Skip to content

נתניהו: "אני עובד עם שאול מופז, כדי להגיע לפתרון מוסכם"

נתניהו: "היעדים שאנחנו מציבים הם שאפתניים מאוד, אבל עם כל השאפתנות, צריך לעשות את זה בהדרגה ולא בצורה חזקה מדיי, כי זה יכול להביא לתגובת נגד, לקרע בעם, וגם לנסיגה בכל מה שהושג בנח"ל החרדי ובתוכנית שח"ר. ליברמן: "הבטחנו שנביא את הצעת החוק שלנו, ביום רביעי, יהיה אשר יהיה. אין לנו ברירה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האם קרובה ההסכמה בין הליכוד לקדימה, בנושא החלופה לחוק טל? נתניהו, בדברים שאמר היום בישיבת סיעת הליכוד, יותר מרומז על כך. עם זאת, בליכוד העריכו היום כי רבים הסיכויים שמופז יפרוש מן הקואליציה, אפילו מחר – אם לא תהיה פריצת דרך של ממש במו"מ בנושא גיוס החרדים.

"אנחנו מחויבים לחלוקה שוויונית יותר וצודקת יותר בנשיאה בנטל", אמר ראש הממשלה. "אני עובד עם המשנה לראש הממשלה, השר שאול מופז, כדי להגיע לפתרון מוסכם. יש לא מעט הסכמות עד עכשיו, כולל יעדים הולכים וגדלים והכללת סנקציות אישיות. יש גם כמה פערים. אני מקווה שבעבודה משותפת נצליח להתגבר עליהם בימים הקרובים".

מחאת ה"פראיירים". האם מסתמנת הסכמה בין נתניהו ומופז? (צילום: דן בר דוב)
מחאת ה"פראיירים". האם מסתמנת הסכמה בין נתניהו ומופז? (צילום: דן בר דוב)

בהתייחסו לאפשרות כי לא יושג הסכם עד סוף החודש, אמר ראש הממשלה: "יש שלוש אפשרויות", אמר נתניהו, "או שנגיע להסכמה עם קדימה, והחוק יעבור איתם; או  שנעביר חוק שלנו, בו לא נגבש רוב אך נוכל לבטא את עמדתנו. ואפשרות שלישית: עד להגשת הצעת חוק, החוק (טל) יתבטל וצה"ל יוכל לגייס לפי צרכיו. שיהיה ברור לכולם – אין ואקום חוקתי". כזכור, הודיע יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, כי אם לא תושג הסכמה עד ה-1 באוגוסט – יוארך מושב הכנסת על חשבון הפגרה.

"אנחנו דורשים סנקציות  זהות, לערבים ויהודים. הם לא מוכנים"

באשר למחלוקות בין הליכוד לקדימה, אמר ראש הממשלה: "אנחנו אומרים יעדי גיוס עולים, והם דורשים שב-2016 יהיו רק 1,500 פטורים. אנחנו דורשים סנקציות זהות לערבים ולחרדים, והם לא מוכנים לזה. הם ממקדים הכל על גיל הגיוס".

 "היעדים שאנחנו מציבים הם שאפתניים מאוד", אמר נתניהו. "אנחנו מדברים על כ-6,000 משרתים כבר בשנת 2016 ואני רוצה להזכיר לכם שבשנת 2007 היו כ-300. בשנת 2011 היו 2,400-2,450. אנחנו מדברים על יותר מהכפלה ואחר כך זה ימשיך לעלות. אבל עם כל השאפתנות, צריך לעשות את זה בהדרגה ולא בצורה חזקה מדי, כי זה יכול להביא לתגובת נגד, לקרע בעם, וגם לנסיגה בכל מה שהושג בנח"ל החרדי, בתוכנית שח"ר הטכנולוגית של צה"ל וכדומה".

דנון: "נתנו לפירומן לכבות שריפות"

ראש הממשלה התייחס גם לחובת גיוס ערבים. "יש כאלו שלגבי ערבים מגלים הבנה לקשיים הייחודיים של המגזר, אך לגבי המגזר החרדי אין שום רגישות. בקדימה מוכנים שנושא הערבים ייקבע בתקנות, אך לגבי החרדים רוצים פירוט מיידי בחוק באשר לסנקציות. אני דורש שמה שכתוב על חרדים, יחול גם על ערבים".

שר החינוך, גדעון סער, אמר בישיבת הסיעה, "יש לעשות כל מאמץ לגשר על הפערים בנושא הגיוס והשוויון בנטל. על אף התנהלות קדימה בשבועות האחרונים – יש אינטרס לאומי לגבש פיתרון שיאושר על ידי הכנסת בחקיקה ויש למצות את הניסיון לגבש פיתרון כזה. נושא השוויון בנטל והצורך לחולל שינוי בנושא, לאחר 64 שנים, היה ביסוד החלטת רה"מ להקים ממשלת אחדות לפני כחודשיים".

ח"כ דנון תבע להדיח את קדימה מהקואליציה: "נתנו לפירומן לכבות שריפות", אמר. "פלסנר מצית אש, שמאיימת להבעיר את הציבור הישראלי וליצור קרע עמוק, במקום לפעול כ'סופר טנקר' שמכבה שריפות ופועל לאחדות העם. יש לגנוז את מסקנות פלסנר ולגבש חוק שיקדם את השוויון בנטל לכולם – ערבים וחרדים, בלי ליצור קרע בעם. קדימה היא סוס טרויאני שפוגע באזרחי המדינה מתוך הקואליציה".

ליברמן: "מאסר וכלא זה לשחק לידיים שלהם"

מוקדם יותר התייחס יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, לחקיקת החלופה לחוק טל: "הבטחנו שנביא את הצעת החוק שלנו, ביום רביעי, יהיה אשר יהיה. אין לנו ברירה. חיכינו עד הרגע האחרון לראות אם יגיעו לאיזו שהיא פשרה סבירה או פתרון שנותן מענה גם לגיוס חרדים וגם לגיוס מיעוטים. מכיוון שאין פתרון כזה, אנחנו מעלים את הצעת החוק שלנו".

ליברמן קרא לנקוט סנקציות כלכליות נגד המשתמטים, אך להימנע מבתי סוהר. "מאסר וכלא זה לשחק לידיים שלהם", אמר. "אם ניקח מישהו ונשים אותו בכלא, נהפוך אותו לקורבן וקדוש וזה מה שהם מחפשים. ברגע שאותו בחור ישיבה יידע שהוא לא מקבל תמיכה ומלגה, והישיבה תדע שהיא לא מקבלת הקצבה, זה הדבר הכי אפקטיבי. גם בני מיעוטים, כשהם יודעים שהם לא זכאים לדמי אבטלה, הבראה ובטלה – זה מה שיבוא".

ברק: שהמשרתים ייהנו מגמול הולם

שר הביטחון, אהוד ברק, אמר בישיבת סיעתו "עצמאות", כי "לא ברור, נכון לעכשיו, מה יעלה בגורל החקיקה שמחליפה את חוק טל".

ברק הוסיף ואמר: "אני מקווה מאוד שהשעות הקרובות או היממה הקרובה לא תוחמץ ושנגיע להבנה. יש חשיבות עצומה להתחיל להוביל את התיקון בחברה הישראלית, שיביא גם לשוויון יותר גדול בנשיאה בנטל, גם למצב שיש חובת שירות בסופו של דבר לכל – וגם שלצד השירות האזרחי או הלאומי, אלה שמשרתים בצה"ל ייהנו מההטבות שהמדינה יכולה להעניק. הם ייהנו גם מגמול שירות הולם, שמשתווה בהדרגה ולאורך הזמן אל הרמה של שכר המינימום, כדי שחייל ששירת את השלוש שנים או את השנתיים לחיילת בשירות מלא ומשמעותי, יוכל לצאת אל החיים האזרחיים מצויד ביכולת להתחיל אותם ברגל ימין, בין אם בבחירת מקצוע ובין אם בלימודים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן