרים והשמירה על תהליך השלום בין שתי המדינות. הנשיא אמר לקלינטון: "אנו מעריכים את העובדה שהגעת אלינו מיד אחרי ביקור במצרים. בעבורנו מצרים היא מדינת מפתח במזרח התיכון והרבה תלוי בה בהמשך קיום 'מצעד השלום'. כמו ארה"ב גם ישראל מעוניינת בשימור השלום עם המדינה הערבית הגדולה ביותר מצרים. ב-30 השנים האחרונות העובדה שהשלום עם מצרים נשמר הגנה על חייהם של רבים."

בנוסף דנו השניים בסוגיית הגרעין האיראני. קלינטון הדגישה כי ארצות הברית נחושה למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני באומרה כי נעשו מאמצים לא מבוטלים בסוגיה זו, וארצות הברית תמשיך לפעול בנחישות.

פרס-קלינטון: "הטרור האיראני מסכן את העולם". (צילום: מארק ניימן /לע"מ)
פרס-קלינטון: "הטרור האיראני מסכן את העולם". (צילום: מארק ניימן /לע"מ)

הנשיא פרס אמר בהקשר זה "אני רוצה להודות לך ולנשיא אובמה על טיפולכם בסוגיית הגרעין  האיראנית. הטרור האיראני מסכן את העולם ויש הבנה שצריך למנוע מאיראן לסכן את חייהם וחירותם של אחרים. הקואליציה שבניתם והצעדים שנקטתם מתחילים להשפיע והם התחלה טובה. העובדה שהבהרתם לאיראנים שכל האופציות על השולחן חשובה ביותר. אנו מעריכים את עמדתכם, וסומכים על עומקה והמסירות שבה. ישראל רואה עצמה שותפה נאמנה של ארצות הברית בעניין זה."

בהמשך הפגישה דנו השניים גם בנעשה בסוריה ובדרכים לצאת מהקיפאון המדיני בין ישראל לפלסטיניים כדי להניע תחילת משא ומתן מדיני בין שני הצדדים. בהצהרות שנשאו השניים התייחסו בין השאר לנושאים שהועלו במהלך הפגישה בנושא הפלסטיני ובמצב בסוריה. הנשיא פרס שב והבהיר "המצב בסוריה נוגע בנו כבני אדם, הוא חורג מכל נורמות אנושיות. אנו מעריכים את העובדה שהליגה הערבית יצאה נגד המצב. הרצח צריך להיפסק מיד. כישראלים כולנו רוצים בהפסקת רצח הילדים בסוריה על ידי דיקטטור בן עמם. הנהגתכם יכולה לסייע בנושא מול האו"ם והקהילה הבינלאומית".

הנשיא הדגיש: "הגיע הזמן שהליגה הערבית תוכיח את יכולותיה גם במעשים הלכה למעשה בשטח. יש להם את כל היכולת הצבאית ואת כל היכולת המדינית להיכנס לסוריה תחת מועצת הביטחון של האו"ם, להפסיק את שפיכות הדמים ולהוביל לשלב מעבר שבמסגרתו יצא העם הסורי לבחירות דמוקרטיות ולהחליף את ההנהגה."

בהצהרה שנשא הנשיא לאחר הפגישה המדינית אמר לקלינטון: "העולם החופשי צריך להודות לך על עבודתך  בשנים האחרונות על מנת להפוך את העולם למקום טוב יותר. את פועלת להביא יציבות לעולם חסר יציבות. בשנים בהן אני עוקב אחרי העולם הדיפלומטי אני חש כי הדיפלומטיה שלך היא חסרת תקדים כדיפלומטיה המונעת מערכים ולא רק אינטרסים. כנשיאם של אזרחי ישראל אני רוצה להודות לך ולנשיא ברק אובמה על כל התמיכה ושיתוף הפעולה במטרה להגן ולהביא לשגשוגה של מדינת ישראל.

קלינטון-ליברמן: דיון בהתפתחויות האזוריות. (צילום: יוסי זמיר)בהקשר הפלסטיני אמר: "הצעד הדחוף ביותר הוא לפתוח במשא ומתן עם הפלסטינים. דווקא על רקע השינויים במזרח התיכון יש להגיע להסכם שלום ולעודד את הכוחות המתונים ולתת רוח גבית לשלום וידידות על פני איבה ומלחמה. אסור לתת לכוחות הקיצוניים, לאירגוני הטרור ובראשם לחמאס להרים ראשם ולשלוט על הרחוב. יש להסתכל על המציאות בעיניים פקוחות ולהבין שהשלום הוא אינטרס חיוני לשני העמים. תפקידה של ארצות הברית בהבאת שלום למזרח התיכון הוא חיוני! אנא אל תפסיקו לנסות. אם יש שריפה במוקד אחד כדאי לקדם מוקדי חירות במקומות אחרים. בעוד אנחנו מטפלים בסוגיה האיראנית אסור להתעלם מסיכויי השלום עם הפלשתינאים. התקדמנו מולם רבות. הייתי שמח אם התהליך היה קצר יותר- לפלשתינאים ולנו אין אלטרנטיבה לשלום. עשינו כברת דרך ארוכה וצריך להגיע לכלל סיכום. תהיה לכך השפעה חיובית על שאר הנושאים האיזוריים."

השניים דנו בדרכים לחיזוק הכלכלה באזור וכניסתן של חברות כלכליות גלובליות להשקעות רחבות דווקא בתחומי הטכנולוגיות המתקדמות שאלה תחומי העתיד. "לישראל יש אינטרס עליון שהאזור יחיה ברווחה." אמר הנשיא פרס.

מזכירת המדינה, הילארי קלינטון אמרה: "אני שמחה להיות כאן שוב אתך ולדון יחד בנושאים העומדים על הפרק, לשמוע בעצתך. זו תקופה של חוסר ודאות אך גם של הזדמנויות. זו הזדמנות לקדם את המטרות המשותפות שלנו של שלום ,ביטחון, יציבות, דמוקרטיה ושגשוג עבור מיליוני אנשים באזור, שמקווים לעתיד טוב יותר. ברגעים כאלו חברים כמונו צריכים לחשוב יחד ולפעול יחד ביצירתיות, בחכמה ובאומץ."

קלינטון הדגישה: " לפני חודש, נפגשנו אצל הנשיא אובמה, בטקס במסגרתו הוענקה לך מדליית החירות, וכפי שהנשיא אובמה הדגיש בדבריו : אף אדם  לא פעל  כמוך  לבנות את השותפות בין המדינות ולקרב בין הממשלות ובני האדם. מעטים מבינים כמו הנשיא פרס את הקשר הבל ינותק בין שלום לבטחון. אני אסירת תודה לחזור לירושלים ולשוחח עם הנשיא כיצד  ניתן לעמוד באתגרים ולנצל הזדמנויות. אני מצפה להמשך השיחות שלי בישראל בהם אדון בנושאים העומדים על סדר היום כמו מצרים, בסוריה, מאמצי השלום, איראן ונושאים איזוריים ובינלאומיים אחרים."

מזכירת המדינה סיימה את דבריה בברכות  מוקדמות  לרגל יום הולדתו ה-89 של הנשיא פרס, שיחול באוגוסט ובאיחולים לרגל חמש שנות נשיאות "אני אומרת בהוקרה כמה אני מעריכה אותך, את הידידות ביננו, את העבודה שעשינו ואת העבודה המשותפת העתידית שעוד נחלוק."

 הערב נפגשה קלינטון עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בפתח פגישתו עם מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון, אמר נתניהו: "אני רוצה לברך  אותך עם בואך לירושלים. בדיוק שוחחנו על כמה העולם סוער ומשתנה במהירות, במיוחד באזורנו. אני מצפה בראש ובראשונה לשמוע את התרשמותך ממצריים, שהייתה עוגן של שלום. שמירה על הסכם השלום הוא דבר שנמצא בראש מעיינינו, ואני מעריך את המאמצים שאת מקדישה לצורך זה.  נדבר גם על הפלסטינים. זהו גם עוגן של שלום ונצטרך להשקיע כל מאמץ על מנת לשמור על הרגיעה ולראות אם נוכל להניע את התהליך קדימה. הנושא השלישי הוא המאמץ המשותף שלנו להבטיח שאיראן לא תשיג את מטרתה לפתח נשק גרעיני. אני מצפה לדון איתך בכל הנושאים הללו".

מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון אמרה בפתח פגישתה עם נתניהו: "לעונג לי להיות שוב בירושלים, הזדמנות נוספת לפגוש את ממשלתך ולקיים איתך פגישת עבודה בה נדון בטווח הרחב של הנושאים אותם ציינת.  אתה צודק בהצהרתך כי אנו חיים בתקופה של שינויים חסרי תקדים ואתגרים רבים הניצבים בפנינו. נמשיך לקיים התייעצויות קרובות, כפי שאנו עושים על בסיס כמעט יומיומי בין שתי ממשלותינו, להתוות את הנתיב הנכון להתקדמות לשלום ויציבות עבור ישראל, ארה"ב, האזור והעולם".

מוקדם יותר הבוקר, נועדה קלינטון עם שר החוץ אביגדור ליברמן במשרד החוץ בירושלים. מחוץ למשרד החוץ ולבית הנשיא התאספו מפגינים שנשאו שלטים וקראו לשחרורו המיידי של ג'ונתן פולארד מהכלא האמריקני.

בהמשך היום צפויה קלינטון להיוועד עם שר הביטחון אהוד ברק, ובערב תיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. השיחות יוקדשו לשורה של נושאים, ביניהם המאבק בגרעין האיראני והקיפאון בתהליך המדיני עם הפלסטינים.

קלינטון נחתה אמש, סמוך לשעה חצות, בנתב"ג בתום ביקור בקהיר. אל ביקורה הראשון של קלינטון בישראל זה כמעט שנתיים התלוו שליח ארה"ב למזרח התיכון דיוויד הייל ותת מזכירת המדינה וונדי שרמן, המייצגת את וושינגטון בשיחות בין המעצמות לבין איראן. קלינטון צפויה להמשיך גם אל הרשות הפלסטינית ולהיפגש עם ראש הממשלה של הרשות, סאלם פיאד.

עוד לפני ביקורה של קלינטון, הגיע לביקור חשאי בישראל היועץ לביטחון לאומי של אובמה טום דונילון, הנחשב מקורב מאוד לנשיא ארה"ב אובמה. דונילון נפגש אתמול בירושלים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אהוד ברק, ועם היועץ לביטחון לאומי יעקב עמידרור. הבית הלבן פרסם הודעה, על ביקור דונילון, רק אחרי שדונילון סיים את שיחותיו.

שמו של דונילון מוזכר כאחד המועמדים הריאליים  לתפקיד מזכיר המדינה הבא של ארה"ב, אם ברק אובמה ינצח בבחירות בנובמבר. גם אם לא ימונה, בסופו של דבר, לשר החוץ, צפוי דונילון להמשיך וללוות את אובמה בתפקיד היועץ לביטחון לאומי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן