Skip to content

האם הדולר ימשיך להתחזק לאחר שחצה את ארבעת השקלים?

האם הדולר ימשיך להתחזק לאחר שחצה את ארבעת השקלים? חזי ינושבסקי, ראש מחלקת מחקר ב-A TRADE מעריך, כי הפד' מכין את הקרקע לקראת השקת תכנית תמריצים נוספת, לכן הערכה היא שהתחזקותו של הדולר מול השקל לא תאריך ימים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הדולר חצה אתמול לראשונה את קו ארבעה השקלים והגיע לשער של 4.008 שקלים לדולר, עליה של 0.653% לעומת שלשום. היורו עלה ל-4.9058 שקלים ליורו והלירה שטרלינג עלתה ל-6.2555 שקלים לליש"ט.

"הדולר נחשב לנכס מקלט מספר אחד בעולם ובשל סיבה זו הוא מצליח לצבור תאוצה בימים אלו המאופיינים בחוסר וודאות מוחלט באשר לעתידה של הכלכלה העולמית. שיעור האינפלציה בארץ ממשיכה להתמתן, דבר אשר מגביר את הסיכויים להורדות ריבית נוספות בעתיד הקרוב", מסביר מסביר חזי ינושבסקי, ראש מחלקת מחקר ב-A TRADE.

לדבריו, בנק ישראל מודע לכך שהמשבר באירופה מתחיל לתת אותותיו גם בארץ ובשל כך הוא עושה כל מה שביכולתו על מנת לעודד את הצמיחה במשק באמצעות אחד הכלים הנפוצים והיעילים ביותר העומדים לרשותו של כל בנק מרכזי בעולם לעידוד צמיחה או לריסון האינפלציה – הריבית.

עוד טוען ינושבסקי, כי "המשך ההתדרדרות בסוריה והסיכויים ההולכים וגוברים לכך שיפתח עימות צבאי מול אירן וחוסר הוודאות בחזית הפוליטית בארץ, מגבירים את הלחץ על המטבע הישראלי".

לדבריו, הסיפור של השבוע, אם לא של השנה בזירה המקומית, שייך לדולר האמריקני אשר חצה את רף הארבעה שקלים לדולר, לראשונה מזה כ-3 שנים ואף הצליח לסגור מחיר מעל רמה זו.

כעת נשאלת השאלה האם השטר הירוק יצליח לבסס את מעמדו מעל רמה זו?

"למרות כל הסיבות שצוינו, התומכות בהתחזקותו של הדולר, חשוב לקחת בחשבון את המצב הכלכלי בארה"ב אשר מחייב התערבות נוספת של הפד'. הכלכלה הגדולה בעולם בתהליך האטה מתקדם במרבית הסקטורים, אך בעיקר בסקטור התעסוקה. המשק האמריקני אינו מצליח ליצר יותר מ-100 משרות מזה כמה חודשים ואם בחודשיים הקרובים לא תחול התאוששות, ניתן יהיה לצפות לכך שהפד' יכריז על תכנית הקלה כמותית נוספת, השלישית במספר ( QE3 ).

הבנק המרכזי האמריקני מוכן לפעול?

יו"ר הפד' עלול לנצל את הבמה שתינתן לו בכנס בכירי הבנקים המרכזיים, שיתקיים בג'קסון הול – ארה"ב ב-23 לאוגוסט. נזכיר כי במהלך עדותו החצי שנתית של ברננקי מול הסנאט, נשמעו קולות להשקת תכנית תמריצים נוספת. יו"ר הפד' ציין בין היתר כי הבנק המרכזי "מוכן לפעול", אם וכאשר הכלכלה האמריקנית תזדקק לתמיכה נוספת. במילים אחרות, הדלת להשקת תכנית תמריצים נוספת פתוחה, אך הפד' לא מוכן לעבור דרכה בשלב זה. יחד עם זאת נראה כי הפד' לא יהסס להשיק תכנית תמריצים נוספת, אם תחול הרעה נוספת במצב הכלכלה האמריקנית".

מה עוד אמר ברננקי בסנאט?

"יו"ר הפד' הביע דאגה בנוגע לקצב הצמיחה של ארצו וציין כי קצב הצמיחה איטי באופן מתסכל. הוא הוסיף ואמר, כי על הפוליטיקאים בארה"ב מוטלת משימה קשה – למנוע מצב של התמוטטות כלכלית, אם הגזרות הכלכליות, הכוללות העלאת מיסים וקיצוצים בתקציב, אכן יכנסו לתוקפן בתחילת 2013. ברננקי התייחס גם למשבר החוב באירופה וציין, כי המצב הקשה באירופה מהווה איום על הכלכלה האמריקנית".

אז מה יקרה עם הדולר?

"אנו מעריכים כי הפד' מכין את הקרקע לקראת השקת תכנית תמריצים נוספת, לכן אנו מעריכים שהתחזקותו של הדולר בעולם בכלל ומול השקל בפרט לא תאריך ימים. אם הדולר יצליח בכל זאת לבסס את מעמדו מעל הרמה של ארבעה שקלים לדולר, ניתן לצפות להמשך התחזקותו של הדולר אל עבר המשוכה הבאה הניצבת באזור 4.05 . נעילה מתחת לרמה הפסיכולוגית של הארבעה שקלים לדולר, תקשה מאוד על המשך העליות ועשויה להוביל לתיקון אל עבר אזור 3.95 – 3.92".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן