Skip to content

ייצוגית בסך 118 מיליון שקל נגד יצרנית "קוקה קולה"

החברה נתבעת בטענה לאי סימון משקאות המכילים אספרטיים • תביעה ייצוגית נוספת באותה עילה, בהיקף של 23.5 מיליון שקל, הוגשה נגד "רד בול ישראל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאת כתב "פקספוד"

תביעה ובקשה לאישורה כייצוגית הוגשה נגד "החברה המרכזית לייצור משקאות קלים", יצרנית "קוקה קולה", בטענה לאי סימון משקאות המכילים אספרטיים כמתחייב בתקנות. היקף התביעה הינו 118.4 מיליון שקל. תביעה נוספת, באותה עילה, הוגשה נגד "רד בול ישראל" (23.5 מיליון שקל), יצרנית, יבואנית ומשווקת של משקאות אנרגיה. התביעות הוגשו לבית המשפט המחוזי בתל אביב.

אספרטיים - ממתיק מלאכותי, מקור: ויקישיתוף
אספרטיים - ממתיק מלאכותי, מקור: ויקישיתוף

בכתבי התביעה נאמר כי חלק מהמוצרים אותם מוכרות הנתבעות לציבור הרחב מכילים את הממתיק המלאכותי אספרטיים המשמש כממתיק במאכלים ובמשקאות מסחריים רבים, בעיקר כאלה הנמכרים כ"דיאטטיים".

בתביעות, מצוין כי מאז שהותר האספרטיים לשיווק ומכירה באופן נרחב במוצרי מאכל ומשקה בשנות ה-80 של המאה ה-20, הוא היה נושא למחקרים רבים, ורבים הסיקו כי האספרטיים גורם לתופעות לוואי שליליות רבות ואף מהווה גורם סיכון לסרטן, אולם מנגד נטען כי מסקנות אלה אינן מבוססות מדעית. כך או אחרת, נאמר בכתבי התביעות, האספרטיים היה מאז ומעולם חומר שהוא בבחינת "חשוד" בקשר אליו יש לנקוט אמצעי זהירות מיוחדים, ובהתאם לכך תקנות בריאות הציבור (מזון דיאטתי וממתיקים) קובעות חובת סימון מודגש ונפרד עבור מוצרים המכילים אספרטיים.

לדברי התובעים, חובת הסימון הנפרד והמודגש הינה בעלת חשיבות ראשונה במעלה לציבור הצרכנים על מנת ליידע אותם בדבר הוראות הובלה, אחסון ואחזקה הנחוצות על מנת לאפשר צריכת המוצרים ובדבר קיומם של רכיבים העלולים להיות מסוכנים לבריאות.

קוקה קולה - האם במוצריה מסתתר אספרטיים?
קוקה קולה - האם במוצריה מסתתר אספרטיים?

התובעים טוענים, באמצעות עו"ד רם גורודיסקי, כי הנתבעות אינן מסמנות כנדרש בדין את המוצרים המכילים אספרטיים אותם הן מוכרות, ואינן מיידעות את הצרכנים על הנסיבות בהן אין להשתמש במוצרים. עוד נטען, כי הוראות האחסון והאחזקה אינן נפרדות ומודגשות במסגרת והן אינן בגודל שאינו פחות משליש גודלן של האותיות המציינות את שם המוצר אלא בגודל קטן הרבה יותר. בנוסף, הנתבעות אינן מסמנות את המוצרים הללו בסימון המזהיר את ציבור הצרכנים מפני אחזקה בטמפרטורה שלא תעלה על 20 מעלות.

לדברי התובעים, היעדר הסימון הנפרד והמודגש, כנדרש בדין, גורם לצרכן לרכוש את המוצרים מבלי שיידע כי קיימות מגבלות של ממש על אחזקתו, הובלתו ועל השימוש בו. עוד נטען על ידי התובעים כי המוצרים אותן משווקות הנתבעות אינם מובלים בקירור אלא במשאיות פתוחות שאין צורך במומחיות על מנת להבין, כי הטמפרטורה עולה בהרבה על 20 מעלות במיוחד בחודשי הקיץ והאביב.

זאת ועוד, לדברי התובעים, כמעט ולא ניתן למצוא מרכול או רשת שיווק המחזיקה את המוצרים בקירור מתחת ל-20 מעלות, והמוצרים נמכרים כשהם מוצבים על מדפים ככל מוצר אחר, ובחודשי הקיץ במיוחד אין כל אפשרות לשמור את המוצרים בטמפרטורה מתחת ל-20 מעלות אלא אם הם מאוחסנים בקירור.

רד בול
רד בול

לטענת התובעים, לו היו הנתבעות מסמנות את מוצריהן כדין, יכולים היו התובעים וחברי הקבוצה המיוצגת לברור ולרכוש את המוצרים רק אם הם מובלים ומאוחסנים בהתאם להוראות הנדרשות כפי שניתן לבחון את תאריך התפוגה של מוצר כלשהו, וכך נשללת מהצרכן אפשרות הבחירה בין מוצר שהובל ואוחסן בהתאם להוראות או ובין מוצר המאוחסן ונמכר בניגוד להן. בנוסף, לו היו התובעים וחברי הקבוצה המיוצגת מוזהרים מראש בדבר הוראות ההובלה, האחסנה והשימוש הקפדניות של המוצרים, היו נמנעים מלרכוש אותם במקומות בהם אינם מובלים בקירור בהתאם להוראות שבדין.

בכתבי התביעה נאמר כי העובדה שהתובעים ובני משפחותיהם צרכו את המוצרים מבלי שהוזהרו כנדרש בדין, על מגבלות השימוש בהם ועל אף שהובלו ו/או אוחסנו והוחזקו בניגוד להוראות הדין, גרמה להם לרגשות שליליים, לחרדה ולחשש לבריאותם, כמו גם עוגמת נפש רבה. לכך, מתווספת עוגמת נפש הנובעת מן העובדה שהנתבעות ביצעו הפרת דבר חקיקה כלפיהם.

בית המשפט מתבקש בנוסף לסעד הכספי לחייב את הנתבעות לסמן את המוצרים כפי הנדרש בדין וכן לאסוף את כל המוצרים שיצאו משליטתן בהם לא מופיע סימון זה – על אחריותן ועל חשבונן.

טרם התקבלו עמדות הנתבעות בבית המשפט.

מ"החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ" נמסר: "לא ידוע לנו דבר על התביעה, וכשהיא תגיע אלינו נגיב".

תגובת "רד בול" לא התקבלה עד לפרסום הידיעה.

* הידיעה פורסמה ב"פקספוד" – עיתון למקבלי החלטות בענף המזון והמשקאות, ב-18 ביולי 2012 [email protected]
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן