Skip to content

בעקבות הפיגוע בבולגריה נדחו טיסות אל על לסופיה וממנה

מדיווחים ראשונים מזירת הפיגוע סמוך לנמל התעופה בבורגס, מתברר, כי מארגני ההתנגשות אספו מודיעין על טיסות המגיעות מישראל, איתרו את האוטובוסים שהיו מיועדים להסיע את הישראלים לבתי המלון וביצעו את זממם. יתכנו שינויים נוספים בטיסות היוצאות מישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעקבות האירועים בבולגריה, נדחתה טיסת אל על לסופיה LY551, שהייתה מתוכננת להמריא בשעה 19:15 ועליה 186 נוסעים וטיסת החזור מסופיה לתל אביב LY552 ועליה 141 נוסעים עד לקבלת האישורים מכל הגורמים המתאימים. עקב הפיגוע בבורגס יתכנו עיכובים בטיסות הממריאות מנתב"ג. מרשות שדות התעופה נמסר, כי "הנוסעים מתבקשים לפנות לחברות התעופה, כדי לברר את מועדי ההמראות של טיסותיהם".

אספו מודיעין

מדיווחים ראשונים מזירת הפיגוע סמוך לנמל התעופה בבורגס, מתברר, כי  מארגני ההתנגשות אספו מודיעין על טיסות המגיעות מישראל, איתרו את האוטובוסים שהיו מיועדים להסיע את הישראלים לבתי המלון וביצעו את זממם. בעקבות כך החליטו גורמי הביטחון המופקדים על ביטחון הטיסות של החברות הישראליות ועל הטיסות של חברות זרות הפועלות בנתיב לישראל וממנה, לשנות את מועדי ההמראה של טיסות מסוימות. ההוראות הועברו לרשות שדות התעופה היא החלה ליישם שינויים אלה.

ביטחון חברות התעופה הישראליות

שירות הביטחון הכללי (שב"כ) אחראי על ביטחון מטוסי אל על, ארקיע וישראייר. אנשיו מוצבים בכל מקום שאליו מגיעה טיסה ישראלית, והוא פועל בכל מדינה בשיתוף פעולה עם גורמי הביטחון המקומיים. הטיפול בכל מדינה שונה, בהתאם לרמת האיומים האפשרית על המטוסים והנוסעים הישראלים. כך למשל הפעילות בפריס שונה מהפעילות בלונדון, והפעילות בשתיהן שונה לדוגמה מהפעילות בתאילנד ובומביי.

חברת ארקיע, למשל, קיבלה אישור מוביל נקוב למלמו בשבדיה, שיאפשר לה להפעיל טיסות סדירות במשך החודשים יולי – אוקטובר לשדה תעופה הסמוך מאוד לקופנהגן, היות והיא שוכנת בפינתו הדרום-מערבית של הים הבלטי, על גדתו המזרחית של מיצר ארסונד, שמעברו המערבי נמצאת קופנהגן בירת דנמרק, המחוברת אליה בגשר ארסונד. הטיסות למלמו הן תחליף לטיסות שתוכננו על ידי  ארקיע לקופנהגן. הפעלת טיסות אלה לא יצאה אל הפועל, מאחר שהרשויות בדנמרק לא איפשרו את אבטחת הטיסות הנדרשת בהתאם להוראות הגוף הישראלי האחראי על נושא זה.

מעגל הביטחון הראשון בחו"ל במדינות אליהן טסות חברות תעופה ישראליות הוא המודיעין, שנעשה בשיתוף פעולה הדוק עם גורמי הביטחון המקומיים, וגם מבוסס על הרבה הערכות עצמאיות של גורמי הביטחון הישראליים.

אחר כך קיימים כמה מעגלי ביטחון נוספים: ביטחון היקפי סביב נמל התעופה, ביטחון בתוך בית הנתיבות, בידוק ביטחוני של הנוסעים וכבודתם לפני ביקורות הקבלה לטיסה (צ'ק אין), בידוק ביטחוני של כבודת היד בכניסה לאזורים הסטריליים, ביטחון ליד שער העלייה למטוס, וביטחון בטיסה, באמצעות קב"טים אוויריים. גם בירידה מהמטוס, בשרוולים או בהסעות באוטובוסים, קיים מעגל ביטחון.

גורמי הביטחון הישראליים מעורבים בכל המעגלים, אך את השמירות ההיקפיות מבצעים בעיקר גורמי משטרה וצבא מקומיים.

מחברת התיירות "קווי חופשה", שמכרה את חבילת הנופש לבורגס, נמסר כי: "בהתאם לאינפורמציה שקיבלנו מהנציג המקומי שלנו בבורגס, אירע פיצוץ באוטובוס שהסיע תיירים שלנו באזור שדה התעופה. שלחנו לאזור שדה התעופה ולבית החולים הסמוך את כל הנציגים שלנו באזור על מנת להגיש סיוע ככל שניתן. במקביל אנו שולחים נציגים שלנו מהארץ לבורגס בטיסה הראשונה שיוצאת היום לאחר חצות מהארץ".

הקיץ צפויים 30 אלף ישראלים בבורגס

יהודה זפרני, משנה למנכ"ל חברת התיירות אופיר טורס אומר, שמטבע הדברים תהיה לפיגוע השפעה בטווח הקצר. "ברור שלקוחות מתקשרים בדאגה, חלקם רוצים לבטל, חלקם רוצים לעבור ליעד אחר, אבל בטווח הרחוק, כמו בעבר, בורגס תהיה בטוחה מאד".

לדבריו, הובטח על ידי הבולגרים לאבטח את בורגס באלפי אנשי בטחון וחיילים.

בורגס הוא יעד תיירותי שפרץ לשוק התיירות הישראלי בעוצמה, בתחילה קסם בעיקר למשפחות וכיום למשפחות ולצעירים. "בורגס הוא כיום היעד מספר אחד לתיירות הצעירים והמסיבות, מה שהיו פעם איה נאפה בקפריסין והאי איביזה", אומר זפרני.

הקיץ צפויים להיות מעל 30 אלף ישראלים בבורגס ומעל 100 אלף בכל יעדי הנופש בבולגריה הכוללים גם את וארנה וסופיה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן